House akkoorden

@Waz

Dat bedoel ik ook te zeggen doordat men juist op het gehoor afgaat en niet maalt of dat technisch klopr. Op die manier bewandel je dus nieuwe paden

paul

YouTube - ‪Bizarre Inc - Playing With Knives‬‏

Dit is: |Emin| F#min| Bmin| F#min - Emin|

En de enige reden dat dat zo is is omdat het hele mineur-akkoord gesampled is, en dat er toen de noten F-G-C-G werden gespeeld (maar dan wat getransponeerd, omdat die sample in die toonhoogte zat).

afwisselen tussen de noten van de akkoorden: C, Am, G, D#

Sorry - hier is werkelijk niks housigs aan :(. Cmaj7/A -> Am/A (waarbij de notatie akkoord/bas is) zou nog wel werken, maar die G die er achter aan komt niet meer.

Hee,
Hoe maak je bijvoorbeeld een house akkoorden melodie die lekker klinkt. ( ook als is "lekker" vrij subjectief)
Natuurlijk kom je met proberen een heel eind, maar ik zou graag wat
meer over de theorie erachter te weten willen komen.

Leer eerst eens alle akkoorden spelen. Als iemand je 'snachts om 4 uur wakker maakt en "G#maj7" schreeuwt moet je dat in 1 keer foutloos kunnen. Dan hoef je in ieder geval daar niet meer over na te denken. Ja, dit is saai werk (tenzij je het in een leuke vorm giet) dat je elke dag moet oefenen; het verschilt niet veel van in cursief leren schrijven op de basisschool - nadat je 30 keer "boom roos vuur vis" hebt gehad hoeven je vingers niet meer over de lettervormen na te denken.

Leer noten lezen. Ook saai werk tenzij je het leuk kunt maken, maar het zorgt er voor dat wat je leest in de goede boeken gelijk duidelijk is - omdat je er niet meer over na hoeft te denken.

Vervolgens kijk je eens even hierrrr: http://ravenspiral.com/ravenspiralguide.pdf

maar gezien de historie van house heeft iets als [ame="http://www.amazon.com/Jazz-Piano-Book-Mark-Levine/dp/0961470151/"]Amazon.com: The Jazz Piano Book (0073999840445): Mark Levine: Books nog meer de voorkeur, en latin jazz/bossa nova werkt ook goed. En dan [ame="http://www.amazon.com/Jazz-Theory-Book-Mark-Levine/dp/1883217040/"]Amazon.com: The Jazz Theory Book (9781883217044): Mark Levine: Books natuurlijk.

Laatst gewijzigd:
... Ik denk dat dat vooral te maken heeft dat er veelal op het gehoor house wordt gemaakt. En de maker zit er dan niet mee dat dat technisch gesproken misschien helemaal fout is. Die weet dat vaak niet eens. Het klinkt ok en dus is het goed. ... Paul
Deze opmerking is de enige juiste, al zou ik het woord 'technisch' vervangen door 'theoretisch'. Klinkt het goed, dan is het goed. En aangezien begrippen als 'goed' of 'mooi' of 'lekker' en vooral 'vet' subjectief zijn, kan het voor een ander walgelijk slecht zijn.

Mag ik de TS'er de raad geven gewoon te proberen mee te spelen met de muziek die hij goed vindt? Eerst enkele nootjes, zodat je ontdekt welk notenmateriaal (dat is toonsoort en toonladder of delen daarvan) er gebruikt wordt. Wat eventueel afwijkt samplen en loopen, want dat kan lastig zijn, zoals de D# (ik zou het Eb noemen) in het bovengenoemd voorbeeld. Dat vraagt om extra onderzoek.

Imitatie is een zeer, zeer belangrijke leervorm. Daar ben je je leven mee begonnen :)

Wout

Er wordt gedaan alsof house niet luistert naar "klassieke" en "theoretische" muziekleer, en alleen zijn eigen regels volgt zolang het maar goed klinkt. Maar dat is echt maar het halve verhaal. House doet allebei, er wordt natuurlijk constant muzikale informatie geleend uit andere stijlen om een track te maken met een frisse sound! En zelfs de eigenwijze akkoordprogressies, en paralellen hebben wel degelijk een relatie met de "klassieke" akkoordtrappen.

Dus experimenteren is een manier totdat het goed klinkt is één manier. Maar ga voor de brede blik en verdiep je in de harmonieleer van jazz en klassieke, want house is vooral ook hierop gebaseerd, net als pop, rock, latin, funk, jazz, r&b, soul, blues. Allemaal stijlen waar house uit "leent" of "zich op baseerd".

Voor de liefhebbers dan, een I-IV-V progressie, Emin (Aeolisch). Parallel, alles grondligging.
| Emin | Amin | Bmin |

Houser dan dit wordt het toch niet?

Misschien is het handig als TS verduidelijkt wat onder 'house' verstaat. Ik merk dat veel posters in dit draadje hem nogal eng interpreteren als zijnde de early 90s house.

"Als zijnde" is een contaminatie, maar dat geheel terzijde uiteraard..

Neem 5 tracks die je gave akkoorden vindt hebben.
Zoek uit welke akkoorden dat zijn.
Ga muziek maken, gewapend met je kersverse inzicht.

"Als zijnde" is een contaminatie, maar dat geheel terzijde uiteraard..

Neem 5 tracks die je gave akkoorden vindt hebben.
Zoek uit welke akkoorden dat zijn.
Ga muziek maken, gewapend met je kersverse inzicht.
:D
Akkoorden in theorie is een flinke kluif namelijk. Zijn voor verschillende stijlen in house ook weer andere kenmerken voor. bv bij electro de slimme wisseling van akkoorden in een bar en een noot een octaaf lager of hoger.. de juiste swing is ook een ding.. zijn genoeg afwisselingen mogelijk. google is naar Multi harmonics.. of probeer misschien One van the house mafia's, das een goeie om te back engineeren.

Laatst gewijzigd:
Denk dat er heel wat moeilijker over gedaan wordt dan het hoeft. Tuurlijk kun je een heel gecompliceerde jazzy compositie maken met een freaky akkoordenschema.

In de praktijk zit je met house op een paar akkoorden wat je zonder enige muzikale achtergrond ook wel kan uitvogelen. Pak een klavier en druk is op wat toetsen zou ik zeggen *D

Als alternatief kun je een akkoord samplen en dan gepitched afspelen ofzo.

house tracks van tegenwoordig hebben dus júist wel nogal een doordacht akkoordenschema.. Tis niet meer de 90's weet je. Tuurlijk kun je met wat random noten iets klinkends maken.. Maar dit zal niet erg interessant meer zijn tegenwoordig. Je wilt dat de ene toon de andere complimenteert en vind dit maar is uit door een beetje te pingelen. iig zijn hier wel wat richtlijnen voor.. Maarja, de een is veeleisender dan de ander.
Als je "the circle of fiths" begrijpt ben je al een heel eind.

Ow, verplichte kost op wikipedia

http://en.wikipedia.org/wiki/Chord_progression

http://nl.wikipedia.org/wiki/Akkoordprogressie

Als je al een eindje op weg bent:

Elke melodie is te harmoniseren met de I (tonica, thuishonk) IV (subdominant, wil weg van de tonica) en V (dominant, wil oplossen naar de tonica) trappen op de toonladder van de melodie. In house wordt de simpelste vorm van harmonie heel heel heel erg veel toegepast.

Wat ook erg housy klinkt: paralelle akkoorden. Neem bijv. een Cmin7 of Cmin9, en schuif deze letterlijk op over de toonladder van Cmin. Instanto house. Dit effect kun je met een sampler of met de chord memory functie op je synth makkelijk bereiken. Sample 1 akkoord, speel gepitchte versies van het akkoord na elkaar.

In dit nummer zit dat:
YouTube - ‪T99 - Anasthasia 1991‬‏

En deze natuurlijk:
YouTube - ‪L.A. STYLE - James Brown Is Dead‬‏

Interessante tips TM!

Wat ik niet kende waren die parallele akkoorden. Weet ook niet of ik het precies begrijp? Stel Je hebt een Cmin7 akkoord. Bestaat dus uit C,Es,G,Bes.
Nu zeg jij dat je letterlijk moet schuiven over de toonladder. Moet ik dit letterlijke zo interpreteren dat ook de afstanden tussen het oorspronkelijke Akkoord (Cmin7) dezelfde blijven?

Anders gezegd Van C naar Es (kleine terts) van Es naar G (grote terts) van G naar Bes (kleine terts). Nu deze intervallen loslaten op alle tonen in de toonsoort en je bent parallel bezig?:)

Anders gezegd Van C naar Es (kleine terts) van Es naar G (grote terts) van G naar Bes (kleine terts). Nu deze intervallen loslaten op alle tonen in de toonsoort en je bent parallel bezig?:)

That's it. Maar parallel kan ook zijn dat je grotere sprongen maakt tussen de akkoorden. Dus niet alleen van C naar C# maar bv van C naar F of Bb oid.

Maw de afstand tussen de onderlinge intervallen blijven constant gelijk. Maar hier kun je ook wijzingen in aanbrengen. Als het maar lekker klinkt :D

Ok Fourier thanks, got it!

Heb gelijk ook even je tracks beluisterd op SC. Lekkere zwoele techno!

Back