Autotune Tips?

BigDplayboy

Ouwe rot
Ik zit met wat vocals te kijken die ik wil aanpassen met autotune. Ik wil de woorden "even" op de juiste toonhoogte plaatsen. Maar zoals men weet lopen bij vocals de klanken van een vorig woord nog een beetje in een ander woord. Of dat 1 woord, 2 noten beslaat. Hoe kan ik dan toch alles zuiver op de juiste toonhoogte krijgen zonder dat het te horen is dat er aan de stem geknutseld is?
m.a.w.: Alle(rlei) AutoTune-tips zijn welkom .... <-- PS: ik gebruik autotune 3

Alvast bedankt

Hoe kan ik dan toch alles zuiver op de juiste toonhoogte
krijgen zonder dat het te horen is dat er aan de stem geknutseld is

Niet...! Gewoon zorgen dat de zanger(es) het goed zingt!

Stem is nu eenmaal het een van de meest gecompliceerde
instrumenten die bestaan, en als je er aan klooit hoor je
vrijwel meteen dat er aan geklooid is.

Maar als je toch moet autotunen:
* Select de juiste scale.
* Select het juiste input-type (maar wees niet bang om
hiermee te experimenteren).
* Tracking op 25 als er weinig achtergrond geluid is,
en lagere waarden naarmate er meer achtergrond geluid
aanwezig is.
* Retune: Hoge waarden geven een natuurlijker gevoel,
lagere waarden geven steeds meer een Cher effect.
* Veel zanger(e)s(sen) zingen vals op een paar noten.
Gebruik je "Note Bypass" op de scale, zodat je de noten
die sowieso goed zijn niet aanraakt.

Als je "handmatig" wil autotunen, plot dan je wave op de
graphical mode, en doe het met de hand. Beter resultaat
is bijna gegarandeerd, maar het kan enorm veel werk zijn.

Om het natuurlijker te laten klinken kan je een truuk
gebruiken die vaak gebruikt wordt om vocals aan te
dikken:
Mix de ge-autotunede versie met de originele versie.
Zorg wel dat het zoveel mogelijk "sample-aligned" is,
anders krijg je phasing.
Speel een beetje met de reverb: Plaats de ongetunede
versie in de reverb en de getunede niet.

Hoop dat dit je een beetje op weg helpt, verder staan
er een paar goede oefeningen in het handbook.

Mvg.

CoolRunning

Kijk! hier heb ik wat aan :D
3/4e wist ik nog niet eens :) ... coolrunning, jij bent toch ook die gast met dat vrolijke zomer-plaatje met die vocals of niet?
In ieder geval bedankt! De zangeres komt vrijdag voor de 3e en laatste keer zingen, dus ik hoop dat dan alles goed gaat... En de minime foutjes gaan we dan maar tunen he!
Thanks! :D ... Meer tips (ook van de rest) zijn natuurlijk altijd welkom

als je niet tegen geld uitgeven bent is celemony (met de nadruk op mon(e)y) melodyne een programma waarvan m'n bek elke keer als ik het gebruik van openvalt. suffice to say: je zal nooit meer een autotune nodig hebben om dingen zuiver te maken. en het klinkt ECHT... godver. het is gewoon niet eerlijk.

als voorbeeld: ik had de melodie van "mary had a little lamb, his feet were white as snow" (e-d-c-d-e-e-e-e-d-d-e-d-c, je weet wel) opgenomen, en vervolgens de noten versleept om de melodie "old mcdonald had a farm hiahiaho" te zingen, en je kon echt NIET horen dat ik dat niet gewoon gezongen had.

http://www.celemony.com/

ps. nee ik werk niet voor ze :engel:

Melodyne is inderdaad veeeeeel beter, maar ook
veeeeeel duurder.

Ik moet zeggen dat hun pitching algoritme gewoon
het beste klinkt, en ook de grootste range heeft
(je hebt meer range om naar toe te pitchen).

De enige vraag hierna is of je geld teveel hebt, of
dat je dit werk zodanig vaak moet doen dan het
programma voor zichzelf betaalt...

Mvg.

CoolRunning

Oom Donald

Oom Donald

ik had de melodie van "mary had a little lamb, his feet were white as snow" (e-d-c-d-e-e-e-e-d-d-e-d-c, je weet wel) opgenomen, en vervolgens de noten versleept om de melodie "old mcdonald had a farm hiahiaho" te zingen, en je kon echt NIET horen dat ik dat niet gewoon gezongen had.

Uhm,m sorry... ffu off topic: Slash, wanneer gaat deze cover uitkomen?

[off-topic]
HAAAAAAAAAHAHAHAHAHAHAHHAHAHA *sniff* aheha... ohhhhhhhh... haha...
[/off-topic]

Ok, dan promoveer ik dit topic tot Auto tune EN Melodyne tips topic :D...
Kom maar op met die tips :D
Schaf ik in de tussentijd melodyne aan

eigelijk is maar een ding echt belangrijk: zorg dat je opnames KURK en KURK droog zijn. de rest doet melodyne, basically. hoe minder je hoeft te doen hoe beter (dus laat 'r vooral niet vals zingen... hoewel, voor de grap kan je d'r eens HEEL erg vals laten zingen, en dan met melodyne rechttrekken...). je kan in sommige gevallen tot wel een quint (kwint?) verhogen of verlagen zonder dat het onnatuurlijk gaat klinken. ook kan je de noten langer en korter maken, hoewel ik dat wel meteen hoor (de vibrato wordt dan als het ware meegestretched, en dat klinkt voor mij toch vrij onnatuurlijk), maar dat komt misschien ook omdat ik nu al een tijdje met melodyne werk.

de interface is duidelijk, maar wel een beetje mac-achtig... sommige dingen zijn dus niet zo logisch voor pc gebruikerjes zoals wij :P

als je niet droog opneemt krijg je trouwens heel erg boeiende artifacts :D misschien leuk voor experimenten ofzo. ik heb er nog niks mee gedaan maar dat gaat misschien ooit wel komen.

in ieder geval succes met de opnames!

Nou de opnames zitten erop... Het klinkt nu echt goed! En dat terwijl ik er nog niet eens iets aan gedaan heb :D
Het verschil van nu met de vorige keer, is dat ik nu het hele nummer afhad en dat ze met het hele nummer op de achtergrond (met de bassline en de strings etc) kon meezingen. De vorige keer had ik namelijk alleen een tikker voor de maat en een bassline...

Maarja, nu is ff ECHT goed gaan luisteren en dan kijken of ie uberhaupt nog door melodyne heen moet...
Maar tips zijn nog altijd welkom ... Ben een nitwit wat betreft vocals, dus alle tips zijn welkom....

beter van niet natuurlijk! gefeliciteerd :)

wacht nog maar even met melodyne kopen totdat je hem in ieder geval 1 keer nodig hebt. duur :D

[off-topic]waar is die geld smiley toch, gvd! heb m echt dagelijks nodig![/off-topic]

dat je niks aan de zang moet doen, bedoel ik... :D

Hm, de zang was blijkbaar wel beter maar nog niet helemaal denderend ingezongen de laatste keer :(
Dus toch maar melodyne gebruiken. Ik heb nu beetje met de tutorials zitten kloen die in de handleiding staan, maar ik krijg er nog niet dat verbluffende effect uit, wat jullie me hier wijsmaken.

Ik krijg namleijk een soort van onnatuurlijke overgang tussen de verschillende gepitchte noten. De een staat goed, de tweede is 1 noot hoger gezet en daartussen die twee stukken gaat hte verkeerd... Niet grandioos, maar je hoort dat er aan getrokken is geworden. Nukun je bij Autotune dus zeggen van: ik zet de range heel hoog zodat je het meest natuurlijke geluid heb. Maar hoe regel ik dit/zoiets in Melodyne?

Heb je je audio geanalyseerd? En er is volgens mij ook
een setting in Melodyne waar je kan kiezen tussen
verschillende soorten audio (zoals mannenstem,
vrouwenstem, solo instrument, etc.).

Mvg.

CoolRunning

Back