Dance demo's

Mwah niet per see hoor, Jarre zat ook een tijdje bij Sony en ik vind Jarre toch niet echt klote muziek om eerlijk te zijn. En Kraftwerk, Vangelis, alletwee bij RCA, ook geen kut muziek toch?

Majors hebben een zeer grote catalogus, vaak hebben ze ook wel jazz, blues, wereldmuziek, dat soort dingen. Het is niet alleen Britney, Rihanna, Justin Bieber en al die andere oversexte tiener muziek, helaas is dat jammer genoeg wel wat het beste verkoopt op dit moment.

Ten eerste heb je het over superacts. Ten tweede praat je over een heeel andere tijd (m.n. jaren 70) wat toch wel zo'n beetje de golden days voor de muziek waren. Alles leverde geld op en mede daarom kregen muzikanten heel veel vrijheid, ook waren nog niets alle regels geschreven. Alles daarna is toch m.n. geproduceerd met als enige doel om geld op te leveren (uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd).

Als we dan even de situatie van nu bekijken durf ik te beweren dan 95% van de 'POPmuziek' formulematig geproduceerd wordt voor succes (verkoop). Voor de overige muziekstijlen (jazz etc.etc.) denk ik dat het niet eens zoveel uitmaakt of je nou bij een major of indie zit. Verkoop is beperkt, dus budgetten ook.

ALS je dan doorbreekt dan heb je natuurlijk wel veel aan de distributie en marketingmogelijkheden bij een Major.

Ten eerste heb je het over superacts. Ten tweede praat je over een heeel andere tijd (m.n. jaren 70) wat toch wel zo'n beetje de golden days voor de muziek waren. Alles leverde geld op en mede daarom kregen muzikanten heel veel vrijheid, ook waren nog niets alle regels geschreven. Alles daarna is toch m.n. geproduceerd met als enige doel om geld op te leveren (uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd).

Als we dan even de situatie van nu bekijken durf ik te beweren dan 95% van de 'POPmuziek' formulematig geproduceerd wordt voor succes (verkoop). Voor de overige muziekstijlen (jazz etc.etc.) denk ik dat het niet eens zoveel uitmaakt of je nou bij een major of indie zit. Verkoop is beperkt, dus budgetten ook.

Dat het megaacts zijn was al duidelijk ja haha, en het is inderdaad geproduceerd volgens een formule, ik noem het altijd "muziek op een maniertje", al die nummers lijken opelkaar, of op populaire nummers van "vroeger". En acts zoals "Rihanna" worden helemaal gefinetuned waarna mensen letterlijk gehersenspeolt worden door een grote mediamachine, je zou haast gaan denken dat je het leuk MOET vinden Anders hoor je niet meer bij de populaire kinderen op het schoolplein.

Ook erger ik me aan het vele gevloek tegenwoordig in muziek, het lijkt wel alsof een nummer helemaal vol "ge-fucked" moet zijn ofzo. Maar dat is bijzaak.

ALS je dan doorbreekt dan heb je natuurlijk wel veel aan de distributie en marketingmogelijkheden bij een Major.

Je komt eerst bij een Major nadat je ontdekt bent en hun "mogelijkheden" zien, daarna brengen ze je plaatje uit en dan is het nog maar de vraag of die plaat gaat verkopen, je doorbraak komt dus later. Verkoopt je plaat niet, dan ben je ze veel geld schuldig want een platendeal is namelijk niets meer als een soort renteloze lening. Je krijgt je plaat en al die dingen eromheen (distributie, clips, promotie) heus niet voor niets, als jou plaat niet verkoopt kan je fijn die kosten terug gaan betalen...

Leuk he, een echte "record deal" :D

Back