smeermiddel voor toetsen

Dorus

Nieuwkomer
Goedendag allemaal,

Mijn Suzuki SS-90 heeft te lang ongebruikt gestaan. De toetsen komen na aanslag niet meer in hun correcte positie terug. Het smeermiddel van de toetsen is w.s. uitgedroogd (dat moet eens in de zoveel tijd vernieuwd/aangevuld worden)

Ik weet alleen niet met welk zeer speciaal smeermiddel dat moet. Het moet gaan om een zeer lang soepel blijvend middel om het mechanische glijend te houden.

Wie kent dat smeermiddel, op was voor basis bestaat het, en waar zou dat te krijgen zijn?

Ja ik denk dat de Suzuki SS-90 uit elkaar moet om zo dicht mogelijk bij het mechanisme te komen,
alleen het schoonmaken kan helpen maar een beetje vet aanbrengen is ook mogelijk , je kun witte vaseline gebruiken of naaimachine olie en schoenvet kun je ook gebruiken .
De meer professionele middelen zijn Molykote® Dx Paste

Dank je wel Digimod,
Dat het klavier open moet is me duidelijk.
Het advies voor Molykote-Dx Paste lijkt me aantrekkelijk, want het gaat dan om een molybdeen gebaseerd smeermiddel, neem ik aan.
Ik ga dan rustig uitproberen. Je hoort nog.

Mocht je er zin in hebben....

We zijn altijd gebaad met ervaringen van andere, een klein fotoverslag zegt vaak meer dan 1000 woorden.
Je zal zeker niet de eerste zijn die zijn reparatie vast legt en het hier vervolgens post.

Je moet niks, maar het word altijd gewaardeerd ;)

Voorshands, best RSB, valt er weinig te fotograferen. Ik heb het zijpaneel van mijn piano er af gehaald, kan dan de eerste twee mechanieken van de buitenste toetsen bekijken, maar er is geen mogelijkheid alle draai/glijpunten bloot te leggen.
Ik zoek nog naar een link van Yamaha over het broertje van de Suzuki SS-90, waar de demontage en smering wordt vertoond, want zonder dat, krijg ik de piano niet uit elkaar.

Alles kan uit elkaar :) gewoon even kijken welke schroeven je moet losdraaien , ( meestal aan de onderkant. )
Het klavier moet helemaal eruit , dan de toetsen + de veertjes eruit en als je het goed wilt doen ook meteen de contactjes schoonmaken.

Smeermiddel voor toetsen, maar dat bleek niet het punt

Smeermiddel voor toetsen, maar dat bleek niet het punt

Aangezien foto's mer zeggen dan duizend woorden hier 5 stuks, over demontage, het opboren van de gaten in de nylon bushings van 88 contragewicht armen die om de assen klemden (dat is meer dan "sticky"). Ze bewegen nu vrijelijk. Smeermiddel blijkt van minder belang. Nam vier en halve dag in beslag.

Attachments

• HPIM0013.JPG
    HPIM0013.JPG
    65,3 KB · Bekeken: 97
  • HPIM0014.JPG
    HPIM0014.JPG
    50,2 KB · Bekeken: 100
  • HPIM0015.JPG
    HPIM0015.JPG
    63,2 KB · Bekeken: 125
  • HPIM0016.JPG
    HPIM0016.JPG