Hoe herken ik een synth tov een keyboard.

Origineel geplaatst door r.5
...of aan de nummers die hij erop speelt:

Is het een cover, dan kan je er zeker van zijn dat het een keyboard is!

hmmmm.......werkt dat zo ja ?

ik speel in een cover-band en gebruik daarbij zowel een keyboard als een synth...... ;)

(alhoewel mijn E-16 zich ook zonder schroom intelligent synthesizer durft te noemen)

Origineel geplaatst door gemmetje
hmmmm.......werkt dat zo ja ?

ik speel in een cover-band en gebruik daarbij zowel een keyboard als een synth...... ;)

(alhoewel mijn E-16 zich ook zonder schroom intelligent synthesizer durft te noemen)

En ik zag laatst een coverband waarbij de toetsenist alleen een Motif en een Triton had (en eventueel een rack?). Geen synths of geen coverband? ;)

Trouwens: romplers met sequencers en geluiden in alle categorieën zijn juist bij uitstek bedoeld voor coverbands (daarom maakt het niet zoveel uit dat die dingen vaak zo duur zijn; grote coverbands hebben vaak toch geld zat).
Jij dus ook, Gem, of doen jullie iets verkeerd? :D

Maar on-topic dan:
Zet de volgende synths en keyboards naast elkaar:
- Yamaha Tyros (keyboard => geen speakers, ontzettend uitgebreid)
- Roland U220 (keybaord? => maar amper synthesemogelijkheden, maar geen toetsen)
- Moog Minimoog (synth => geen savemogelijkheden)
- Roland XP-10 (synth => simpele rompler)
- ARP Omni (synth => maar beperkte mogelijkheden en met secties synth - strings - bass)

Probeer dan maar eens een definitie van een synth te maken waarbinnen deze vier allemaal direct op de goede plek vallen. Ik kan het niet.

Nog een paar hints: (okee er zijn uitzonderingen, maar je kunt ze ook niet met 1 feature uit elkaar halen denk ik)

- een synthesizer heeft geen drumstel icoon bij elke toets en ook geen drum pads
- een synthesizer heeft toetsen van een formaat waar volwassenen zonder anorexia ook nog op kunnen spelen
- een synthesizer heeft niet per definitie preset 1 met de naam 'piano 1'
- op een synthesizer staat geen 'casio'
- een synthesizer werkt niet op batterijen
- een synthesizer heeft geen 'bass boost' knop
- een synthesizer heeft geen vast aantal instrumenten
- een synthesizer heeft wel een modulatie wiel en liever geen muziek standaard
- een synthesizer heeft geen preset namen gedrukt in het plastic
- en het is al gezegd: een synth heeft geeeeeeeeeeeeen speakers!

Eigenlijk vreemd: het lijkt wel een of een synthesizer meer niet heeft dan wel, ivm een keyboard :)
less is more!

Origineel geplaatst door DJB
Nog een paar hints: (okee er zijn uitzonderingen, maar je kunt ze ook niet met 1 feature uit elkaar halen denk ik)
Maar ik ga toch even wat dingen aanstippen...
- een synthesizer heeft toetsen van een formaat waar volwassenen zonder anorexia ook nog op kunnen spelen

En alle modules dan? De essentie van een synth t.o.v. een keyboard zit juist niet in de toetsen (ooit een keyboard zonder toetsen gezien?). En als er één toetsinstrument met minitoetsjes is, dan is dat wel de MicroKorg.

Behalve op de minder bekende maar zeker niet slechte synthesizers van Casio dan toch zeker...
Zie http://www.vintagesynth.org/casio/index.htm.

Alweer: en de modules dan? En voor de standaard zie hier.

Ik herhaal het even:
Zet de volgende synths en keyboards naast elkaar:
- Yamaha Tyros (keyboard => geen speakers, ontzettend uitgebreid)
- Roland U220 (keybaord? => maar amper synthesemogelijkheden, maar geen toetsen)
- Moog Minimoog (synth => geen savemogelijkheden)
- Roland XP-10 (synth => simpele rompler)
- ARP Omni (synth => maar beperkte mogelijkheden en met secties synth - strings - bass)

Probeer dan maar eens een definitie van een synth te maken waarbinnen deze vier allemaal direct op de goede plek vallen. Ik kan het niet.

Wat mij betreft is er ook nog onderscheid tussen (1) synthesizer en (2) synthesizer module.

da's wel een interessante : zijn er ook keyboard modules?

Anders is er een eenvoudig regeltje: geen toetsen aanwezig, dan is het een synthesizer module :-)

Ik denk dat je gewoon een score lijstje moet maken:
Tel de 'keyboard' features. Aantal boven bepaalde drempel -> dan keyboard, anders synth....

Wat de standaard betreft: ja er zijn synths met een standaard, maar eigenlijk vind ik 't niet kunnen :)

Wat je lijstje betreft:
tyros: te veel knopjes, en een standaard, en een auto accompanyment feature -> keyboard
('t opklapbare schermpje is ook erg fout vind ik)
roland u220: geen toetsen, dus -> synth module
moog minimoog: ik zie zo geen enkel keyboard feature -> synth
roland xp10: ook geen keyboard features -> synth
arp omni: ook geen keyboard features -> synth

Wat mij betreft is er ook nog onderscheid tussen (1) synthesizer en (2) synthesizer module.
da's wel een interessante : zijn er ook keyboard modules?

Keyboard modules? Tuurlijk.

O.a. de Roland RA series (30, 50, 90, 95, 800) en de GEM S2R/S3R.

ra800.jpg

Synrise: Der Expander des G-800 in Pultform erzeugt bis zu 64 Stimmen und ist mit fast 700 Presetklangfarben, einer achtspurigen Begleitautomatik, einem Diskettenlaufwerk und 128 Styles ausgestattet. Das grosszügige grafikfähige Display (240x64 Pixel) ist beibehalten worden. Die Daten sind weitestgehend mit denen des G-800 identisch, wobei natürlich auch der integrierte SMF-Player nicht fehlt.

Of een apparaatje dat nog te leveren is, de Generalmusic GEM WK2HD.
Aanschouw met name de op de case afgedrukte presetlijst...
991128_g.jpg

Offtopic, naar aanleiding van het aanschouwen van de GeneralMusic site:
Wat is het ooit-zo-trotse Elka trouwens toch diep gevallen... eigendom van GEM, maakt nu "guitar equipment" =(

Laatst gewijzigd:
Werkt de RA50 niet met LA synthese dan?
Ok, je kunt niets editen op het apparaat waarschijnlijk, maar via MIDI ook niet?

Werkt de RA50 niet met LA synthese dan?
Ok, je kunt niets editen op het apparaat waarschijnlijk, maar via MIDI ook niet?

Maar natuurlijk.
Genoeg 'keyboards' gebruiken de uitontwikkelde synthesizer-engine van een professionelere 'broer'.
Voorbeeld: Roland E-series (Sound Canvas engine), Yamaha (FM engine), Korg (AI2 engine)

Ik denk alleen dat een keyboard inderdaad minder voorzieningen biedt om zelf geluiden aan te passen / op te slaan.
Zoals al werd gezegd: er is een standaard preset-list (A1-10: Pianos, B1-10: Organs, Bank Z1-10: Effects... Dog Bark tot Airplane :D) van geluiden die niet zonder meer kunnen worden aangepast middels 'synthese-parameters' (Golfvorm, VCA/TVA, VCF/TVF, Modulatie Routings).

Maar om aan te tonen dat deze discussie niet nieuw is (én om olie op het vuur te gooien)...

Is een orgel wel of niet een synthesizer? :duivels:
In strikte zin wel! Een Hammond B-3 bijv. heeft drawbars om boventonen toe te voegen.
Een additieve synthesizer dus! :geslaagd:

Om te vergelijken, en ook nog even de onvolprezen site www.combo-organ.com te pluggen:
"What is a combo organ?"

Origineel geplaatst door Cheimoon
Trouwens: romplers met sequencers en geluiden in alle categorieën zijn juist bij uitstek bedoeld voor coverbands (daarom maakt het niet zoveel uit dat die dingen vaak zo duur zijn; grote coverbands hebben vaak toch geld zat).
Jij dus ook, Gem, of doen jullie iets verkeerd? :D

Wij doen iig iets verkeerd........Als we het zo goed deden stond er wel een nord electro ipv die brakke E-16....

En idd, de "synth" is een rompler (RS-5, jippie ! dezelfde als BZN gebruikt !), maar sequencers en midi, daar doen we niet aan.

....en de genoemde Tyros dan ? Veel yammies van de PS & PSR-serie hebben ook gewoon full-size toetsen hoor !

CZ ??

- een synthesizer werkt niet op batterijen
TB & TR ??

....en de alpha juno dan ? die heeft een modulatiestick & een standaard !

Kortom: leuke, maar tikje nutteloze discussie dit....

Net zoals muziek laat gear zich ook moeilijk in hokjes plaatsen. :duivels:

Origineel geplaatst door shortwave
Maar dat kun je vaak niet in één oogopslag zien: neem het U20 keyboard van Roland bijvoorbeeld: je moet eerst door 100 menu's ploegen om erachter te komen dat ie geen filter heeft.

Maar keyboards worden tegenwoordig in veel gevallen geleverd met ingebouwde speakers, niet? Daar kun je wel veel aan herkennen. Verder zijn de meeste synth en keyboard fabrikanten wel zo netjes om op een apparaat "synthesizer" of juist "keyboard" te zetten. Op de U20 staat "keyboard" op de Roland D20 staat synthesizer bijvoorbeeld.

De U-20 is de U-220 en is een sampleplayer. Heeft dus weinig van doen met een synthesizer eigenlijk.
Maar er zitten wel envelope parameters in. Het feit dat je er soundcards in kan doen zegt natuurlijk ook iets.

je hebt met een ontzettend grijs gebied te maken. ik bedoel, neem yamaha's MU90R. Hij wekt geen klanken op, maar de samples zijn wel flink te editten. Ik vind het moeilijkj waar je zo'n bak nu bij in moet schalen.

Origineel geplaatst door Hanz
Maar natuurlijk.
Genoeg 'keyboards' gebruiken de uitontwikkelde synthesizer-engine van een professionelere 'broer'.
Voorbeeld: Roland E-series (Sound Canvas engine), Yamaha (FM engine), Korg (AI2 engine)

Ik denk alleen dat een keyboard inderdaad minder voorzieningen biedt om zelf geluiden aan te passen / op te slaan.
Zoals al werd gezegd: er is een standaard preset-list (A1-10: Pianos, B1-10: Organs, Bank Z1-10: Effects... Dog Bark tot Airplane :D) van geluiden die niet zonder meer kunnen worden aangepast middels 'synthese-parameters' (Golfvorm, VCA/TVA, VCF/TVF, Modulatie Routings).

Dan rest de vraag: waar trek je de grens dan? Als je via sysex al die parameters wel kunt veranderen,
maar op het apparaat absoluut niet, is het dan een synth of keyboard?

Ik blijf toch de 'begeleidingsautomaat' een van de belangrijkste onderscheidende features vinden,
ook al heeft dat niets te maken met de synthese methode en de tweakbaarheid daarvan.
Het ging de vraagsteller ook om uiterlijke kenmerken. Volgens mij zijn editbare parameters over 't algemeen geen
uiterlijke kenmerken. En als ze wel duidelijk te zien zijn is deze discussie uberhaubt overbodig :)

Hmm mn verse Seiko is ook best weird :

geen ritmes
wel presets
geen piano/presetnamen
wel presets combineren
geen editmogelijkheden
wel sustain-regeling
geen begeleiding
wel keyboard split
uitbreidingscartridge
wel MIDI
speakers ingebouwd
geen batterijenmogelijkheid
wel pitchbend wiel
fullsize toetsen
geen drumsounds
wel chorus

:confused:

Origineel geplaatst door gemmetje

....en de genoemde Tyros dan ? Veel yammies van de PS & PSR-serie hebben ook gewoon full-size toetsen hoor !

CZ ??

TB & TR ??

[/B]

ik had toch al gezegd dat 1 feature niet genoeg is. Het gaat om de combinatie.
Dus elk feature individueel afkraken is te makkelijk hoor. Natuurlijk zijn er synths die op batterijen
werken, maar is er ook eentje die:

EN op batterijen werkt,
EN een begeleidingsautomaat heeft,
EN casio als merk heeft,
EN GEEN modulatie wiel heeft,
EN presets op de kast heeft staan,
EN een bass boost knop heeft??

Het antwoord lijkt me simpel: zo lang je die niet gevonden hebt, klopt de methode perfect!

Nee natuurlijk niet, joh... :D
Jij noemt een foolproof-methode om Casio's eruit te vissen.
Maar je vergeet dat er genoeg cheesy Yamaha keyboardjes bestaan.

Oftewel, zelfs al hanteer ik al jouw criteria, dan dek ik toch niet de hele groep...
Nice try - but no cigar! :L

Origineel geplaatst door Leo
??????? Ik heb wel eens betere vragen gezien, sorry.
Hier is vast sprake van een moderator in een zeer goede bui, of niet?
Aye, als ik jou hoor heb ik altijd goede buien! :)

Veel mensen zitten keyboards af te zeiken, terwijl veel mensen een andere definitie van keyboards hebben. Daarom vond ik het een goede vraag.

Een beter vraag is echter: "Maakt het uit of iets een keyboard of synthesizer is?"

Voor een SYNTHforum zijn dit toch maar allemaal wankelende theorietjes.. Weet nu niemand het verschil tussen een synth en een keyboard? :confused:

Ik denk da mijn theorie der dan toch het dichste bijzit :)

Een keyboard is datgene waarmee je speelt, de toetsen.. En een synth.. is.. een synth. De rest zijn gewoon geluidenbakken, de ene wat uitgebreider dan de andere en soms een bak die er een beetje tussenzweeft.. Beiden kunnen een keyboard hebben.

Please correct me f Im wrong.. k Ben ook maar aant gissen! 8o)

Pïanos en computers hebben nl ook toetsenborden ( keyboards ) .En ook accordeons enzo..

Back