Hoe herken ik een synth tov een keyboard.

Origineel geplaatst door ikke
Pïanos en computers hebben nl ook toetsenborden ( keyboards ) . Of een accordeon..
Maar wat vind jij dan van de fictieve uitspraak: "Die Roland bak hoort niet op de voorpagina, want dat is geen synth.."

Wat zou jij daar nu mee doen?

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Maar wat vind jij dan van de fictieve uitspraak: "Die Roland bak hoort niet op de voorpagina, want dat is geen synth.."

Dit is zeker geen fictieve vraag, want Roland maakt simpleweg geen synths meer, enkel grooveshit, rare samplertjes ( en de Varois ) en geluidenbakken met een keyboard aan. Nu, ja misschien is die klaine SH-32 een synth? En de ¨JP8xxx is ook een vette synth neem ik aan. Maar voor de rest? Fantom, XV, zijn toch geen echte synths? Die kan je uitbreiden met expansioncards met geluiden op.. geen synth dus!

Hoe meer i erover nadenk hoe zekerder ik er van ben dat keyboard verwijst naar de toetsen op het toestel! Je zal bv nooit op een module met piano en andere geluiden ' keyboard ' zien staan. En in principe is die module hetzelfde als bv Roland EM-30 Creative Keyboard.

Keyboard is gewoon een term geworden en dat is het niet! En dit komt dan vooral door die EM-30 en soort!

Het belangrijkste verschil zit 'm in de begeleidingsautomatiek en de doelgroep/marketing. IMHO. Daarna volgen eigenschappen als luidsprekers, kleurtjes, General Midi soundsets, prints etc etc.

Origineel geplaatst door Walter Piet
Het belangrijkste verschil zit 'm in de begeleidingsautomatiek en de doelgroep/marketing. IMHO. Daarna volgen eigenschappen als luidsprekers, kleurtjes, General Midi soundsets, prints etc etc.

Mee eens.... :okdan: En de rest is gewoon fingerspitsengefuhl ofzoiets :walker:

Of: had de Tyros op de voorpagina gemogen?

Een keyboard heeft volgens mij in ieder geval altijd een hele rij "gepresette" begeleidingen die meemoduleren met een bepaald stel akkoorden; je speelt met je rechterhand de melodie etc, met je linkerhand de akkoorden en het apparaat verzint er de begeleiding bij (roept hem dus op uit zijn geheugen). Dat is wat de basis van een Keyboard is, daarnaast zit er vaak ook nog een sequencer in en kun je natuurlijk ook gewoon één instrument over het gehele klavier spelen.
Een keyboard is volgens mij ook bedoeld voor de "eenzame muziekant", meer bedoeld om in je eentje muziek te kunnen maken alsof je een hele band bent en dan is het vooral belangrijk dat dit instantaan gebeurd, niet dat je eerst één spoor inspeelt en dan waar een andere etc.
Een beetje dus in de richting van wat Walter Piet bedoelt.

Origineel geplaatst door kGk
Een keyboard heeft volgens mij in ieder geval altijd een hele rij "gepresette" begeleidingen die meemoduleren met een bepaald stel akkoorden; je speelt met je rechterhand de melodie etc, met je linkerhand de akkoorden en het apparaat verzint er de begeleiding bij (roept hem dus op uit zijn geheugen). Dat is wat de basis van een Keyboard is, daarnaast zit er vaak ook nog een sequencer in en kun je natuurlijk ook gewoon één instrument over het gehele klavier spelen.

Maar nieuwe romplers hebben ook een hoop van dit soort geluiden.

Die romplers verpesten het ook helemaal hè, als je een synthdefinitie zoekt... ;)

Het gaat ook niet om de geluiden, maar om de "begeleiding".

Snap ik. Maar ik bedoelde: er zitten patches/performances op romplers die ook een hele begeleiding oplevern (drums + background).

Ofwel: gewoon begeleidingen dus. ;)

maar die veranderen toch niet mee met de akkoorden, of wel dan?

maar die veranderen toch niet mee met de akkoorden, of wel dan?
Jawel.

Werking 1: Noot aanslaan triggert een arpeggio die vasthoudt. Nieuwe noot is opnieuw arpeggio. Werking is een beetje anders, maar het effect is precies hetzelfde als bij een keyboard.
Werking 2: rompler met sequencer => gewoon presetsequence starten.

Vroeger... :D

Als je goed kijkt naar de foto dan zie je dat de toetsen net even iets anders zijn dan
bij een Synth...:geslaagd:

Attachments

• cordless keyboard b.gif
    cordless keyboard b.gif
    27,6 KB · Bekeken: 68
Maar de Yamaha Tyros en de Technics kn7000?

Ik heb een paar jaar keyboard-les gehad op de muziekschool en toen heb ik in het laatste jaar nog ff les gehad op een Technics KN-6500. Aangezien ik toen ingeschreven stond bij keyboard, lijkt het mij ook logisch dat de Technics KN-6500 een keyboard is (en waarschijnlijk dus ook de KN-7000, het is natuurlijk dezelfde serie) :D. [maar ikzelf verdenk op iets meer gegronde redenen de kn6500/7000 ook ervan een keyboard te zijn op grond van eerdere posts van mij]

Ik heb een paar jaar "keyboard-les" gehad op de muziekschool en toen heb ik in het laatste jaar nog ff les gehad op een Technics KN-6500. Aangezien ik toen ingeschreven stond bij keyboard, lijkt het mij ook logisch dat de Technics KN-6500 een keyboard is (en waarschijnlijk dus ook de KN-7000, het is natuurlijk dezelfde serie) :D. [maar ikzelf verdenk op iets meer gegronde redenen de kn6500/7000 ook ervan een keyboard te zijn op grond van eerdere posts van mij]

nog een handige waaraan je het verschil kan herkennen:

als de demo's klinken als Calypso 1 van Jarre, is het een keyboard :D :D :D

er is volgens mij geen zwart-wit verschil, maar meer een soort continuum met aan de ene kant uitgesproken synthesizers (we noemen bv een minimoog) en aan de andere kant uitgesproken keyboards (we noemen bv een Casio SA-1). Daartussen kun je alle syntesizers/ keyboards plaatsen. De een neigt wat meer richting synth, de ander wat meer richting keyboard. Stel het zou mogelijk zijn om een SA-1 met knoppen voor het bedien van een envelope te hebben, dan zou die iets meer richting synth schuiven maar nog geen uitgesproken synth zijn.

Tenslotte. (And close this down then, please)

De wijze van spelen op een keyboard verschilt wezenlijk van die op een synth.
Ze hebben allebei zwarte en witte toetsen, ja.
Maar op een keyboard speel je de begeleiding d.m.v. akkoorden aan de linkerkant van het klavier met voorgeprogrammeerde begeleidingsritmes.
De melodie wordt gespeeld aan de rechterkant van het apparaat met een aantal vaste presets.

En zoals al werd vermeld kun je op een keyboard de wezenlijke sound niet veranderen. Daarvoor zijn geen parameters.

Er zijn de laatste tijd wel keyboards met synthesizer-achtige functies, maar het gaat toch vooral om het spelen van liedjes met automatische begeleiding.

(En waarom moet ik me iedere keer weer aanmelden als ik een uurtje ben weggeweest?)

Laatst gewijzigd:
Maar de Yamaha Tyros en de Technics kn7000?

KN7000_g_web.jpg

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=4155

tyros.jpg

Het gaat toch niet alleen om die boxjes of iets een keyboard of een synthesizer is? Of wel?

Zou het iets met presets te maken hebben?

Dat zijn nou typische synthkeyboards voor je vader of opa en die herken je omdat er meestal een te dikke knaap op aan het spelen is in een te gezellige omgeving. Braderie of zoiets.

(shit nu kan ik die geinige link niet vinden....van die dikke knaap met Tyros)

Dit zijn absoluut GEEN synths, want je kan niet je EIGEN geluiden maken, hoogstens presets misschien beperkt aanpassen

Back