Welke soldeertin gebruiken jullie?

Lacrosse

Rise of the Machines
Je hebt tegenwoordig een groot aantal soorten soldeertin.
Allerlei legeringen met lood of zonder lood, Tin, zilder coper etc. komen voorbij.
Vroeger gebruikte ik altijd 60 / 40 (Tin/Lood) maar ik heb bijvoorbeeld ook een rolletje liggen met een legering van Sn95,5 Ag3,8 en Cu0,7.

Kan me zo voorstellen dat er situaties zijn (bijvoorbeeld bij het vervangen van componenten op oude printplaten) dat je de boel niet te heet wilt hebben. Loodvrije tin is dan weer niet zo handig lijkt me

Welke tin (dikte/legering/flux) gebruiken jullie bij voorkeur voor o.a. reparatie en DIY klussen?

60/40 harskern. Ik heb eigenlijk mijn hele leven nog nooit iets anders gebruikt.

Loodvrije tin is sowieso niet handig voor met lood vertinde componenten en printplaten, heb ik begrepen, dus voor reparaties van oud spul lijkt me 60/40 altijd de meest aangewezen tin.

idd 60/40 met harskern. Anders vloeit het niet goed.
En met oudere componenten moet je je ook aan de specs van het component houden. Maar als je een beetje vlot soldeert, komt het altijd wel goed.

Stannol 60/40 harskern hier, altijd goed resultaat maar de laatste rol die ik nu heb spettert enorm en laat veel troep achter, soldeerpunt is ook snel vies. misschien toch maar een merk kiezen dat synthetische hars gebruikt?

Goede vraag dit! Kennelijk luistert het allemaal wat nauwer dan ik dacht... Ik ben nog nieuw op dit gebied - om maar niet te spreken van het vieze woord 'noob' - maar altijd goed lijkt me om met de goede tin te werken.

Welke dikte gebruiken jullie veelal?

Kwam laatst een filmpje tegen waar max 0.5mm werd geadviseerd. Lijkt mij nogal dun.

Ik gebruik 0,75. Daar geldt uiteraard geen algemeen advies voor. SMD soldeer je niet met 2mm soldeer en als je een jack op een pcb soldeert is wat dikker juist af en toe wel handig als je een groot gat moet vullen.

60/40 is niet te combineren met loodvrij soldeer. 60/40 is wel het meest betrouwbaar, betrouwbaarder en duurzamer dan loodvrij. Niet voor niets is de automotive industrie vrijgesteld van het gebruik van loodvrij.

Zoveel soldeer ik niet maar ik gebruik deze soldeertin.

Attachments

• soldeer.jpg
    soldeer.jpg
    30,4 KB · Bekeken: 86
Back