Welke betaalbare oscilloscoop gebruiken

Ik heb nooit goed begrepen waarom een scoop aan de randaarde moet liggen. Ik heb 'm expres in een doos ZONDER randaarde liggen. Met randaarde gaat ie moeilijk doen bij een synth die ook aan de randaarde ligt.

Laatst gewijzigd:
Ja ik snap het zelf ook niet, als ik iets wil kopen van 800 euro ( R&S scope ) staat er in de handleiding dat ie per se dat nodig heeft...
Ok, ik meet de 220v er niet mee, alleen audio en lage voltages, mischien tog maar eens kopen...

Marc welke digitale scoop gebruik jij ?, mijn gewone analoge scoop werkt ook zonder aarde.

Ik heb een HAMEG HM400 dubbelloops analoge met digitale settings paneel en een DS203 digitale (zo'n mini ding) met vier kanalen die op een batterij werkt.

In die analoge scoop zit naar alle waarschijnlijkheid een ontstoorfilter op de 230 input. Dan gaan er ontstoorcondensatoren naar de aarde die weer verbonden is aan de massa. Zonder randaarde krijg je dus die ontstoorstroom op de massa. Dat geeft niks als je tegen een stootje kan ;)

Je kan het ook omdraaien: de scoop aan de randaarde en de synth niet. Als de synth geen randaarde heeft die aan massa ligt, of in het geheel geen randaarde, dan werkt dat goed.

Veel goedkope digitale scopes hebben een vervelend latency en de display is niet heel sexy.

Een goede deal is volgens mij een analoge Tektronix 465 (geen 465B of 465M), die je voor minder dan 200€ kan vaak vinden (die van mij heb ik 130€ betaald, perfect werkend). Hij is de laatste Tektronix dat je kan +/- eenvoudig jezelf repareren omdat bijna alle componenten zijn discreet en op socket, de latere modellen gebruiken meer en meer proprietary chips, die onvindbaar of overpriced zijn.
De alleen zeldzame parts in een 465 zijn 2 proprietary chipjes en een paar tunnel diodes, die niet zo moeilijk te vinden zijn omdat heel veel 465's werden gebouwd, blijkbaar is hij de meer gebouwde scope, daarom zijn er ook heel veel infos en hulp online.
Een tweede voor onderdelen hebben is ook een goeie idee.
En hij is zo mooi :P

Och, ik heb jarenlang een Soviet scoopje gehad. Enkel kanaal met kut displayraampje dat ik zelf had vervangen met een precisie etsnaaldtekening met behulp van een geodriehoek. Kostte nog geen 50 gulden (<25 EUR).
Ik geef toe dat ik niet graag meer zonder een scoop zou willen maar, ik heb vele ontwerpen gemaakt zonder en dat is altijd goed afgelopen door goed te redeneren en houtje&touwtjes testcircuitjes op een breadboard.

Ook niet vergeten je oren te gebruiken bij het afregelen van een synth. Is verbluffend effectief t.o.v. een scoop.

Laatst gewijzigd:
@Designer:

Wat zit nou voor flauwekul te debiteren.

Bij een analoge scoop kan je juist de kleinste storing/oneffenheid zien, in tegenstelling tot een digitale.
Dat in beeld krijgen van de getalletjes bij een difgitale is enkel precies als het ding goed gecallibreerd is. Dat is bij de commerciële digitale scoops om te huilen.

Als je bij een analoge scoop de passende horizontale ben verticae basis kiest, dan kan je zeer precies alles aflezen dat je nodig hebt.

Heb net de mijne eens uit de garage gehaald, had 'm gekregen en nog nooit getest. Het is een Kenwood KC-6060A. Drift wat, heeft beetje ingebrand punt maar wel grappig.
Ik kreeg er ook nog een toestel bij uit dezelfde reeks, met VU meters, 'anti noise' ding - maar die VU meters lichten enkel op, geen beweging.
De scoop werkt, ik weet niet of 't ook 'meet'. Denk dat ie voornamelijk voor de sier is.

Niet mijn filmpje :) Mijne is niet zo helder als die uit de video - geen idee of dat te verhelpen is...

De Dso bestaat ook in tweekanaals:

http://www.sainsmart.com/sainsmart-...ini-nano-touchscreen-oscilloscope-dso202.html

Inputs zijn soort mini Bnc...

Die SainSmart 2-channel ziet er wel een heel handig ding uit, als je hetzelfde in eurorack wilt betaal je direct 2x zoveel.

En is het wel mogelijk met een verloopje van 1/8" mini jack naar die mini-bnc te gaan? Ik denk dan aan impedantie en zo... Ik ben niet zo sterk in die dingen, maar ik gok dat impedantie mismatch de metingen wel in de war kan sturen.

wat ik zoek is iets simpel met:

-2 kanalen, zodat ik een signaal voor en na bewerking naast elkaar kan vergelijken.
-euro compatibel qua aansluitingen en voltages, plus fool-proof dat ik mijn eurorack geen schade kan toebrengen
-moet frequentie en voltage kunnen weergeven met makkelijk aan te passen scaling

Genoeg radiobeurzen waar voor prikkies scoops te koop zijn. Zou voor een analoge dualbeam scoop gaan (desnoods met storagefunctie). Digitale 'goedkopere' scoops geven zoals marc al aangeeft nare artefacts met complexere signalen. Oude waveform generators zijn ook leuk om te gebruiken in een modulaire setup denk ik.

Probes zijn niet nodig als je alleen je golfvorm weer wil geven. Ingangsimpedante (Ri) is gevoelig genoeg voor audio. Haal wel even een bnc naar banaan of jack plugje. Mocht je toch een setje probes willen kan ik als beginnersetje de 100mhz probes van Baco army goods aanraden, die heb ik al enkele jaren voor de buizenhobby in gebruik en doen gewoon hun ding.

Yes een breedbandige dual scoop (analoge van bv. philips ) scoor je op de radio vlooienmarkt, voor reparaties. En een probe set of bnc-banaan converters kun je letterlijk voor een scheet en en knikker op ebay bestellen. Baco haalt ze daar ook gewoon vandaan.... ;) :okdan:

Ik heb nooit goed begrepen waarom een scoop aan de randaarde moet liggen. Ik heb 'm expres in een doos ZONDER randaarde liggen. Met randaarde gaat ie moeilijk doen bij een synth die ook aan de randaarde ligt.

Ik begin er inmiddels van overtuigd te raken dat randaarde niet zo "schoon" is als over het algemeen aangenomen wordt en met zendontvangers en audio setups voor problemen kan zorgen. Voor de aardlek beveiliging in HTK is het uiteraard onmisbaar. Ik raad mensen aan die zonder aardlek willen werken dan wel een dikke scheidingstrafo te gebruiken.

Yes een breedbandige dual scoop (analoge van bv. philips ) scoor je op de radio vlooienmarkt, voor reparaties. En een probe set of bnc-banaan converters kun je letterlijk voor een scheet en en knikker op ebay bestellen. Baco haalt ze daar ook gewoon vandaan.... ;) :okdan:

Maar dan heb je voor 20 euro wel een goede degelijke scope waar je modulaire uitgangen mooi op kunnen! :okdan: Mits je zo'n 'hififormaat' bak er naast wil hebben staan :W

Heb hier een Philips PM3211 15Mhz scope staan die weg mag, voor ruil sta ik altijd open

Back