Ju-06 / SE-02 & gebabbel over de boutique series

Precursor

Stamgast
Ik heb me laatst eens wat meer verdiept in de boutique series van Roland (ja lekker mosterd na de maaltijd) en kwam daarbij erachter dat de Ju-06 nogal wat geluiden bezit die ik fijn zou vinden om te gebruiken. Maar zoals bij alles dat mooi klinkt is deze niet meer te verkrijgen.

( Nou ben ik hier niet naar uit om te vragen wie hem aan mij wilt verkopen, maar als iemand nog een tweedehands winkeltje / magazijn voorraad weet te noemen ben ik je natuurlijk eeuwig dankbaar )

Verder lijkt het me leuk om eens wat ervaringen te horen van andere mensen. Wat zou er zoal op lijken en hoe bevalt bij jullie de sound (voor degenen die hem hebben).

Ik kom natuurlijk bij dit onderwerp vanwege de nieuwe SE-02. Deze keer laat ik de kans niet aan me voorbij gaan en ik ben er vrij zeker van dat ik deze aanschaf zodra hij op de markt is. Er staan nu een aantal reviews online (bijvoorbeeld van SonicLab, en zeer uitgebreide van Skinnerbox) waaruit blijkt dat het gaat om een analoge synthesizer die wat weg heeft van de legendarische minimoog, maar met een eigen twist (in tegenstelling tot de Behringer Model D).

Nu we het toch over de Behringer Model D hebben, de variant van Roland en Studio Electronics is dan ook iets duurder, en aangezien hij zo klein is, waarschijnlijk net iets minder fijn om te besturen. Daarentegen zijn de cross-mod opties wel heel tof; je krijgt de kans om een soort FM synthese toe te passen.

Voor degenen die ook de Behringer Model D of de SE-02 op het oog hebben, welke van de twee heeft jou voorkeur en waarom?

Zie dit vooral als een soort discussie thread! Ik hoop dat ik hem in t juiste subforum heb geplaatst.

Groetjes,
Q / Precursor

Ik heb de SE-02 gepreordered omdat ik behalve de sound ook naar de mogelijkheden kijk en ik vond dat met de delay, de uitgebreide sequencer en de crossmodulation en nog cv in en out dan heb je voor een leuk bedrag een uitgebreide mix van mogelijkheden die geen andere in die prijsklasse heeft als het om analoog gaat.
Wellicht dat de Behringer uiteindelijk het beste de Moog nabootst maar ik vond de goede mix zoals bovengenoemd wel erg verleidelijk.
Maar voor de prijs is de Behringer ook heel verleidelijk en mocht het geluid me heel erg aanspreken dan kan het nog gebeuren dat ik die in een later stadium toch nog erbij zet voor die paar honderd euro.

Soms staat die JU-06 wel te koop op het forum, gewoon blijven opletten.
Ik heb wel begrepen uit reviews dat door de kleine formfactor juist de JU-06 met de vele sliders die een vrij korte bewegingsruimte hebben dat het wel wat lastig kan zijn om de sweet spots vlot te pakken.
Knoppen schijnen makkelijker te gaan.

Als JU-06 je interesseert kun je ook kijken naar de System-8, want daar zit 'ie ook in (en dan met 8 voices ipv 4). Wel een stuk duurder en groter natuurlijk, maar dan krijg je er nog een nieuwe synth en de Jupiter 8 bij ook.

Wat betreft SE-02 vs Behringer D, ik heb de SE-02 hier nu staan voor een review en het is een erg leuk ding. Maar als ik op dit moment zou moeten kiezen zou ik denk ik toch de Behringer pakken vanwege de extra patchpoints (ik ben momenteel nogal into semi-modular) en het grotere formaat. De SE-02 heeft een sequencer en patch memory aan boord wat ook wel wat waard is natuurlijk... En het feit dat hij in mijn laptoptas past samen met mijn Macbook Pro maakt het ook wel toffe optie.

Als JU-06 je interesseert kun je ook kijken naar de System-8, want daar zit 'ie ook in (en dan met 8 voices ipv 4). Wel een stuk duurder en groter natuurlijk, maar dan krijg je er nog een nieuwe synth en de Jupiter 8 bij ook.

Wat betreft SE-02 vs Behringer D, ik heb de SE-02 hier nu staan voor een review en het is een erg leuk ding. Maar als ik op dit moment zou moeten kiezen zou ik denk ik toch de Behringer pakken vanwege de extra patchpoints (ik ben momenteel nogal into semi-modular) en het grotere formaat. De SE-02 heeft een sequencer en patch memory aan boord wat ook wel wat waard is natuurlijk... En het feit dat hij in mijn laptoptas past samen met mijn Macbook Pro maakt het ook wel toffe optie.

Ah tof, ik ben blij dat er iemand is met wat hands-on experience. Is het formaat van de SE-02 een probleem (zoals bij de JP 08 / JU 06 soms het geval is)? Ik had begrepen dat de draaiknoppen een klein beetje dat sweet spot probleem uit de wereld zouden helpen. Hopelijk kun je dit confirmen...

Verder lijkt het me juist wel nuttig dat hij zo klein is? Ik doe veel live sets en ik loop nu met een APC40, Minilogue en nog een rits aan dingetjes rond, wat niet echt heel praktisch is. Ik moet altijd om extra stage ruimte vragen haha. De System-8 lijkt me daarom ook wat groot , en met 1300+ is het toch een vrij grote investering weer, ipv de paar 100 voor de JU06.

Ik heb zelf (nog?) geen modulair systeem, dus ik weet niet of de patch opties van de behringer voorlopig een groot verschil zullen maken. Ik run een Beatstep Pro, maar die heeft ook alleen basic cv/gate.

Voor degenen die ook de Behringer Model D of de SE-02 op het oog hebben, welke van de twee heeft jou voorkeur en waarom?

Ik zie deze vergelijking vaker langskomen. Ik snap waar die vandaan komt maar hij is volgens mij niet helemaal op zijn plek.

De Behringer Model D is zo dicht bij een 1-op-1 kloon van een MiniMoog als je voor die prijs kan komen. Dus hij heeft dezelfde filters, oscillatoren, lfo's etc maar dan met moderne surface mount componenten op dezelfde manier verbonden als in een Minimoog.

De SE-02 is een vervolg op de SE1(x) van studio electronics maar dan in een Boutique doosje van Roland. De SE-1 was geinspireerd op de minimoog (3 oscillatoren en een 24db filter) maar was deze qua mogelijkheden al ver voorbij.

Als je een moog-clone wilt hebben met dezelfde klank en dezelfde beperkingen dan is een behringer de juiste keuze. Als je geinteresseerd bent in een moderne monosynth dan moet je de SE-02 hebben (of een pulse 2, een mopho of monologue of ....) Ik vond de SE1 altijd al een gaaf apparaat, maar die komt niet heel vaak 2e hands langs dus ik sta zeker open voor de SE-02. Ik vind de Model D een mooi apparaat maar ik wil graag presets op kunnen slaan dus die gaat er hier denk ik niet komen.

Ik zie deze vergelijking vaker langskomen. Ik snap waar die vandaan komt maar hij is volgens mij niet helemaal op zijn plek.

De Behringer Model D is zo dicht bij een 1-op-1 kloon van een MiniMoog als je voor die prijs kan komen. Dus hij heeft dezelfde filters, oscillatoren, lfo's etc maar dan met moderne surface mount componenten op dezelfde manier verbonden als in een Minimoog.

De SE-02 is een vervolg op de SE1(x) van studio electronics maar dan in een Boutique doosje van Roland. De SE-1 was geinspireerd op de minimoog (3 oscillatoren en een 24db filter) maar was deze qua mogelijkheden al ver voorbij.

Als je een moog-clone wilt hebben met dezelfde klank en dezelfde beperkingen dan is een behringer de juiste keuze. Als je geinteresseerd bent in een moderne monosynth dan moet je de SE-02 hebben (of een pulse 2, een mopho of monologue of ....) Ik vond de SE1 altijd al een gaaf apparaat, maar die komt niet heel vaak 2e hands langs dus ik sta zeker open voor de SE-02. Ik vind de Model D een mooi apparaat maar ik wil graag presets op kunnen slaan dus die gaat er hier denk ik niet komen.

Ik kan me hier wel in vinden. Ik ga zeker voor de SE-02 en ik begrijp dat hij verre van een 1-op-1 kloon van de minimoog is. Ik wist niet dat je geen presets kon opslaan bij de model D, daarmee is voor mij nu definitief de knoop doorgehakt. Ik switch vaak van nummers als ik aan een EP werk om het coherent te houden en ik neem vaak synth lijnen overnieuw op. Het zou onmogelijk zijn om elke keer als ik terug kom op een project een bepaalde patch na te moeten maken, laat staan live op de stage. Tof voor als je steeds iets anders wilt horen, maar klinkt niet zo praktisch voor mijn doeleinde..

@JU 06, ik heb gevonden dat er nog wat te koop zijn via wat winkels in Amerika waar ik zo naartoe op vakantie ga, wellicht kan ik daar een nieuwe op de kop tikken, al ga ik zeker even het verkoopforum in de gaten houden!

JU 06, ik heb gevonden dat er nog wat te koop zijn via wat winkels in Amerika waar ik zo naartoe op vakantie ga, wellicht kan ik daar een nieuwe op de kop tikken

Let wel op hoe je met je adapter zit want US is 110 v

Is het formaat van de SE-02 een probleem (zoals bij de JP 08 / JU 06 soms het geval is)? Ik had begrepen dat de draaiknoppen een klein beetje dat sweet spot probleem uit de wereld zouden helpen. Hopelijk kun je dit confirmen...

Ik ervaar het formaat niet echt (meer) als probleem, al blijft het natuurlijk een ontzettend gepiel - kan me voorstellen dat het op een podium met weinig licht bijvoorbeeld meer moeite kost dan bij mij in mijn verlichte studio op de tafel voor me. Maar op zich zijn de knoppen en de afstand tussen de knoppen geen probleem. Inmiddels heb ik ruim een week met de SE-02 gestoeid en kan er redelijk blindelings mijn weg op vinden. Met de JU-06 en JP-08 heb ik minder hands-on ervaring (al heb ik ze beiden wel eens onderhanden gehad), maar die schuifjes vond ik inderdaad wel lastiger goed te zetten dan de draaiknoppen van de SE-02.

Back