Apparatuur aanschaffen voor opleiding

The Unholy

Hard lid
Hallo,

Over enkele maanden ga ik aan een sounddesign opleiding beginnen, en ik begreep dat ik de spullen die ik hiervoor aanschaf, zoals een pc en software, van de belasting mag aftrekken.

Heeft iemand daar ervaring mee? Ik vraag me namelijk af of ik spullen aangeschaft TIJDENS de opleiding mag aftrekken, of dat ik nu alvast inkopen kan doen zeg maar (wat wel fijn zou zijn).

Alvast bedankt.

ben je ondernemer/zzp-er? dan zijn het bedrijfskosten, en je mag de opstartkosten die je maakt voordat je je onderneming begint aftrekken, mits ze in de drie maanden ervoor zijn gedaan.

ben je geen ondernemer, dan zijn het scholingskosten en dan weet ik niet of je het wel kan aftrekken.

Inderdaad , ben je ondernemer dan is het geen probleem.
Ben je echter een student dan moet je eerst geld hebben verdient met het maken van muziek
en dan kun je het via neveninkomsten een gedeelte opvoeren als kosten.
Het is ook mogelijk om eerst alles zelf te betalen en als je er later geld mee gaat verdienen alsnog
via opstartkosten een gedeelte terug te krijgen.

Ik ben geen ondernemer. Het is wel een officiele beroepsopleiding, niet met een hobbymatig karakter, ik heb me laten vertellen dat eea dan ook belasting aftrekbaar is.

Ik ben geen ondernemer. Het is wel een officiele beroepsopleiding, niet met een hobbymatig karakter, ik heb me laten vertellen dat eea dan ook belasting aftrekbaar is.

Het is pas aftrekbaar als je er geld mee gaat verdienen , dus in eerste instantie moet je alles zelf
betalen of je kunt aantonen dat je in het verleden al geld hebt verdient hiermee.

Ik heb er wel geld mee verdiend, maar niet wit, dus dan houdt het op.

Oke, ik weet genoeg, bedankt.

Dat kan alleen als je het voor studie gebruikt. Dus je mag er geen geld mee verdienen en zelfs niet voor privé doeleinden gebruiken (maar laat ze dat maar 'ns aantonen).

hier staat meer:
aftrek_studiekosten_of_andere_scholingsuitgaven_2011

en hier kan je goedkoop software en computers aanschaffen als student:
www.surfspot.nl

Ja ook mogelijk , maar ja stel dat je muziek gaat registreren bij de Buma / Stemra dan is het wel aantoonbaar :)

Barno, ik ga dat eens doorlezen, thanks.

Ik moet wel zeggen dat het wel een beetje ingewikkeld wordt met al die regeltjes.

daarom hebben ze ooit accountants bedacht ;)

zo ingewikkeld is het ook weer niet. Je mag dingen relevant voor de opleiding in 3 jaar afschrijven. 30% per jaar (10% uiteindelijk niet dus). Opgeteld de kosten voor de opleiding zelf en minus de drempel.

Je moet natuurlijk wel een inkomen hebben anders kun je het nergens van aftrekken (of samenwonen en van je partner's inkomen aftrekken).

Het begrip 'relevant' is overigens breed, computers etc. vallen hier ook onder. Het grote nadeel is dat bij kortdurende opleidingen (1 jaar) je in de OVERIGE 2 jaar niet de studiekosten hebt, en waarschijnlijk dan ook niet meer boven de drempel uitkomt.

Back