VariOS

Dat zie ik je nog niet met Rebirth doen.

Hij klinkt wel clean maar dit pas wel lekker bij een beukende machinedrum toch? :)

Origineel geplaatst door Tom 32
Een preset pattern en flink wat gedraai aan filterknoppen en effecten.

En het is ook niet meer dan dat......
Dit klinkt zeker niet overtuigend wat betreft 303 emulatie.
Kun je niet een stukje zonder effecten doen en dan alleen langzaam aan de 303 synth section knopjes draaien? (zie plaatje)
Hoeft zeker geen bijzondere pattern te zijn, het gaat om het bereik en het verloop vd diverse parameters.

Grt. Ronald.

VariOS303-1.jpg

PS.
Origineel geplaatst door Fuse
Dat zie ik je nog niet met rebirth doen....

Heb je daar wel eens mee gespeeld dan Fuse?

Er is een demo van de propellerheads.se site te downloaden.
http://www.propellerheads.se/downloads/demos/main.html

Kende gij ut hendig zelluf probier.

Maar geen 303 fanaat die over te halen dat hij net echt lijkt, maar het is gewoon een gave bass VA synth. Geinspireerd door.

Ik kan niet echt wild worden van dat sampletje.
Het klinkt veels te clean, meer als een willekeurige VA die een 303 nadoet. Ik had beter verwacht van Roland.

Ze me trouwens niks verbazen als ze voor de JP-8 emulatie straks gewoon de code van de JP-8000 gebruiken en een beetje tweaken....Ben benieuwd hoe die gaat klinken. Ik hoop wat beter...;{

Origineel geplaatst door fuse
Er is een demo van de propellerheads.se site te downloaden.
http://www.propellerheads.se/downloads/demos/main.html

Kende gij ut hendig zelluf probier.

Maar geen 303 fanaat die over te halen dat hij net echt lijkt, maar het is gewoon een gave bass VA synth. Geinspireerd door.

Uhhh, ik had het al aan de tand gevoeld, ik dacht jij niet aan je eerdere reactie te zien :D

Maarre, Roland lijkt maar niet instaat om de authentieke sound te recreeeren.
Daar bedoel ik deze Varios (nog) niet mee maar wel de emulaties tot nu toe.
Neem bijv. (moet het toch een keer kwijt) de MC-09. ( = Phraselab, ik bedoel dus niet de MC-909)
Die heb ik dus een paar dagen kunnen proberen, daar zou een 303 emulatie in moeten zitten.......
Dat was dus ronduit :kont: (en Roland software....)

Nu maar hopen dat ze voor de Varios betere software hebben geschreven.

Grt. Ronald.

Laatst gewijzigd:
Ik moet de meeste hier toch tegenspreken hoor,uitgetest in een winkel,vindt het toch redelijk dicht in de buurt klinken van de tb-303 in sommige stukken,. De tb-303 is eigenlijk een monofone analoge bass synthesizer in 1982,2waveforms,goeie vcf-filter met resonance,cutt-off and envelope control.De varios 303 is veel uitgebreider dan de echte en kun je het helelmaal anders laten klinken,en echt' anoloog 'nabootsen is niet te doen.
Wil je de echte authentieke klank van de 303,zul je een echte moeten kopen.
(kennis heeft vroeger een tb-303 gehadt,dus ik weet waarover ik spreek)

Origineel geplaatst door sinew1958
Ik moet de meeste hier toch tegenspreken hoor,uitgetest in een winkel,vindt het toch redelijk dicht in de buurt klinken van de tb-303 in sommige stukken,. De tb-303 is eigenlijk een monofone analoge bass synthesizer in 1982,2waveforms,goeie vcf-filter met resonance,cutt-off and envelope control.De varios 303 is veel uitgebreider dan de echte en kun je het helelmaal anders laten klinken,en echt' anoloog 'nabootsen is niet te doen.
Wil je de echte authentieke klank van de 303,zul je een echte moeten kopen.
(kennis heeft vroeger een tb-303 gehadt,dus ik weet waarover ik spreek)

Ja ik heb zelf een tb303, dus ik weet ook waar ik over spreek. Als je dan met zoiets als dit komt moet je het geen 303 emulatie noemen vind ik, moet je het er ook niet zo uit laten zien, maar moet je gewoon iets heel anders ervan maken. Roland heeft die gasten van Rebirth ondersteund met de ontwikkeling ervan, dus ik had meer van ze verwacht wat dit betreft. Niet erg allemaal, want ik denk dat VariOS best een leuk systeem is verder. Zijn er ook jupiter 8 demo's?

Origineel geplaatst door BCA303
Ik vind dit qua sounds klinken als een slechte rebirth rip :(

...en ik heb wel een ID waarom; er zitten fx in en de kwaliteit is MP3.

Je zou een WAV op kunnen nemen van 20/30 seconden op 41K, wel lomp maar eerlijker dan MP3 formaat.

Misschien dat iemand hier even zijn originele TB303 wil opnemen zodat we een A/B kunnen maken?

Ze noemen het beestje gewoon 303 en jupiter 8 omdat dan de grote massa daar dan massaal op afstormt.

Wij weten wel beter ;)

En die Jupiter 8 is zo verschrikkelijk vet. En aangezien die V-synth qua interne engine net zo is opgebouwd als de VariOS dan kan die net zo vet klinken. (alleen merk je dat niet aan de presets)

Op verzoek een nieuw MP3'tje.
Deze keer een initpatch zonder effecten. Pattern is een simpel "dervish" pattern.
Ik heb eerst de cutoff open gedraaid gevolgd door de resonance, dan cutoff weer dicht, wederom gevolgd door resonance.
Dan met env mode open deze cyclus herhaald en hetzelfde nog eens met de decay open.
Tot slot met de blokgolf nog eens aan deze knopjes gedraaid.

Varios303-droog

Wil er aan toevoegen dat de PXR4 audio opneemt als Mp2 bestand (32kHz).
Voor een wavje moet ik mn setup veranderen en daar ik op het moment nog een andere dingen hoop te doen heb...:D

Ik hoop evengoed een aantal mensen hiermee van dienst te zijn geweest.
groet

Tom

Origineel geplaatst door Tom 32
Op verzoek een nieuw MP3'tje.
Deze keer een initpatch zonder effecten. Pattern is een simpel "dervish" pattern.
Ik heb eerst de cutoff open gedraaid gevolgd door de resonance, dan cutoff weer dicht, wederom gevolgd door resonance.
Dan met env mode open deze cyclus herhaald en hetzelfde nog eens met de decay open.
Tot slot met de blokgolf nog eens aan deze knopjes gedraaid.

Varios303-droog

Wil er aan toevoegen dat de PXR4 audio opneemt als Mp2 bestand (32kHz).
Voor een wavje moet ik mn setup veranderen en daar ik op het moment nog een andere dingen hoop te doen heb...:D

Ik hoop evengoed een aantal mensen hiermee van dienst te zijn geweest.
groet

Tom

Nou... als 303 clone vind ik dit nog steeds crappy klinken. Als gewoon synthje wel grappig, maar ook niet meer dan dat.

Nou... als 303 clone vind ik dit nog steeds crappy klinken. Als gewoon synthje wel grappig, maar ook niet meer dan dat.

Post ff een sample van je TB-303, ben erg benieuwd wat er zo crappy is.

klinkt idd erg "lame" dit... volgens mij klinkt 80% van alle gratis softsynths nog beter dan dit gepiep....die resonantie klinkt echt om te janken....... dan liever rebirth

Origineel geplaatst door The Q
Post ff een sample van je TB-303, ben erg benieuwd wat er zo crappy is.

Je weet toch wel hoe een echte 303 klinkt? Zo niet, dan zal ik dit weekend even exact dat basslinetje in m'n 303 programmeren. Dan kun je echt het verschil horen. Zoals al gezegd werd zijn er gratis softsynths die beter klinken dan dit. Die resonance ook vooral :r

Het is toch tof dat Tom32 en mario die fragmentjes geplaatst hebben?
Mag wel even gezegd worden.

Je weet toch wel hoe een echte 303 klinkt?

Yes sir, alleen vind het poepinteressant waar het verschil ligt en aangezien niet iedereen een TB-303 heeft

Als je even net zo'n lijntje wil maken (toppie!:okdan: )dan hoeven we de discussie ook niet meer aan te gaan of VariOS wel of niet de concurentie aan kan met den ouden TB-303 ;)

Origineel geplaatst door fuse
Het is toch tof dat Tom32 en mario die fragmentjes geplaatst hebben?
Mag wel even gezegd worden.

Is 't ook. Alleen krijg ik mario's fragmentje niet aan de gang, hij geeft een ?FILE NOT FOUND ERROR :). Misschien is de VariOS 303 nog verder into perfection te tweaken.. zou er ook een Vintage Mode in zitten? :D.

Ik heb samen met redje de 303 simulaties zitten luisteren maar zelfs mijn supernova is daar beter in. Maar daar wil ik niet verder op in gaan (want dat is al genoeg gezegd).

Waar ik wel op in wil gaan is het geluid, ik vind het extreem digitaal klinken, lelijk zelfs, toen ik aan het luisteren was hoorde ik net zulke digitale geluiden als op een electribe ea-1, het is erg koud en mist enige diepte.

Ik kan natuurlijk over de rest van het aparaat weinig zeggen, maar 1 ding wil ik wel kwijt:

Ik vind de verhouding tussen de prijs en de mogelijkheden een erg groot gat zitten. Ik vind het te duur voor wat je er voor krijgt (maar dat vind ik over het algemeen van de huidige roland apparatuur)

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door C-Code
Ik vind de verhouding tussen de prijs en de mogelijkheden een erg groot gat zitten. Ik vind het te duur voor wat je er voor krijgt (maar dat vind ik over het algemeen van de huidige roland apparatuur)

Dat het qua klank niet jouw ding is swa, maar dat het weinig voor veel is ben ik het niet mee eens. De manier waarop je samples kan verknippen alla Melodyne/Recycle is uniek want geen enkel apparaat heeft die mogelijkheden. En dan is het daarnaast ook nog een platform voor hardware based softsynths in de categorie van de Noah. En wederom is het aantal van zulke apparaten zeer klein.

Back