Belangrijk: Goede akoestiek bereiken!

Pimpampeter

Muziekfabriek
Hier op t forum zie je tegenwoordig veel discussies over de juiste monitor speaker. Mensen steken er veel tijd in om een speaker te zoeken die past bij wat ze zoeken. Echter, een misschien nog wel belangrijker ding is de akoestiek van de ruimte. Dat word vaak over t hoofd gezien.

In mijn studio heb ik alles laten berekenen, en is met een flink budget een redelijk goede situatie bereikt. Natuurlijk heeft niet iedereen een flink budget voor akoestiek, maar t loont zeker de moeite om hier eens goed naar te kijken.

Vorige week heb ik forumlid Mischa hier in de studio op de koffie gehad. Dat deed mij eigenlijk pas beseffen dat veel van jullie op een relatief eenvoudige manier hun situatie al kunnen optimaliseren. De eenvoudige oplossingen die hij aan droeg, waren werkelijk ongelofelijk, maar zouden zelfs in mijn ruimte nog een dikke verbetering opleveren.

Als je nu naar speakers gaat kijken, reken daar dan ook eens eenvoudigweg 600 euro extra bij, om de beginselen van je akoestiek te optimaliseren. Met dit bedrag moet je al een stukje onderweg komen, en heb je meteen een veel betere situatie gemaakt. Zie het als de juiste banden bij je auto kopen. Dat optimaliseert ook de prestaties.

Op niet al te lange termijn ga ik in ieder geval met Mischa mijn situatie nog verder uitbereiden, en ik kan (als je er wat budget voor hebt) iedereen aanraden om in ieder geval eens iemand met verstand van akoestiek een keer in te huren om je situatie te bekijken!

Mischa, bedankt voor je bezoek vorige week, en tot snel!

Iemand op of aanmerkingen of aanvullingen?

Op zich wel handig als je het onderstaande kan toelichten, anders heb je er zo weinig aan:
Dat deed mij eigenlijk pas beseffen dat veel van jullie op een relatief eenvoudige manier hun situatie al kunnen optimaliseren. De eenvoudige oplossingen die hij aan droeg, waren werkelijk ongelofelijk, maar zouden zelfs in mijn ruimte nog een dikke verbetering opleveren.

Ik ben benieuwd...

Inderdaad.. Onderbouwing voegt hier een hoop toe. Welke eenvoudige aanpassingen bijvoorbeeld?
Waar moet je die 600 euries in steken? Je geeft aan een pro ingehuurd te hebben die het een en ander heet aangepakt?
Welke eenvoudige dingen heeft hij over het hoofd gezien?

Overigens doen de juiste banden onder een auto een nihil percentage aan de prestaties toevoegen.
Niet dat dat een punt van discussie is maar naar mijn weten halen div kleine aanpassingen aan je ruimte verhoudingsgewijs meer uit. Kromme vergelijking imo.

nou moet ik toegeven dat je met mischa wel een goeie in huis hebt gehaald, dat is 1 van de weinigen wiens advies ik blind vertrouw op akoestiek vlak.

nou moet ik toegeven dat je met mischa wel een goeie in huis hebt gehaald, dat is 1 van de weinigen wiens advies ik blind vertrouw op akoestiek vlak.

Daar is geen kunst aan.
Ik kan ook met mijn ogen dicht horen:P

Pimpampeter - ik heb de akoestische basis voor z'n studio en zangcabine ontworpen - heeft natuurlijk groot gelijk. En nee, dat zeg ik echt niet alleen omdat ik daar mijn boterham mee verdien;-)

Het is natuurlijk wel zo dat het veel sexier is om een nieuwe synth of iets dergelijks aan te schaffen, dan je centen in akoestiek te investeren. Maar het verschil qua productiekwaliteiten - je hoort dan écht wat je doet en hoe anderen het gaan horen - is bijna altijd gigantisch.

Naast akoestiek is ook luidsprekerplaatsing van het allergrootste belang, al is er natuurlijk wel een verband tussen de twee.

PPP heeft in deze wel gelijk dat akoestiek vaak het ondergeschoven kindje is. Eigenlijk zou je geen draadje over "hoe is m'n kick" of m'n bass klinkt harder op bepaalde toonhoogtes moeten hebben zonder eerst naar akoestiek gekeken te hebben.

Dat de bass plots harder of zachter klinkt op bepaalde toonhoogtes is in 99/100 inderdaad een gevolg van de akoestiek (staande golven).

(dubbele) dikke vloerbedekking ophangen op stukje van de muur en aan beide kanten van de deur. Studio vloertje op kinderspeelplaatstegels zetten, in de lengte van je kamer gaan zitten ipv de breedte ....

Tenminste, we hadden het toch over goedkope oplossingen ? 8~ ?

de meeste hier zitten in een VINEX 3m bij 4m GIBO slaapkamer, dat blijft heel moeilijk mixen als je niks doet qua akoestiek

Bij mij zijn door Thomas geen dingen over t hoofd gezien. T was echter zo dat op dat moment, binnen het tijdsbestek wat ervoor was, niet NOG dieper op de akoestiek ingegaan kon worden.

Wat ik aan wil geven (nogmaals, want er zijn inderdaad meerdere threads over), is dat je nog steeds iedereen hoort over speakers, terwijl de roomtuning het verschil maakt tussen WEL of NIET makkelijk goed kunnen werken.

Voor die 600 euro heb je bijvoorbeeld reflectie en absorbtie packs van Auralex of dat soort merken. Dat werkt goed, en heeft meteen een goed resultaat. In de andere threads kun je makkelijk teruglezen wat je waar het beste kunt doen. En wat altijd aan te raden is, is iemand inhuren om je hierin te begeleiden. Je hebt dan vaak heel snel een grote vooruitgang in je akoestiek.

Dus Thomas en Mischa: werk aan de winkel in producerend Nederland! hahaha

Ik snap het nut van het topic niet helemaal haha? Je geeft aan: "eenvoudige oplossingen die hij aan droeg, waren werkelijk ongelofelijk". Daarmee maak je iedereen nieuwsgierig en dan geef je aan dat iedereen het zelf maar uit moet zoeken. Oke dan :D.

Het is toch algemeen bekend dat akoestiek belangrijk is? Het lijkt meer op een verkooppraatje om Mischa aan het werk te krijgen.

Psies,zo maak je iedereen dood met 'n blij vogeltje...

een dood parkito'tje waarschijnlijk

Even wat anders, wat te denken van zakken water ? Die kunnen best wel wat bassen opvangen, ofniet ?
Makkelijk te vullen en makkelijk te legen.
(even het risico op lekkage niet mee inbegrepen)

zakken water vangen geen bassen op, zoek eens op flow resistivity?

Ik snap het nut van het topic niet helemaal haha? Je geeft aan: "eenvoudige oplossingen die hij aan droeg, waren werkelijk ongelofelijk". Daarmee maak je iedereen nieuwsgierig en dan geef je aan dat iedereen het zelf maar uit moet zoeken. Oke dan :D.

Het is toch algemeen bekend dat akoestiek belangrijk is? Het lijkt meer op een verkooppraatje om Mischa aan het werk te krijgen.

Okay: Niets nieuws waarschijnlijk voor velen, maar hij kon bijvoorbeeld met een toonsweep al precies aangeven waar probleemgebieden zaten. Toevallig had ik dat laatst al met metingen gedaan, en dat klopte bijna precies. Dus wat je doet, is een toongenerator aanzetten, en kijken wat die frequentie in je ruimte doet. Als ie niet overal gelijk is, heb je meteen een probleemfrequentie te pakken. Dit geldt overigens alleen voor frequenties onder de 500 hz geloof ik, maar dat weet ik niet meer zeker.

En ja, gasten als Mischa en Thomas doen hun werk goed, en daar mag best eens reclame voor gemaakt worden, toch?

Vergeet niet om de Harmonix Roomtuning Devices á 1550 euro per set aan te schaffen!
harmonix_rfa-7800.jpg

Back