Belangrijk: Goede akoestiek bereiken!

Het is toch algemeen bekend dat akoestiek belangrijk is? Het lijkt meer op een verkooppraatje om Mischa aan het werk te krijgen.

En ja, gasten als Mischa en Thomas doen hun werk goed, en daar mag best eens reclame voor gemaakt worden, toch?

:?

Je bent me kwijt, Mischa kwam toch gewoon op de koffie en die had wat tips mbt de akoestiek?
Ik verwachte dat je die tips ging delen of komt dat nog?

Vergeet niet om de Harmonix Roomtuning Devices á 1550 euro per set aan te schaffen!
harmonix_rfa-7800.jpg

Volgens mij moet je die dingen doorslikken met een glas water erbij, bij voorkeur na de maaltijd:mega:

Ik vind niet dat deze thread wat toevoegt...
Ten eerste is wat Micha met pimpam besproken heeft waarschijnlijk specifiek voor ZIJN ruimte bedoeld en

ten tweede heeft Ethan Winer het internet al vol gekalkt met ongeveer alles wat je moet weten op dit gebied.

Mijn eigen bevindingen zijn:
- het "akoestisch" meten van je ruimte gaf bij mij altijd andere resultaten als wat ik gehoormatig kon waarnemen. Sowieso laten deze metingen het onder de 100Hz afweten en dit is wel het probleem gebied in de meeste kleine studiotjes.

- het bepalen van staande golven dmv lengte breedte hoogte van je ruimte idem dito.

Wat ik meestal doe is op de luister/mix positie gaan zitten en een zeer langzame sinus sweep luistern.
De pieken hierin probeer ik dan te cutten met een EQ. Zo krijg je een beetje een beeld van de staande golven.

Hierna ga ik de luisterpositie (in de lengte van de ruimte) verschuiven en herhaal het proces.
Dit maakt vaak groot verschil. Uiteindelijk kies ik de plek die het minst slecht klinkt en stouw m'n ruimte vol met rockwool zonder hem "te" dood te maken, dus geen tapijt maar wel een verlaagt plafond van 10cm rockwool platen. Rocjwool platen zo laag mogelijk hangen, hoe lager hoe beter. Langs de muren wat dunnere (5cm) rockwool platen in frames opgehangen als ware het schilderijen. Met een spiegel kun je de directe reflectie punten bepalen en daar hang je dan een plaat.

Als alle rockwool hangt kun je nog een keer een sweep beluisteren en weer een EQ curve maken die compenseert (alleen cutten, niet boosten). Deze curve kun je dan in een DEQ2496 dumpen en dat is dan je room EQ. Probleem als je dit doet is wel dat je ruimte alleen "goed" klinkt op exact je luisterpositie. Maar goed, een kleine ruimte/homestudio krijg je toch nooit goed dus dan is dit wel een ok laatste redmiddel.

Waar ik een hoop tips en trucs vandaan heb is de site van Soundscapes www.soundscapes.nu/sitemap.html
Vooral over difusers en staande golven, ik denk dat ieder die in akoestiek geintereseerd is hier wel een tijdje zoet is.
Een goede ruimte heeft ook niet alleen absorbers (rockwool) maar ook difusers/reflectors, tis voor ieder weer anders.
Gewoon ff de site lezen dus

Gwoon erg zacht mixen dan heb je weinig last van reflexties enzo :P

PPP is de skihut ingedoken........

Dat ook weer net niet. Gisterenavond artiesten van mijn label begeleid op de kermis Tilburg, maar das wel bijna t zelfde. hahaha. Maar ik denk dat er voor geinteresseerden toch al een hoop handige tips genoemd zijn. Dat lijkt me ook het doel van de discussie.

Ok dus ik moet 2 zakken water ophangen boven mijn console en dan voor de rest van mijn 600 euro rockwool kopen. ;-)

Zie het als de juiste banden bij je auto kopen. Dat optimaliseert ook de prestaties.

Iemand op of aanmerkingen of aanvullingen?

Dat vind ik zelfs een serieus understatement.
Tenzij je bedoelt dat, de auto symbool staat voor je akoestiek, en de banden voor je luidsprekers (al is dat misschien wat overdreven).

M.a.w. een setje behringer truths in een goed behandelde ruimte klinkt stukken beter dan een set Event Opal's in een slecht behandelde ruimte

Akoestiek wordt nog steeds onderschat.

Het minste wat je kan doen, is cornertraps plaatsen, en de muur achter je speakers voorzien van diffusers.

Ok dus ik moet 2 zakken water ophangen boven mijn console en dan voor de rest van mijn 600 euro rockwool kopen. ;-)

Ja idd, wel dan die rock op je console plaatsen voor het geval de zakken het begeven. De rockwool is er nl voor om het meeste water te absorberen.

Ik kan het ermee eens zijn dat goede akoestiche behandeling nodig is. Maar hou het wel binnen de perken. Ik ben van mening wanneer je alleen voor jezelf en soundcloud bezig bent het een beetje uit verhouding is. De investering zou in verhouding moeten staan tot de inkomsten en professionaliteit

Ik kan met de stelling dat 'het minste wat je kan doen het plaatsen van cornertraps is en diffusers ophangen achter de speakers' helemaal niet akkoord gaan.

De ruimte achter je speakers is integendeel een van de laatste plaatsen waar diffusers zinvol zijn, omdat het merendeel van het geluid (mid en hoog, het gebied waarin diffusers werkzaam zijn) uiteraard naar voor afgestraald wordt, niet naar achter. Daarbij zijn ook de eerste reflectiepunten ideale plaatsen om diffusie te gebruiken. Diffusie achter de luidspreker aanbrengen is op zich helemaal niet verkeerd, maar het komt echt niet op de eerste plaats.

En cornertraps behoren naar mijn idee al helemaal niet tot 'het minste wat je kan doen'.

Banden zijn één van de belanfrijkste omderdelen van een auto, aangezien het het enige contact met de weg is. Dus de vergelijking gaat niet op.

Zie het meer als de ketjap in de droge rijst, zonder smaakt het ruk. Met al een heel stuk beter en kan je er zelfs plezier aan beleven.

Geintje toch??!
Nee, heb geleerd om jezelf te dwingen zacht te zetten, hoe makkelijk je de volume hard wilt zetten. Oww ja en redelijk dicht bij de monitoren te zitten.

Als je klaar bent met zacht dan ff hard proberen, kijken wat uit verhouding staat, aanpassen en weer terug naar zacht. Koptelefoon check, stereo test and so on.

Ik kan het ermee eens zijn dat goede akoestiche behandeling nodig is. Maar hou het wel binnen de perken. Ik ben van mening wanneer je alleen voor jezelf en soundcloud bezig bent het een beetje uit verhouding is. De investering zou in verhouding moeten staan tot de inkomsten en professionaliteit
:okdan:
Precies maak maar eerst een leuk liedje, die (commercieel) aantrekkelijk is, waarvan men zegt daar willen we geld in stoppen.

Goed geluid, geen goed liedje VS minder geluid maar goed liedje.

Denk dat een ieder prima voor zichzelf kan bepalen hoe ver hij z'n hobby wil doorvoeren. De een besteed z'n budget aan analoge synths, de ander aan antieke drumbakken en weer iemand anders geilt op perfecte akoustiek, allemaal niks mis mee.

Niet iedereen zit met gehackte warez achter de laptop van z'n bijstandsmoeder, hardcore trackjes te maken. De output staat los van hoeveel plezier iemand aan z'n hobby mag beleven toch?

Gwoon erg zacht mixen dan heb je weinig last van reflexties enzo :P

Nee, heb geleerd om jezelf te dwingen zacht te zetten, hoe makkelijk je de volume hard wilt zetten. Oww ja en redelijk dicht bij de monitoren te zitten.

Als je klaar bent met zacht dan ff hard proberen, kijken wat uit verhouding staat, aanpassen en weer terug naar zacht. Koptelefoon check, stereo test and so on.

Op zich niets tegen zacht mixen maar reflexies zal je altijd blijven houden....of je nou hard of zacht...

Interessant, makkelijk te lezen boekje is 'mixing with your mind' van Michael Paul Stavrou. De eerste paar hoofdstukken gaan over simpele basishandelingen voor een goede akoestiek, wat uiteraard al begint bij de plaatsing van je speakers. Als je er wat dieper op in wil gaan is er altijd nog 'Akoustics and Psychoacoustics' van David Howard en Jamie Angus. (beide boeken die ik voor mn opleiding aan het lezen ben)
De laatste van de twee is wel een stuk moeilijker door te komen maar desalniettemin erg interessant.

Back