Belangrijk: Goede akoestiek bereiken!

Ik neem aan dat je nearfield speakers gebruikt?
Zit je er niet te ver vanaf?
Want zo klinkt het.
Klinkt alsof je te veel in het midden van de lengte bent gaan zitten (optimaal is op ongeveer 36% geloof ik) en er te ver vanaf. Dan krijg je flinke dippen van zowel de breedte als lengte van de kamer.
Ik heb zelf een iets grotere kamer dan jij (3,6 bij 5,5 ong) en ik krijg ook nog te erge dippen (of pieken) als ik er te ver vanaf ga zitten.
Maar maximaal 1,5 meter van speaker (tweater) tot oor, speakers direct naar je toe gericht en je zou niet meer zulke sterke dippen moeten horen lijkt me. Ik kan mijn speakers op een compleet verkeerde plek zetten en dan binnen 1,5 meter is het altijd nog best goed.

Nee ik zit er niet tever vanaf. Ik heb mijn bureau naar voren en achteren geschoven en zelf heb ik ook verschillende posities aangenomen. Op de een of andere manier valt de bass helemaal weg haha.

Dat heet dus een staande golf. En dat is nu precies wat je probeert op te lossen met basstrapping...

Lastig me voor te stellen, zo. Het plaatje wat Patat Met postte komt goed in de buurt voor een eerste aanpak.

Ik ben nu standaarden aan het maken voor de panelen. Is het een probleem dat de panelen ongeveer 10 cm van de muur komen te hangen? Nee toch?

Ik had even een vraagje....

Ik kan een partij akoestische panelen overnemen van ±90 bij 125 bij 3cm. Het materiaal is een soort hard schuim waar als je je vinger er in duwt een kuiltje ontstaat wat blijft.

Ik vraag mij dus af of dit materiaal absorberend werkt? Kennen jullie dit spul??

Bedoel je gexpandeerd polystyreen?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geëxpandeerd_polystyreen

panelen van de muur plaatsten is juist erg goed, centimetertje of 10bv kan performantie verhogen

panelen van de muur plaatsten is juist erg goed, centimetertje of 10bv kan performantie verhogen

Bedankt voor je antwoord! Ik ben dus standaarden aan het maken voor GIK panelen, en hierdoor komen ze een stukje van de muur te staan. Bij GIK kost een standaard 45 pond. Ik maak ze voor 7/8 euro. Scheelt dus veel geld en je kan ze makkelijk verplaatsen. Laat even weten als jullie een foto willen, dan maak en upload ik het. Wellicht dat jullie dit kunnen gebruiken om zelf een standaard te maken.

Ik heb geen hulp meer nodig! De kamer is helemaal klaar. Wat een verschil zeg, ik hoor in sommige tracks nu details die ik nog nooit heb gehoord :D Het laag komt waanzinnig goed door nu :halleluja.

Met deze jongens ga ik de boer op voor luister demo,s . Normaal gesproken worden luidsprekers ontworpen in een dode ruimte wat prima is maar niks te maken heeft met de werkelijkheid. Het laatste stukje filter ontwerp en daarbij de mogelijkheid om nog het een en ander op smaak aan te passen in combinatie met een uitvoerige meting met een eventuele oplossing akoestisch gezien maakt het af :)

Attachments

• Mischa Jacobi.jpg
    Mischa Jacobi.jpg
    19,2 KB · Bekeken: 122
Dat ziet er goed uit Mischa,

Op welk niveau zitten deze speakers? Overklassen ze de O300's bijv?

De O300,s zijn een stuk kleiner . De O400 komt meer in de buurt. De O300 klinkt een stuk beter IMHO. De 400 heeft echter wel mooier laag. Ik heb hele dure monitors gehoord die slecht klonken waar op andere locatie het geweldig was. Deze verschillen en dus slechts het dozen schuiven voel ik niks voor. Ik wil ze zelf afstellen op de ruimte en advies geven over eventuele akoestisch wenselijke aanpassingen om het maximale eruit te halen.

Thanks. O400 heb ik nog niet gehoord, maar de O300 wel al meerdere malen in diverse studio's. Die zijn erg goed. Alles perfect afregelen, tips etc: klinkt zeer interessant!

Back