Belangrijk: Goede akoestiek bereiken!

Wat ik nog graag wil aanvullen is ( of ik heb het niet gelezen ) .

Reflectie van een wand .... Als je een studio heb met links gipswand & b.v. rechts een stenen muur kun je ze gelijk behandelen maar door verschillende reflectie waarden is het niet symmetrisch en klinkt je rechter en linker luidspreker behoorlijk anders.

Vaak werken gipswanden als pannel absorber en door het gebruik van verschillende gips platen en balk afstanden werkt ook elk deel van een gips wand min of meer op zijn eigen frequentie.

www.mischa-jacobi.com :)

De speakers moeten een uniform afstraal gedrag hebben" ?

Bijna elke speaker/monitor heeft toch een uniform afstraal gedrag. Althans ga ervan uit dat elke monitor daarop getest is ?
Alle speakers hebben een rechte frequentie curve als je direct voor de speaker meet, binnen redelijke grenzen natuurlijk. Maar de meeste speakers hebben grote dips in de frequentie curve als je opzij gaat meten, meestal bij de crossover frequenties.
Hier vind je een voorbeeld van een goede speaker op dit gebied. Maar bv een Quad esl64 voldoed ook aan deze eis.

en dit snap ik niet, "De ruimte moet frequentie onafhankelijke reflecties hebben" ?

Een kale ruimte heeft altijd frequentie afhankelijke reflecties toch ?
Je zal dus altijd acoustische aanpassingen moeten doen om een goed geluid te krijgen. Alleen dure speakers kopen heeft geen enkele zin.

Eehm en meerdere filosofieën owww, welke dan ?

Dacht er maar 1 te herkennen :stupid
Voorbeeldjes:
1: Als je een normale monitor speaker neemt, dan voldoet die niet aan de 1e eis. Je zal dan je luister ruimte redelijk dood moeten maken om er voor te zorgen dat de luister ruimte reflexties gemasked worden door het directe geluid van de speaker. Dit is de standaard situatie.
2: Met de Grimm of Quad speakers hoef je niet zo´n dode ruimte te hebben, want die voldoen aan de 1e eis. De ruimte reflecties lijken dan al veel meer op de opgenomen reflecties.

klinkt je rechter en linker luidspreker behoorlijk anders.
heb ik last van, laatste waar je over kan spreken is monitoren . 1 is idd luider in laag, mid en hoog, dan krijg je uiteindelijk welk van de 2 speakers kan ik vertrouwen, zwaar irritant grrrrrrrr :stupid......krijg er ondanks dat toch redelijk goede mixen uit, als ik op ultra zacht volume met mn kop tussen de speakers kruip :D

Alle speakers hebben een rechte frequentie curve als je direct voor de speaker meet, binnen redelijke grenzen natuurlijk. Maar de meeste speakers hebben grote dips in de frequentie curve als je opzij gaat meten, meestal bij de crossover frequenties.
Oww heb begrepen dat als je goed in de spot zit je makkelijk van recht naar links kan gaan zonder dat je last hebt van dips ed, vndaar dat je een speaker die gemaakt is om verticaal neer te zetten, verticaal moet plaatsen. Horizontaal kan wel maar wordt oa je bewegingsruimte minder.

Je zal dus altijd acoustische aanpassingen moeten doen om een goed geluid te krijgen. Alleen dure speakers kopen heeft geen enkele zin.
Duidelijk verhaal.

Dankzzz voor jullie uitlegg> bijdrage.....nuttige dingen om over na te denken :okdan:

Al met all akoestiek = belangrijk en echt simpel/ goedkoop is het niet, helaas =(

Is het een probleem om een 'schuine hoek' te hebben? Ik zit in een hele rare kamer en de enige oplossing die ik kan verzinnen staat hieronder (zie plaatje). De reden van de schuine muur is dat er nog een deur open moet. Is dit acceptabel voor de akoestiek? Of kan ik beter een kamer maken van 2,5 bij 5 (lijkt mij ruk voor het stereobeeld).

En waar kan je het beste zitten; A (muur) of B (raam)

Attachments

• kamer.PNG
    kamer.PNG
    4,6 KB · Bekeken: 130
Eurynom3 denk b en de schuine wand aan de anderekant symmetric schuin maken.

Ik denk niet in de buurt van A of B zitten.
Zo veel mogelijk vrij van muren zitten en hetzelfde voor de speaker plaatsing (vrijstaand, ook niet te dicht bij de zijmuren)
Precies in het midden van de kamer zitten werkt ook niet daar heb je de grootste dippen (maar misschien verandert die schuine hoek wel wat het "midden" van de kamer is)
Zou het gewoon proberen, schuiven en luisteren. Over lengte van kamer luisteren, nearfield (3 meter is wel smal).
(is trouwens maar een tip op basis van eigen bevindingen, ben geen akoestiek expert ;) )

Bedankt voor jullie hulp. Ik kan bij A de nog niet schuine hoek schuin maken. Aan de kant van A lukt mij dat helaas niet. Wel heb ik de mogelijkheid om daar bass traps te plaatsen.

Je bedoelt tapijt als in vloerbedekking?
Zou het niet doen. Klonk in mijn kamer verschrikkelijk (en lees dat dat meestal het geval is).
Vloerbedekking absorbeert alleen de hoge tonen, ook dikke vloerbedekking. Resultaat is dat je ruimte galmt in het laag en midden maar dood is in het hoog, klinkt echt naar / niet helder en duidelijk en je hebt last van resonanties.
Vloer kan het beste beton, hout, laminaat, tegels of vinyl zijn.
Een kleedje op de plek van de eerste reflectie van speaker naar je luisterplek kan wel goed werken.

Ik heb low budget mij kamer als volgt behandelt en het klinkt nu echt geweldig:
Betonnen vloer (geschilderd), gordijnen over plafond gespannen met rotswol daarachter, grote houten luxaflex tegen muren en raam (maakt diffuser) en paar 15cm dikke rotswol panelen in hoeken, wollen kleedje op vloer tussen speakers en luisterplek.
Luister verder nearfield op 1,5 meter afstand en het klinkt heel gebalanceerd en duidelijk, hoor alles.

Beste is om materialen te gebruiken die breedband absorberen en materialen die diffuus maken.
Had eerder nog een heel dun (doorzichtig zijde) gordijn zo'n anderhalve meter achter me en dat was al erg slecht voor de treble, is niet breedband.

Verder trouwens ook nog het beste om niks tussen je luisterplek en je speakers te hebben. Als je het niet te onhandig werken vindt dan kan je mixer / computerscherm en dergelijke beter naast je dan ergens tussen jou en je speakers.

@mdv, heb je metingen (gedaan)?

Nee. Heb geen mic :)
Als ik een keer iets met vocals ga doen en een mic haal dan meet ik het wel.
Maar het is ook wel te horen hoor, klinkt beter dan ik nodig heb. Is nu een beetje overkill eigenlijk :)
Zit me de hele dag te verbazen over hoe goed dingen klinken (en waar dingen nog verbeterd kunnen worden). Begin ook voor het eerst commerciele muziek te waarderen, zitten echt supermixen tussen.

Verder trouwens ook nog het beste om niks tussen je luisterplek en je speakers te hebben. Als je het niet te onhandig werken vindt dan kan je mixer / computerscherm en dergelijke beter naast je dan ergens tussen jou en je speakers.

Dit is een belangrijke tip.
Helaas is het zo dat de meeste mensen een mixer, monitors, synths enz... tussen de speakers en zichzelf hebben staan. En vooral in gedempte ruimtes zijn reflecties die daarvandaan komen heel erg schadelijk voor het geluidsveld en timbre van je muziek. Diffractie van monitors en dergelijke veranderd de plaatsing en grote van geluids bronnen en de reflectie van een mixer veroorzaakt kam filter effecten.
Een oplossing zou kunnen zijn om niet de speakers voor je te plaatsen (zoals gebruikelijk) maar achter je.

Heb je dit probleem ook wanneer de boxen hoger staan dan de tafel (en dus alles wat ertussen zit zich op een lager niveau bevindt)?

Ik heb op dit moment contact met de heren van GIK acoustics over hoe mijn ruimte akoestische het beste kan worden ingericht. Allereerst moet ik zeggen dat ik zeer tevreden ben met de gratis service. Ze helpen je echt goed!

Op basis van wat ik op internet heb gelezen had ik mijn ruimte helemaal ingedeeld. Echter, de heren van GIK stellen een compleet andere set up voor. Waar ik mij over verbaasde is de plaatsing van basstraps in de hoeken waar je tegenaan kijkt. Oftewel, de hoeken van de muur die recht tegenover mij staan. Kan iemand uitleggen waarom juist deze hoeken belangrijk zijn? Ik dacht namelijk dat de hoeken achter je belangrijker waren.

Back