Van Minimal naar Techno

seiko

Unprofessional Abuser
maak er er maar van ....professional user van! minimal ben ik niet zo"n fan van maar je techno klinkt vet.

Lekker heur. Op repeat dan maar. Fijn gemixt ook, het laag is heerlijk open. Vind ik dan.

weet je wat ik er van vindt?
Nou zwaar Tof!
:okdan:

Laatst gewijzigd:
Fijn! Bedankt voor het delen!

alvast bedankt voor de vele positieve reacties, ik zit duidelijk op het goede spoor...aangezien ik met mn muziek quasi niet meer buitenkom, is het tof om nu van de 'buitenwereld' te vernemen dat het goed klinkt.

Omdat enkelen benieuwd zijn over hoe ik te werk ga :

- nummers maken daar heb ik geen vaste 'template' voor...afhankelijk van mijn mood zet ik wat hardware aan en begin te klooien tot ik iets tofs krijg , hiervan neem ik loops op in ableton of MPC , of in Ableton
Aangezien ik toch wel wat hardware heb, is er geen vast stramien ... meestal een 808/909 patroon en dan mn SH101 of JX3P wat triggeren en aan knoppen draaien tot er een leuke 'basis' ligt. Daar dan met nog wat andere apparatuur wat lagen over leggen. Allemaal puur op het gehoor of het 'goed klinkt voor mij', ik ken geen noot muziek (ik kan dus nooit iets inspelen wat in mn hoofd zit)
- nummers verder uitwerken gebeurt dan wel in Ableton : van sommige hardware neem ik 1 bar loops op, andere kunnen stukken van 128 bars zijn
- in Ableton kan ik dan ook met VST's nog extra geluiden of FX toevoegen.
- helemaal uitwerken qua automatisering gebeurt ook in Ableton
-als het nummer 'af' is : mixdown naar stereo file , Ableton maakt dan automatisch een 'analyse' file aan die ervoor zorgt dat als ik de audiofile in mijn 'mix set' open, deze perfect gewarpt is en gepitched kan worden.
-eigenlijk is de eindmix volledig ITB (al gebruik ik voor mn hardware wel een Mackie mixer om al een eerste mix/eq te maken vooraleer ik dit opneem in Ableton ).

- ik heb een 'mega' Ableton set waar al mn nummers inzitten...om de zoveel tijd maak ik er dan eens een DJ-style mix mee.

Mijn ervaring is dat je zo'n mix met pleziervoor jezelf in de auto kan afspelen, (dat je nummers 'gemixt' zijn met andere eigen nummers voegt iets toe aan de beleving)...voor ik ableton had maakte ik ook veel tracks, waar ik daarna nooit meer naar luisterde (ben nou niet ZO'n fan fan mezelf dat ik mn losse tracks wat zit te beluisteren).

Laatst gewijzigd:
lekkere set :okdan:

Dank je !
Omdat jij in je eigen posts nogal de nadruk legt op je outboard om je mixen goed te krijgen, wil ik wel's weten hoe je het 'klank-technisch' vind.

Dan zet ik hier in de thread ook eens hoe ik met outboard/compressie/EQ etc omga om mn tracks te krijgen zoals ze klinken ...

Mochten er mensen zijn die deze muziek 'live' wel zien zitten op één of ander feest en connecties hebben, PM maar :-)
Doorgaans breng ik dan Ableton mee, mackie mixer, TR909 en xoxbox/SH101.

Klinkt lekker hoor!!

En leuk al die tracks aan elkaar gemixed, aangezien ik zelf ook veel materiaal heb dat net niet genoeg is voor complete nummers moet ik daar ook maar is aan :peukie:

Enige vraag die ik eigenlijk heb, waarom intern in Live mixdownen? Of is dat meer een gebrek aan outboard? Het nadeel van software sequencers vind ik altijd de interne summing, extern afmixen maakt de mixen wat opener .. in het algemeen..

Klinkt lekker hoor!!

Enige vraag die ik eigenlijk heb, waarom intern in Live mixdownen? Of is dat meer een gebrek aan outboard? Het nadeel van software sequencers vind ik altijd de interne summing, extern afmixen maakt de mixen wat opener .. in het algemeen..

Ik heb twee outboard mixers, een analoge Mackie en Digitale Yamaha o1V.
Het EQ'en van mn sounds doe ik eigenlijk al op mn mengtafels alvorens ik dan de loops in Ableton opneem.
Eens alles dan opgenomen is in Ableton, arrangeer ik het in Ableton en doe ik nog wat extra mixing (maar eigenlijk quasi niks meer) ... Ableton is eigenlijk vooral voor het nummer 'uit te schrijven' en automatisering.

Dus inderdaad, ik gebruik software summing...maar tot hiertoe maakte nog niemand een negatieve opmerking hierover, integendeel men zegt 'laag is heerlijk open'... dus hangt wellicht nog van andere factoren af dan ITB/OTB

Ik kan alleen maar zeggen dat ik verbaasd sta dat ik enkel positieve kritiek hoor op mn 'klank' want - in tegenstelling tot het feit dat je zou denken dat er géén goedklinkende tracks te maken zijn zonder dure outboardgear en elk geluidje te compressen etc - gebruik ik dus quasi nix outboard, quasi nooit compressie en géén mastering suites. Ik weet het niet, ik luister gewoon heel goed naar waar ik mee bezig ben en ik maak misschien ook geen muziek die persé opgepompt moet zijn tot het uiterste.
Ik heb vrienden die -als ze één kanaal aanmaken in ableton- al direct een compressor erop zetten en daar dan een half uur mee bezig zijn om een -in mijn oren slecht geluid- 'cool' te laten klinken...voor mij is dat puur tijdverlies...k heb liever een paar bakken/geluiden waarvan het geluid op zich al staat als een huis dan kan je je op de muziek concentreren ipv je prulgeluid 'PRO' te proberen laten klinken door er kweetnihoeveel FX/compressor achter te hangen...maar dat kan een zéér subjectieve insteek van mezelf zijn, zeker geen 'stelling' als of ik de wijsheid in pacht heb, ieder zijn manier :-)

Ik heb vrienden die -als ze één kanaal aanmaken in ableton- al direct een compressor erop zetten en daar dan een half uur mee bezig zijn om een -in mijn oren slecht geluid- 'cool' te laten klinken...voor mij is dat puur tijdverlies...k heb liever een paar bakken/geluiden waarvan het geluid op zich al staat als een huis dan kan je je op de muziek concentreren ipv je prulgeluid 'PRO' te proberen laten klinken door er kweetnihoeveel FX/compressor achter te hangen...maar dat kan een zéér subjectieve insteek van mezelf zijn, zeker geen 'stelling' als of ik de wijsheid in pacht heb, ieder zijn manier :-)

Goed gezegd, hier ben ik het helemaal mee eens. Uiteraard zijn er 100.000 wegen naar Rome, en iedereen moet voorzichzelf uitzoeken wat het beste werkt.

Het voordeel is natuurlijk wel dat je bakken hebt die zelf al heel goed in de mix liggen (808/909), dat scheelt al heel wat kloten.

Zelf had propte ik ook op elk kanaal zodra het in mijn software seq zat een Waves SSL compressor plugin, gewoon, omdat het kan. Maar voordat je het beseft ben je de hele middag bezig je BD te optimaliseren en heb je dus 0.0 muziek gemaakt.

amai, dank u allemaal voor de vele positieve reacties

Back