alvast bedankt voor de vele positieve reacties, ik zit duidelijk op het goede spoor...aangezien ik met mn muziek quasi niet meer buitenkom, is het tof om nu van de 'buitenwereld' te vernemen dat het goed klinkt.
Omdat enkelen benieuwd zijn over hoe ik te werk ga :
- nummers maken daar heb ik geen vaste 'template' voor...afhankelijk van mijn mood zet ik wat hardware aan en begin te klooien tot ik iets tofs krijg , hiervan neem ik loops op in ableton of MPC , of in Ableton
Aangezien ik toch wel wat hardware heb, is er geen vast stramien ... meestal een 808/909 patroon en dan mn SH101 of JX3P wat triggeren en aan knoppen draaien tot er een leuke 'basis' ligt. Daar dan met nog wat andere apparatuur wat lagen over leggen. Allemaal puur op het gehoor of het 'goed klinkt voor mij', ik ken geen noot muziek (ik kan dus nooit iets inspelen wat in mn hoofd zit)
- nummers verder uitwerken gebeurt dan wel in Ableton : van sommige hardware neem ik 1 bar loops op, andere kunnen stukken van 128 bars zijn
- in Ableton kan ik dan ook met VST's nog extra geluiden of FX toevoegen.
- helemaal uitwerken qua automatisering gebeurt ook in Ableton
-als het nummer 'af' is : mixdown naar stereo file , Ableton maakt dan automatisch een 'analyse' file aan die ervoor zorgt dat als ik de audiofile in mijn 'mix set' open, deze perfect gewarpt is en gepitched kan worden.
-eigenlijk is de eindmix volledig ITB (al gebruik ik voor mn hardware wel een Mackie mixer om al een eerste mix/eq te maken vooraleer ik dit opneem in Ableton ).
- ik heb een 'mega' Ableton set waar al mn nummers inzitten...om de zoveel tijd maak ik er dan eens een DJ-style mix mee.
Mijn ervaring is dat je zo'n mix met pleziervoor jezelf in de auto kan afspelen, (dat je nummers 'gemixt' zijn met andere eigen nummers voegt iets toe aan de beleving)...voor ik ableton had maakte ik ook veel tracks, waar ik daarna nooit meer naar luisterde (ben nou niet ZO'n fan fan mezelf dat ik mn losse tracks wat zit te beluisteren).