ADAPTER KORG POLY-800

synthasia

Vintage lover
Ik heb bij m'n poly-800 de originle korg adapter van 9 volt 300mA 220v.
Ik heb hem even gemeten met een spanningsmeter en die slaat tot over wat het moet zijn uit. Ik heb een paar andere adapter getest die 230v zijn, waarvan 1 Boss PSA adapter die altijd 9 volt zijn en een universele adapter die ook 230v is en die op 9 volt gezet. Dan slaat de meter veel gunstiger uit. Komt dat omdat de korg adapter 220,- is? Er komt tegenwoordig natuurlijk ruim 230v uit de gaten in de muur.
Ik ben bang dat m'n poly de korg adapter niet zo fijn zal vinden.
Het baart me in ieder geval wat zorgen en ik gebruik de adapter gewoon even niet.
Kan iemand mij helpen en of gerust stellen?

Je zegt niet wat je meet, alleen maar dat het meer is dan wat het moet zijn. Is dat 0,5V meer, 1V meer, 10V meer?

Nee, het komt niet door het 220-230 volt verschil. Dat is maar 5% meer, wat als dat meegenomen zou worden neerkomt om 9,45 ipv 9V. Echter als de adapter gestabiliseerd is zou de uitgang gewoon 9V moeten blijven.

Ik weet niet wat voor adapter het is, maar als het AC-AC is klopt het dat je onbelast (veel) meer meet dan 9V, daar moet je je geen zorgen over maken. Als het een gestabilsieerde 9V adapter is en er komt veel meer dan 9V uit dan is hij stuk. Als het een niet gestabiliseerde AC-DC adapter is zou ik me er ook geen zorgen over maken als het een paar volt meer is.

Maar nogmaals, omdat je niet zegt wat je gemeten hebt blijft het een beetje gokken of het wel of niet kwaad kan.

De meter van m'n spanningsmeter slaat gewoon voluit.
Het is een analoge meter.
Ik weet niet hoeveel volt hij dus meet.
Het is een AC-DC adapter.
Ik weet ook niet of de adapter gestabiliseerd is.
Ik kan toch ook gewoon m'n universele adapter gebruiken?

en dat is? 10v?

heb je geen digitale meters?
goede referentie? niet 1/100 gepakt in plaats van 1/10

Kijk je wel uit met die elektriciteit :D

Spijkers oplaag water zoeken. Daar ben je mee bezig.

Ik ga de universele maar gebruiken.
Levert minder spanning, maar wel meer mA. meer dan 500.
Dat maakt geloof ik niet uit. Als de voltage maar oke is.
Dat de fabriekant zegt dat je alleen de originele korg adapter mag gebruiken is larikoek!
De batterijen waar ik hem nu mee gebruik lopen ook een keer leeg.
Ik weet niet precies wat ik meet, ik weet wel dat de meter niet tot over zijn nek uit moet slaan.
Ik heb alleen een analoge meter. Ik denk dat ik ook maar is een nauwkeurige digitale meter ga halen.

Zou ik als ik jouw was ook doen ff nieuwe multimeter halen. Weet je al wat voor een je wil hebben?

Kreeg laatst gratis een mooie Fluke. Moest alleen nieuwe batterij in ;-)

Attachments

• Fluke77.jpg
    Fluke77.jpg
    31,6 KB · Bekeken: 115
Ik meet wel goed hoor! De meter staat 9 volt geschakeld, plus en min goed.
Ik doe niets verkeerds. Das een mooie meter marcuuu!
Volgens mij hebben we elkaar wel is gezien, kan dat?

Ik meet wel goed hoor! De meter staat 9 volt geschakeld, plus en min goed.
Ik doe niets verkeerds. Das een mooie meter marcuuu!
Volgens mij hebben we elkaar wel is gezien, kan dat?

Klopt we hebben elkaar wel eens gezien. Ben in al die jaren best veel forum leden tegen gekomen :)

De meter staat 9 volt geschakeld

Ik ken geen meter met een 9V range, maar misschien zijn ze er. Maar als je meter op 9V staat en hij vliegt daar rechts uit de range, dan moet je hem dus op een hogere range schakelen. Zo simpel is het. Want je kunt nu geen verschil zien tussen 10V en 20V. En bij 10V is er niks aan de hand en bij 20V is hij stuk...

N.B. je bent toch hoop ik niet aan het meten met een batterijtester?

Ik ben aan het meten met een tester die tot met een sectie voor amperes, een sectie die tot 500v gaat en een sectie om inderdaad batterijen te testen! (1,5v 9v en 10v. En nog meer, maar heb hem niet voor mijn neus nu. Maar daar kun je dus ook adapters mee testen. Hij heeft gewoon 1 ronde shakelknop om hem op een stand te zetten net als de tester die marcuuu afgebeeld heeft.

Dus zet je die in een stand hoger dan 9V en dan kun je ons vertellen hoeveel volt er daadwerkelijk uit de adapter komt, in plaats van "hij slaat buiten de schaal". Zoals ik zei, buiten de schaal kan alles zijn van 10V tot 100V bij wijze van spreken. Het zegt niks. Zet hem op 20V ofzo (ik weet niet welke schalen erop zitten) en we weten al een stuk meer...

Ik ga morgen zowiezo een digitale meter halen.
Ik denk dat het dan wat duidelijker wordt. Ik wordt van deze meter niet echt wijzer.
Ik heb het gevoel dat ik nit veel meer weet.
Ik gebruik nu ook m'n universele adapter.
Die geeft in ieder geval niet te veel spanning. Wel meer mA. 560mA. Maar dat is geloof de belastbaarheid dat ie niet te warm wordt. Het aantal ampere dat het apparaat zuigt.

Nee. De korg zal ongetwijfeld 300mA zuigen. Uit de universele adapter kan in de 9V stand 560mA gezogen worden. Heb nog even bij de Hornbach gekeken naar een Digital meter. was 20,-
Heb geen zin om 20,- daarvoor uit te geven. Misschien zijn ze elders nog goedkoper.
Ik heb ook geen ervaring met een digitale meter.

Een eenvoudige digitale meter onder de 10 euro moet lukken (volgens mij heeft de Gamma ze voor die prijs). Die zijn niet precies, maar om even snel een adapter te checken of om te kijken of een kabel nog wel goed is zijn ze prima. Dus altijd handig om in huis te hebben als je met hardware werkt.

Back