Yamaha NP31 goede instapper of ........?

DML

LEKKERRRRRR
Ik overweeg de aanschaf van een digitale/ stage/ home piano. Mag natuurlijk niet te duur kosten (ja, duur kosten). Nu kwam ik in mijn zoektochtjes de Yamaha NP31 tegen, licht gewicht, 7 octaafs, midi out, en net geen 300 eury. Ter info: ik ben een gitarist die af en toe wel eens wat op toetsen doet, het is de bedoeling dat hij thuis komt te staan, ook daar blijft en dat m'n kinderen er ook wat wegwijs mee kunnen worden. Is de NP31 goed genoeg of moet ik doorsparen voor iets duurders/ beters, zoiets als een Roland FP, RD of een Yamaha P of CP?

Ik heb de voorganger, de NP-30. Volgens mij is de NP-31 ongeveer hetzelfde. Ik zocht een piano voor in de huiskamer die niet te duur was om mishandeld te worden door de kwijlende kids die denken dat het een drumstel/klimrek is. Het pianogeluid is vrij ok en klinkt voor dat geld behoorlijk realistisch door de ingebouwde speakers. Met de slecht gelukte poging tot een Rhodesachtig geluid kan ik me ook erg goed vermaken, maar ik weet niet of die ook op de NP-31 zit. En ik vind het klavier ook wel lekker. Ik heb er uren plezier mee gehad en heb eigenlijk nooit spijt gehad dat ik zo'n goedkoop prul heb gekocht.

Als ik op betere pianos speel, valt me wel altijd op dat die ontzettend veel beter klinken. Maar speel ik op mijn NP-30, dan valt me nooit op dat het veel slechter is:okdan:

Mooiste feature vind ik wel dat ie op een Yamaha L2C standaard kan. Ik heb de schroefgaten daarvoor gebruikt om hem met wat gebogen CV-buizen aan de muur te hangen waardoor ie in de lucht lijkt te zweven. Handig met stofzuigen:-)

Ik ga het je dus zeker niet meteen afraden. Je krijgt waar je voor betaalt maar iets duurders/beters is zonder meer beter. En duurder;-)

Voor het geluid hoef je het niet zozeer meer te doen. Er zitten geen gigabytes in, verbeteringen zijn er wel (maar verwacht niet elk jaar een revolutionair model - dat gebeurt alleen maar bij het hele dure spul) maar piano = piano en met MIDI output knal je er zo een leuke grote library/betere module aan.

Wat het belangrijkste is voor mij persoonlijk is het gevoel van de toetsen. Geluid kun je wel vervangen/verbeteren; gevoel niet. Dat viel me bij de NP30 heel erg tegen; ik heb een Yamaha W5 uit 1995 die semi-gewogen toetsen heeft en die voelen een heel stuk beter aan dan die van de NP. Het mag dus duidelijk zijn waarop bespaard wordt.

Lichtgewicht lijkt me voornamelijk een goed argument voor meenemen op het podium. Als je niet teveel kwijt wil zijn, kijk dan naar een ouder model van de Yamaha of Roland die wel 88 gewogen exemplaren heeft. Een RD300 ging hier laatst nog voor weinig voorbij. Casio - gek als 't wellicht klinkt - schijnt met de Privia-serie ook vrij goed werk te leveren. Beter een goed ouder model dan een goedkoper nieuwer model.

Moet 't voor de kids ook leuk zijn (wil je ze ook op les laten gaan?) dan zou ik zeker doorsparen, anders kun je IMHO net zo goed een keyboard met ingebouwde ritmes en zo kopen en bij 61 toetsen blijven. Ook daar is op de tweedehandsmarkt een leuk bedrag te besparen.

Moet 't voor de kids ook leuk zijn (wil je ze ook op les laten gaan?) dan zou ik zeker doorsparen, anders kun je IMHO net zo goed een keyboard met ingebouwde ritmes en zo kopen en bij 61 toetsen blijven. Ook daar is op de tweedehandsmarkt een leuk bedrag te besparen.

Piano leren spelen kan idd alleen goed op een instrument met volledig gewogen toetsen, en dan zou ik voor kinderen zoeken naar een instapmodel met gewogen toetsen. Op de tweedehandsmarkt denkelijk al wel voor een Euro of 400 a 500 te vinden. De oude Yamaha P-serie (P80 of P90) zou wat kunnen zijn.

Als het echt alleen voor jezelf is, kan de NP "the bill" ook "fitten", zoals zmooc al beschrijft.

Back