DCO vervangen door VCO

Invader

Stamgast
Wie heeft ervaring in het vervangen, (of plannen & uitzoeken) van DCO's door vco's ?

Lijkt me leuk om eens te ondernemen.

grz Inv.

?????????? Waarom in gods naam? :stupid

De hele architectuur van een synth met een DCO en een VCO is totaal verschillend volgens mij.

En voor de duidelijkheid.....beide oscillatoren zijn analoog. Het enige verschil is dat een DCO digitaal aangestuurd wordt zodat deze beter in stemming blijft. Puristen zullen natuurlijk weer zeggen dat VCO's vetter en dikker klinken..... :doei:

Een DCO is digitaal geklokt. Deze digitale klok zorgt er onder andere voor dat de aansturing van keyboard naar polyfonie op een relatief eenvoudige manier mogelijk is. Ga je die klok weghalen, moet je eigenlijk je hele synth opnieuw opbouwen en gebruik je alleen je VCF, VCA en keyboard opnieuw.

Wat misschien wel een optie is is de digitale aansturing te handhaven maar een oscillator discreet opzetten, mits de oscillator een discrete chip is. Maar ook dat wordt best wel een spannend verhaal als je ook gaat denken aan pitch envelopes en dat soort zaken. Ik denk dat je aan één oscillator al heel veel werk gaat hebben, laat staan een stuk of zes. En dat past niet meer in je kast misschien.

Gezien dat een hoop van de DCOs zijn vastgebakken op chippies wens ik je een hoop geluk. Welke synths had je precies in gedachten om onder 't mes te nemen?

Het probleem is idd dat je niet de oscillator alleen kunt vervangen, maar ook de aansturing moet vervangen / ontwerpen / bouwen. En als je daar al aan gaat beginnen kun je beter een synth van de grond af opbouwen dan het proberen te integreren in een huidige synth.

ik weet het, maar

ik weet het, maar

die vco klinkt losser en onnauwkeuriger. vb verschil tussen een polysix en een 61, tussen een jupiter 4 en een juno. ik had een obxa, waarbij eigenlijk elke stem wat anders klonk. Ik heb ook een polymoog dat is gewoon stroopzacht en romig dik. Dat maakt echt dat geluid tot mijn huidige drift. Uiteraard zijn er meerdere factoren die het beinvloedden zoals filters en zelfs de voeding (!) En ja ook de vergelijking tussen een jup 4 en een juno 60 gaat niet op idd. maarrr het blijft kriebelen....

Ik wil om dit te bewijzen 'of om mijn ongelijk te bewijzen (dat zou me genezen hehe) het willen proberen.

Eens als je de dig bus gaat onderbreken (dat wil je niet) maar ik wil wil de rest niet aanroeren idd.

ik wil puur vanaf de output van de dco terug, het geheel vervangen middels VCO.

ik dacht echt aan een juno of een 61. Ik heb er een aantal dus kan ik mooi vergelijken. Ik ga eerst aan de logische tekening beginnen zoals ik heeel lang geleden heb geleerd. ;)

Grz.

Voor mijn gevoel is de Juno-6/60 "makkelijker" (met een hele grote slag om de arm) omdat daar al zes echte saw core VCO's in zitten, die digitaal geklokt worden. Bij de P61 is de tweede stem 100% digitaal dus daar zou je iets heel anders voor moeten bouwen.

Vergeet ook niet dat de hele keyboard-scanning etc. anders wordt omdat er CV uit moet komen ipv dat er timers aangestuurd worden. Dat kan je niet zomaar vervangen als je de VCF's etc wilt laten zitten, want de envelope-triggering etc komt daar ook uit diezelfde processor.

Als je niet thuis bent in firmware van die oude processors zul je daar nog een stevige klus aan hebben...

dat si waar idd de input van de VCO's zijn ook een behoorlijke klus.

gelukkig heb ik diverse tech manuals om eens te neuzen. grz. testen kan uiteraard eerst met een cv keyboard.

maar eigenlijk wil ik de counter funktie vervangen door het oude laten vollopen van de condensator op basis van spanning vergelijking. ook bij bv een juno 106 heb je idd de cpu info nodig. maarrr die iss er..

aller ,mooiste eigenlijk zou een switch zijn van dco naar vco, daar de core van een juno idd zelfde als vco is.

ik ga het verder onderzoeken.

een DCO in dit geval is niets anders dan een auto tuner zodat de gebruiker, zoals nog in de begintijd van midi, niet eens in de zoveel tijd op een tune knop hoeft te drukken om alle oscs op dezelfde freq te calibreren... (denk aan jupiter 6 en/of prophet 600)...

het (analoge) filter beinvloed uiteindelijk het meest qua geluid aangezien deze bijv de scherpe randjes van een digitale osc uitsmoothed...

Laatst gewijzigd:
Niet geheel onmogelijk maar wel veel werk, zoals eerder genoemd.

Er moeten dan een aantal (grote) zaken aangepast en toegevoegd worden wil je een beetje goede tracking blijven houden. Firmware moet inderdaad aangepast worden. Bij een Juno 106 dient een exponentiële converter toegevoegd te worden (die zit er origineel niet in), en misschien is het huidige DCO circuit (lees componenten) niet nauwkeurig genoeg om als 'strakke' VCO gebruikt te worden.

In ieder geval succes. Ben benieuwd.

thx

thx

ik zal de schakeling eerst eens voorleggen. ff denken tekenen en meten dan maar. idd, wellicht is een strakkere vco een goede tip. heeft nat ook te maken hoe de condensator volloopt en vergeleken wordt met de basis spanning in de vco. daar moet ik ook ff naar kijken. enfin wellicht stilt het mijn honger naar vco purisme, want die hobby is best duur haha.

Back