Digitaal of Analoog recorden?

DJBarry

Stamgast
Goedenavond/Nacht Synthers..

Ik ben mijn studio aan het verbouwen, en zit eingelijk nog met een enkele vraag..
Ik heb veel inputs nodig, een goede pré amp en wou dit van kwaliteit.
Ik kwam uit op een MOTU 828 MK3, wellicht wel bekend.
Nu rest mij vraag >
De Virus, Ultranova en Blofeld hebben zowel Analoog als Digitaal uit..
Eerder nam ik altijd alles analoog op, via de input van mn Konnekt'je, maar nu ik ook over een paar Digitale Inputs beschik is mijn vraag of ik bij analoog moet blijven, of alles digitaal moet maken?

Graag ook even een waarom..

Alvast bedankt!

Gr,
Barry

Met digitaal doel je op USB neem ik aan?

- Ik vond de analoge output van de virus beter klinken. Voller, meer body.
- 3 apparaten aansluiten via usb, midi in en out gebruiken en dan ook nog audio over usb? Het zou misschien wel goed kunnen gaan maar ik zou dit proberen te vermijden, veel data over usb --> kraakjes en plopjes
- Als je alles digitaal aansluit kan je alleen maar muziek maken als je computer aan staat, als je dit analoog doet hoeft alleen je motu en je gear aan te staan. Iets wat ik zelf wel fijn zou vinden.

Met digitaal doel je op USB neem ik aan?

- Ik vond de analoge output van de virus beter klinken. Voller, meer body.
- 3 apparaten aansluiten via usb, midi in en out gebruiken en dan ook nog audio over usb? Het zou misschien wel goed kunnen gaan maar ik zou dit proberen te vermijden, veel data over usb --> kraakjes en plopjes
- Als je alles digitaal aansluit kan je alleen maar muziek maken als je computer aan staat, als je dit analoog doet hoeft alleen je motu en je gear aan te staan. Iets wat ik zelf wel fijn zou vinden.

Ik ben benieuwd of je het ook hoort bij een 'blinde test'.

Kans zit er in dat tenzij je een ris SPDIF inputs hebt je "alles digitaal" wel kunt vergeten. Verder doen de Virus en de Ultranova beiden alsof ze een audio-interface zijn (en dan de enige die je gebruikt) en tenzij je composite audio devices kunt maken van de hele zwik kun je 't schudden.

Dus: neem alles analoog op, gebruik de SPDIF voor de TI en laat de MOTU masterclock spelen, en sluit de rest analoog aan. De Ultranova heeft ook SPDIF, maar de MOTU heeft maar 1 SPDIF input.

Nadeel van de TI aan SPDIF is dan weer dat je niet alle parts als losse sporen simultaan kunt opnemen.
Via USB of natuurlijk de 6 outputs zou dit wel weer kunnen, of het noodzakelijk is is een 2e
Als je aan 2 sporen simultaan genoeg hebt en dus gebruik wilt maken van SPDIF dan moet SPDIF out inderdaad de clock doorgeven aan de TI, je zou dus ook de input van de TI op deze manier kunnen gebruiken.

De virus werkte trouwens prima bij mij als eerst de geluidskaart en daarna de virus aan werd gezet, andersom gaat de virus zich inderdaad gedragen als geluidskaart

Jullie waren er ook alweer vroeg bij vandaag..
Maar dank jullie wel!

Mijn Motu schijnt 2x optical en 2x spdif in te hebben, dus 4 digitale inputs en en geen 1? Of zie ik iets verkeerds?
Oja, ik werk ook niet met usb maar met Firewire 800.

(Op het forum van motu word ook aanbevolen Firewire ipv Usb te gebruiken omdat dit stabieler zou werken, en meer aan zou kunnen..
De Usbspanning word schijnbaar ook gedeeld met de hoeveelheid andere apparaten, en aangezien ik de pc al uitgebreid heb met een 5x high powered usb controller) wil ik mijn synths en audio shizzle niet over de usb hebben lopen.
Het laatste wat ik natuurlijk wil is een brakke usb bus met kraakjes of pliepjes of een apparaat dat maar half werkt.
Het enige wat hier over de usb loopt is soms de Virus vst (zonder audio) om sounds te patchen, en verder een m4u xl midi interface, muisje, toetsenbord, midi keyboard, etc)

Ik ga volgende week beginnen met opbouwen, en dan kijk ik wel even hoe en wat..
Was alleen eens benieuwd naar ervaringen van jullie, en of er daadwerkelijk hoorbaar verschil zit tussen een spdif/optisch vs analoog uit van een synth.
@Boelie: ik neem zowieso altijd alles per spoor op..
Dit is makkelijker om tijdens de final mix, of tijdens het producen nog dingen aan te kunnen passen (als dat is wat je bedoeld)

*Ik gebruik btw zelden noch nooit audio via usb.
Ik heb een Native Konnekt 6 als audio-out kaartje naar de genelecs en die gaat ook via firewire.
De bedoeling was dus om alle synths digitaal te doen, en de rest zoals gitaar, mic's, etc via de analoog van de motu te laten lopen zodat ik alles in 1 overzicht heb.
@Yoozer: Ja, de clock..? Ik heb het nu via de daw/sync van de midi interface wat overigens wel oké werkt, zou het beter zijn dan om dit via de motu te laten doen?

Werk ze/Fijne dag

Laatst gewijzigd:
Mijn Motu schijnt 2x optical en 2x spdif in te hebben, dus 4 digitale inputs en en geen 1? Of zie ik iets verkeerds?

Even om verwarring te voorkomen: S/PDIF is een protocol, dat kan zowel over coax als over optical.

Als ik zo de foto en de specs bekijk heb je één coax S/PDIF input en twee schakelbare (tussen ADAT en S/PDIF "toslink") optical inputs. Dus max. drie S/PDIF inputs.

Als je puur kijkt naar het aantal digitale kanalen heb je er maximaal 18 tegelijk (16 ADAT mono en één coax s/pdif stereo). Maar daar heb je voor losse synths weinig aan.

Punt is wel dat je je bij SPDIF al vastbindt aan de frequentie van het "minste" apparaat. Met de analoge inputs kun je vrolijk op 24-bits 96kHz opnemen (en je softwaresynths op die rate laten draaien).

ADAT gaat maximaal tot 16-bits 48kHz (wil je alle 8 kanalen gebruiken) De SPDIF van je Virus stopt hoogstwaarschijnlijk bij 16 bits/44kHz. Wil je de optische I/O gebruiken, dan moet je er hoogstwaarschijnlijk nog een kastje bij kopen om SPDIF te accepteren en optisch output te geven. Heel wat gedoe dus.

Punt is wel dat je je bij SPDIF al vastbindt aan de frequentie van het "minste" apparaat.

Ik weet niet wat die MOTU precies kan, maar ik heb ooit een DDX3316 gehad en die had een vrije clock cq. resampling op de S/PDIF input. Oftewel de tafel kon op 48 KHz staan terwijl de S/PDIF bijvoorbeeld maar 32 kHz was. Kan me voorstellen dat een kwalitatief beter merk als MOTU dat ook netjes geregeld heeft. De vraag is echter of je dan niet beter af bent met een analoog signaal dat gelijk de A/D van de MOTU in gaat...

Haha, wel een mooie discussie dit, maar ben eens benieuwd naar het keiharde antwoord op mijn vraag, hehe

Gewoon Analoog of toch Digitaal recorden?
Op sommige forums staat dat het frequentie bereik in de digitale beter zou zijn, daarintegen sommige weer beweren dat analoge de beste kwaliteit geeft en je beter analoog kunt opnemen..
Snappen jullie mijn vraag? Ik weet het niet meer hoor, ik weet alleen dat ik nu gewoon alles goed voor elkaar wil krijgen! ;-)
Kan nu wel alle kabels aan gaan schaffen (die notabene niet goedkoop zijn) maar als achteraf blijkt dat toch analoog beter was, is het natuurlijk weggooit geld!

Specs van de Motu 828MK3 Hybrid Audio Interface:
Hybride Firewire/USB2.0 aansluiting
CueMix FX
28 Inputs / 30 Outputs
regalaars aan de voorzijde
Standalone werking
Meerdere CueMix FX mixen
Twee combojacks aan de voorzijde voor het aansluiten van gitaren of microfoons
Clip protectie
Acht 24bit/192kHz analoge inputs en outputs (gebalanceerd/ongebalanceerd)
Precision Digtal Trim
Flexibele Optische I/O
Uitbreidbaar met extra modules
Voetschakelaar ingang
XLR main uitgangen
Stereo SPdif 24-bit/96kHz aansluiting
Wordclock I/O
SMPTE I/O
32- and 64-bit native drivers for Mac OS X and Windows 7/Vista/XP, including ASIO, WDM, Wave, Core Audio, and Core MIDI. Supports all popular Mac and Windows audio software.
Front panel volume control for monitoring. Stereo, Quad, 6.1, 7.1 and user-defined surround monitoring setups available.

Ben nog even aan het kijken geweest btw, en je had gelijk etaoin..
Hij heeft 1x spdif i/o en 2x optisch i/o! 3 Dus..

Laatst gewijzigd:
Ik vermoed dat mensen die het hebben over "analoog opnemen" het hebben over tapes e.d., niet over een een digitale synth (virus, nova en blofeld zijn allemaal digitaal) via een D/A gelijk weer een A/D in en dan in je DAW alsnog digitaal opnemen. Twee meter kabel tussen twee kastjes lijkt me niet "analoog opnemen".

Op sommige forums staat dat het frequentie bereik in de digitale beter zou zijn, daarintegen sommige weer beweren dat analoge de beste kwaliteit geeft en je beter analoog kunt opnemen.

In beide gevallen neem je digitaal op. Analoog is inderdaad met tape. Het verschil is dat als je de analoge inputs gebruikt op de MOTU je een conversieslag hebt; een binnenkomend voltage moet omgezet worden naar bits. Je Virus, JP en Blofeld zijn al digitaal; in theorie heb je dus geen omzetting nodig. Maar - de Blofeld en JP hebben alleen analoge outputs, wat er dus voor zorgt dat je 2 keer een omzetting krijgt - digitaal > analoog in de synth, analoog > digitaal in je MOTU (en dan weer digitaal > analoog van je MOTU naar je speakers).

In je lijst met specs staat het belangrijke niet - wat Etaoin noemt van die vrije klok.

Feit is wel - met de converters van de MOTU is (voor het budget) niks mis, en met die van de Virus ook niet. Bij slechte D/A (of ruisende analoge outputs) is de digitale output van apparatuur gebruiken een goed idee.

Gewoon analoog aansluiten dus, als je 't mij vraagt. SPDIF/ADAT kabels zijn overigens niet gruwelijk prijzig. http://www.thomann.de/nl/cordial_cpds5_cc_spdif.htm en http://www.thomann.de/nl/optical_kabel_2m.htm .

Ik vermoed dat mensen die het hebben over "analoog opnemen" het hebben over tapes e.d., niet over een een digitale synth (virus, nova en blofeld zijn allemaal digitaal) via een D/A gelijk weer een A/D in en dan in je DAW alsnog digitaal opnemen. Twee meter kabel tussen twee kastjes lijkt me niet "analoog opnemen".
ja, oké.. daar zit wat in want het blijft uiteindelijk allemaal digitaal natuurlijk.
Ik wil gewoon mijn sporen (leads, etc) recorden, om er uiteindelijk tracks mee te gaan maken ;-)
ik wil het liefst het minst te doen hebben met mixen, dus hoe beter de bron hoe minder ik hoef te mixen...

Ah, duidelijke verhalen Yoozer & Etaoin.. Thnx!
Fijn te weten dat ik me dan iig geen onbruikbaar ding heb aan laten smeren.
Wat doet die clock functie eingelijk precies, want volgens mij ben ik nu in de war met de midi clock?

Lees even het stuk onder "Limitations" op http://en.wikipedia.org/wiki/SPDIF

MIDI clock stuurt pulsen uit om te laten weten wanneer 'ie start/stopt/wat de BPM is. SPDIF gebruikt de clock om er voor te zorgen dat er elke keer een pakketje geluidsdata op tijd klaar staat. Is dat niet zo, dan valt er een tijdelijke stilte (als dat kort duurt hoor je het "kraken") of wordt het op dat moment geplaatste stukje data opnieuw uitgelezen - het geluid "bevriest" dan even.

Een stabiele klok is van belang voor de A/D en D/A conversie. Door een klokpuls net een tikkie later te laten komen vervorm je de uiteindelijke golfvorm - er wordt dan een dipje of piekje bij gemaakt dat er niet thuis hoort.

Het mooie van analoog opnemen is dan wel weer dat je de Virus op al de 3 stereo-outputs apart kunt opnemen. SPDIF is slechts stereo. Zo kun je elk binnenkomend signaal nog eens onderhanden nemen als 't de computer in is gegaan. Nadeel is wel dat je dan nog maar 1 setje analoge stereo-inputs overhoudt op de MOTU, terwijl je nog 3 andere synths hebt. Keuzes, keuzes... :D

Ah ja, die vergulde tulp-pluggies met dubbele isolatie heb ik wel liggen hier..
Maar daar heb ik helaas voor de optische connectie toch niks aan?

Ik denk nu misschien heel krom, maar 15 jaar geleden kregen mijn ouders een marantz versterker met "optical link" tussen de cd speler en versterker..
Ik weet nog goed dat de kwaliteit van het luisteren van een cd'tje echt onwijs strak was, en je duidelijk verschil kon horen tussen bv de line-in van de versterker of een cd!
Daarom denkt mijn visie dan dat wanneer (ik dan even terug ga naar de bron) tijdens het producen met Optical ga werken, ook strakker moet klinken dan analoog..

Ach, ik kan ook niet alles weten jeuj

Het mooie van analoog opnemen is dan wel weer dat je de Virus op al de 3 stereo-outputs apart kunt opnemen. SPDIF is slechts stereo. Zo kun je elk binnenkomend signaal nog eens onderhanden nemen als 't de computer in is gegaan. Nadeel is wel dat je dan nog maar 1 setje analoge stereo-inputs overhoudt op de MOTU, terwijl je nog 3 andere synths hebt. Keuzes, keuzes... :D
haha, je bent wel scherp!

thnx man..
ach, alles berust op keuze's maken hé..
ooit ben ik hieraan begonnen, nu ga ik ook door tot op t bot! :okdan:

ik werk veel met multi-edit patches in de virus (vooral voor het maken van een dikke lead)
dus echt multi-out zou ik niet heel veel gebruiken, maar mocht het echt nodig zijn.. kan ik er altijd nog een digitale mixer tussen gooien, of een van de inputs van de konnekt gebruiken!

Back