compressor vraag

TraiZor

Ouwe rot
Is het mogelijk om het ene geluid weg te laten drukken terwijl de andere intact blijft?

Voorbeeld: een kick en een bassline. Ik wil dat de bassline wordt weggedrukt door de kick en dat de kick gewoon hetzelfde blijft klinken.
PRobleem is dat wanneer ik de kick en de bassline door dezelfde compressor gooi, de kick ook verandert. Dit is zo het geval op de A4000.

Dan moet je ze apart mixen. Dan hebben ze minder last van elkaar.
En misschien wil je wel je compressor in twee kanalen indelen.
Eentje voor de bas en eentje voor de kick apart. Ze zijn toch mono.

misschien zeg ik nu iets heel doms (van compressie niet veel kaas gegeten) maar is het dan ook niet mogelijk om de kick op de side chain van de compressor van de bassline te zetten? Of heb ik dat nu helemala verkeerd?:confused:

hazes je hebt honderd procent gelijk: dat is precies waar sidechain voor bedoelt is :)

je compresst dus de bas(s voor de buitenlanders) met de kick op de sidechain. als dan de kick klinkt, gaat de compressor werken (alleen op de bas natuurlijk), en anders niet... een korte attack/release is wel handig, anders ga je HEEL erg horen dat de bas weg was en weer ingefade wordt... dat is in ieder geval mijn ervaring.

veel succes ermee :D

ik zeg het alleen als het echt niet anders kan :engel:

Ja ik denk inderdaad dat dat het is: de sidechain. Volgens mij zit een optie om een signaal naar de sidechain van het compressor effect te routen in de A4000 er niet in :confused: maar da moek nog ff nakijken dan.
iig thnx

groet, TraiZor

Niet alle compressors hebben een sidechain.

Hoe duurder hoe meer kans hierop trouwens.

Nou ja, taalspelletjes of niet.

Dat is dan een van de weinige. Ik had over het algemeen.

Ik heb zelf ook een autocom trouwens hoor. ;)
En sidechains op 16 kanalen van m'n 01v. Want daar zitten ook compressors in. ;)

Origineel geplaatst door Bitcrusher
En ik heb 2 01V's :yamaha:

Patser! Nou ja met zoveel 'rotzooi' heb je ze ook wel nodig ook.

Maar ook een Motif rack.

Misschien dat je daar (in een apart draadje) over wilt vertellen. Want daar ben ik wel benieuwd naar.

Ben niet zo goed in vertellen, alleen in patsen :)
Maar ik zal m'n best doen.

In het kort is het een gers aparaat.

Ik zal binnenkort even een ervaring neerkwakken.

Vergeet niet de waarde van goed EQ!

Als je goed met je EQ om kan gaan, hoef je vaak
minder te compressen.

Het lijkt wel of iedereen tegenwoordig eerst naar
de compressor grijpt, en dan misschien ook nog een
keertje aan EQ denkt :)

Vaak zal je horen dat de hardste pieken in een geluid
bestaan uit bepaalde frequenties. Als je dan eerst met
je EQ die frequenties een beetje "rustiger" maakt, hoef
je minder te compressen, en zullen je geluiden vaak toch
een beetje meer ademen!

Een beetje hetzelfde geldt voor de kick-bass verhouding:
Als je nou eerst je kick een beetje afrolt in de bass
frequenties, dan heeft je bas plotseling meer ruimte.
Als je dan ook nog 1 tot 2 db cut op de bass (rond de
click-frequenties van je kick), dan hoef je opeens een stuk
minder te compressen, en zal vooral je kick niet zo dood
klinken!

Mvg.

CoolRunning

Origineel geplaatst door CoolRunning
Vergeet niet de waarde van goed EQ!

Als je goed met je EQ om kan gaan, hoef je vaak
minder te compressen.

En andersom! Maar je hebt helemaal gelijk met je tips. Ik probeer zelf vaak zo weinig mogelijk te EQ-en, omdat ik vind dat het totaalgeluid er vaak niet mooier op wordt, zeker niet als je gaat boosten. Wel gebruik ik vaak de filters in m'n synths en sampler als EQ. Het voordeel van synths en samplers is dat je vaak het geluid in de basis goed kan krijgen, zodat je niet zo heel veel meer 'op de tafel' hoeft te veranderen. Met live bronnen is dit soms moeilijker, tenzij je over 'n perfecte ruimte, microfoons, en vooral microfoontechniek beschikt.

Dat via de sidechain 'n geluid wegdrukken heet in goed Nederlands toch gewoon ducking?

Back