Advies gevraagd...

PsYcHomAnTiS

Stamgast
Hallo,
Ik ben op dit moment in het bezit van een Roland Juno D, een roland JV-90 (met SR-JV80-01 expansion) en een Rhodes VK-1000.
De eerste 2 zou ik graag verkopen om iets beters te kopen. Ze zijn alletwee in nieuwstaat (de toetsen van de jv-90 zijn een beetje vergeeld), en bij de juno D heb ik een koffer.

Wat zouden deze 2 zoal moeten opbrengen?

en met het geld dat ik ervan krijg, zou ik graag een workstation kopen om mee te giggen. Ik heb goeie pianosounds nodig (die vind je niet in een juno d, de jv-90 valt mee maar is ook nog niet echt goed), goede analoge synthsounds à la Jump (van van halen) en wat vintage keyboards: wurlitzer, clavinet, harpsichord, vox continental.... Ook wat toffe effectjes zouden niet misstaan. En een goed toetsenbed wil ik ook, want dat van de juno is echt... ruk.

Wat heb ik NIET nodig: een sequencer, trompetten, gitaren, contrabassen en weet ik veel wat je nog zoal bij 'brass' en 'orch' terugvindt, sampler is niet noodzakelijk...

Ik dacht aan een korg triton le / classic of roland fantom S / Xa, maar die hebben allemaal veel meer dan wat ik nodig heb. Dus wat stellen jullie voor?

Yamaha CS6x met een paar leuke uitbreidingskaartjes. Niet al te duur (350 / 400 euro schat ik), doet precies wat je nodig hebt en genoeg draaiknoppen voor de synth sectie. heeft een slot voor geheugenkaartjes voor samples en is makkelijk in het gebruik, maar bovenal: de toetsen zijn subliem! de mijne gaat hier niet meer weg in ieder geval :)

Nord Stage/Electro?

Voor beide geldt:

Wel:
piano
synths
vintage keyboards

Geen:
sequencer
trompetten
gitaren

Wel iets duurder dan bv een CS6x maar zeker de moeite waard om eens van naderbij te bekijken en luisteren.

Yamaha CS6x met een paar leuke uitbreidingskaartjes. Niet al te duur (350 / 400 euro schat ik), doet precies wat je nodig hebt en genoeg draaiknoppen voor de synth sectie. heeft een slot voor geheugenkaartjes voor samples en is makkelijk in het gebruik, maar bovenal: de toetsen zijn subliem! de mijne gaat hier niet meer weg in ieder geval :)

De CS6x is zeker een optie en een erg lekker en zeker fijn klavier. Wat Eis-T ook zegt 2 kaarten er in en klaar. Bijvoorbeeld dan de PL150-AN kaart (voor de synth sounds = (ongeveer) AN1x) en de PLG150-PF of AP voor de piano sounds.

http://www.yamahasynth.com/products/plugin_boards/

Overigens zullen er natuurlijk ook genoeg andere synths zijn die in aanmerking komen.

Nord Stage/Electro?

Voor beide geldt:

Wel:
piano
synths
vintage keyboards

Geen:
sequencer
trompetten
gitaren

Wel iets duurder dan bv een CS6x maar zeker de moeite waard om eens van naderbij te bekijken en luisteren.
Nord Stage of Electro is perfect voor mij, maar te duur. Die prijs haal ik nooit als ik de juno en de JV-90 verkoop.

die CS6x is een heel goeie tip, die ga ik eens bekijken

kan de CSX6 ook goeie moogsounds produceren?
Trouwens, met 200 euro voor zo'n expansion kan de prijs nog wel vrij hoog oplopen.

weet er niemand nog een andere mogelijkheid? Een arpeggiator is ook niet nodig. Eigenlijk gewoon een goed klinkende en programmeerbare synthesizer met goede pianosamples en vintage instrumenten.

Tja, alles wat niet specifiek op piano gericht is gaat er altijd een hoop meuk bij hebben waar je niks mee kunt. Daar kom je niet echt onderuit, ben ik bang.

Luister maar eens naar http://www.thomann.de/nl/kurzweil_sp47.htm Demo's zijn hierrrr: http://www.kurzweil.com/Product.php?id=207. Er zit een hele leuke VA in die wat generaties verder is dan de PLG-AN, en stukken betere Rhodes dan in de CS6x (die heb ik hier staan, en het zou qua geluid niet echt mijn keuze zijn over m'n XP30 met de Keys of the 60s/70s en Vintage Synth expansions).

En als ik nu een fantom S of een Korg Triton classic neem, gaat die dan ook voldoen aan m'n wensen? Dan zit er een heleboel meuk in die ik niet moet hebben, maar zijn de dingen die ik wel moet hebben dan oke?
Trouwens, ik heb een uitstekende rhodes op mijn VK-1000, dus die heb ik niet meer extra nodig. Helaas komen er uit die VK-1000 maar 2 sounds (hammond en rhodes) dus de rest van de vintage keyboards moet ik ergens anders halen. Ter vergelijking: ik was al tevreden met de vintage keys klanken uit mijn oude SP-700 sample player (S-760 sampler), maar die was veel te traag om live te gebruiken.

Triton Classic zou ik niet meer doen, piano's zijn pas later beter geworden voor Korg. Qua synthgeluid vind ik Moog-achtig eigenlijk ook niet zo'n goede beschrijving, alles klinkt erg gepolijst.

Met die Kurz zou je de VK ook niet meer mee hoeven te leuren.

Triton Classic zou ik niet meer doen, piano's zijn pas later beter geworden voor Korg. Qua synthgeluid vind ik Moog-achtig eigenlijk ook niet zo'n goede beschrijving, alles klinkt erg gepolijst.

Met die Kurz zou je de VK ook niet meer mee hoeven te leuren.

spijtig dat die 2dehands niet in belgië wordt aangeboden... Eventjes wachten maar ik vrees ervoor. Hij ziet er in ieder geval oke uit.

Wellicht kun je ook denken aan een stage piano en dan een VA module er bij. Bijvoorbeeld een Novation Nova, Virus o.i.d. Zeg maar een beetje best of both worlds.

Back