Polysix > Één oscillator out of tune

Bob1991

Ouwe rot
Sinds gisteravond vertoond mijn geliefde Polysix wat kuren;
VCO(stem) 3 is behoorlijk vals ten opzichte van de overige VCO's, waardoor er niet fatsoenlijk mee te spelen valt. Als ik 6 keer een noot aan sla is er steeds eentje (behoorlijk) vals. Het aparte is echter dat hoe hoger de toon, hoe minder out of tune deze VCO is. In de hoogste octaven is er dus voor mijn gehoor geen valsheid te horen, maar in de laagste octaven kan deze bewuste VCO wel meer dan een octaaf lager klinken..

Aangezien de luchtvochtigheid gister bijna 100% was, dacht ik al gelijk dat dat er iets mee te maken zou kunnen hebben.. In het begin deed de VCO het namelijk helemaal niet (of deze was gewoon zo verschrikkelijk laag qua toonhoogte), maar beetje bij beetje kwam deze weer tot leven, en nu vandaag, na een half uurtje opwarmen, verschilt deze nog maar 1 semitone ten opzichte van de andere VCO's.. Dus grote kans dat hij over een tijdje weer in tune is, maar toch verhelp ik graag dit probleem.

Met de waveforms/filter/adsr/vca is niks mis, het gaat puur om de toonhoogte.. Ook al werkt hij straks weer prima, het lijkt met toch dat er een of ander rot component in zit.. Welke ik dan graag zou vervangen.

Het is niet de eerste keer dat dit gebeurd, de vorige keren kwam het ook weer goed, echter was de VCO toen wel minder erg ontstemd.
Heeft iemand enig idee waar te zoeken?

Dank :)

Edit:
En jawel, na een uurtje aanstaan speelt hij weer zuiver. Desalniettemin verhelp ik hem graag definitief van dit probleem

Hoi,

Het tunen van de polysix voices bestaat onder meer uit de pitch afstellen dat met behulp van 2 afstelpots (VR10 en VR11)

VR10 is om de laagste noot af te stellen, noot C1
VR11 is om de hoogste noot af te stellen, noot C6
Alles wat er tussen zit moet dan goed wezen.

In jou geval zou het kunnen dat de lage afstelpot niet goed meer is vandaar de symptomen.

Even heen en weer met die aftelpot zou het al kunnen oplossen voor een lange tijd.

afstellen zijn handelingen die vereisen dat het apparaat bijstaat terwijl je er aan werkt, een minimum van elektronica kennis is vereist ;)

Die luchtvochtigheid is helaas niks aan te doen ben ik bang, het was gewoon buiten zeer vochtig weer die dag.

Maargoed. We zijn een dagje verder. Gisteravond was hij uiteindelijk zuiver, en toen ik hem vandaag weer aanzette scheelde het bij de bewuste VCO weer (ongeveer) 1 noot. Heb een beetje wat zitten uit proberen met VR10 en VR 11, na een tijdje had ik hierin de juiste balans, en was deze perfect zuiver. Echter begon deze VCO na ca. 10 min weer te driften (en was hij normaal gesproken zuiver aan het raken), dus kon ik weer afstellen. Hieruit concludeer ik dat deze trimpots de oorzaak dus niet zijn.

Het komt er nu dus gewoon op neer dat als de synth 'koud' is, de bewuste VCO moeite heeft met z'n pitch. Na een klein half uurtje is deze vervolgens wel in tune, maar dat vind ik toch raar, als de overige VCO's dit na zo'n 15sec zijn..

Zou het kunnen dat een bepaalde optocoupler (PC-1) op aan het raken is? Op internet lees ik dit hierover:
Appearently, the PC-1 is what stabilizes the expo-converter circuit.
If it's broken, the circuit can't manage to keep the synth in tune
as the voltages vary (which is especially noticeable during the time
the machine is warming up).

Dit lijkt een beetje op het probleem wat ik heb, aangezien het toch in de aansturing van de VCO lijkt te zitten.. Al blijft het dan raar dat de overige VCO's het probleem niet vertonen..

Hoi, even het schema er bij genomen.

Zou het kunnen dat een bepaalde optocoupler (PC-1) op aan het raken is? Op internet lees ik dit hierover:

Wel alles wat voor de demultplexer ic31 zit is de Control Voltage voor alle voices.
Dus gezien je opto resistor PC1 ervoor zit... nope .. die is niet op ;), alle voices zouden out of tune zijn.

Wanneer dus de slechte voice aan de beurt is dan krijgt ie een CV van de multiplexer en IC 37 en vrienden doen dan dienst als Sample en Hold.
Deze zou de oorzaak kunnen zijn maar dat is de minste kandidaat voor het probleem.

Eenmaal aan de uitgang van de S/H zijn we aangekomen bij de RC die samen met de CV de frequentie van de VCO gaan bepalen. hier zit de grootste kans op de oorzaak.
Dus VR10,VR11,R147,R134,R136 (R) en (C) C54
zou zeggen, haal die weerstanden en condensator er even uit en vervang ze.

Als deze het niet zijn dan zijn er nog een aantal componenten die een rechtstreekse invloed hebben op de RC zoals Q8 etc, die kunnen het ook zijn.

Je hebt geen echte defecte componenten, ze zijn enkel wat temperatuur gevoelig geworden,,,, de meest waarschijnlijke onderdelen vervangen is de enige praktische zoek en herstelling methode.

aleezz, suc6 :mega:

Back