AKG 701 klinkt wat dof

nomore

Lintage Vid
Na een paar dagen de 701 te hebben gebruikt kom ik toch tot de conclusie dat de mijne wat doffig klinkt. Niet alleen tov mijn oude phones, maar ook tov mijn monitoring.

Het zou een kwestie van wennen kunnen zijn, maar de keer dat ik hem uitgeprobeerd (tijdje geleden alweer) was dat toch in mijn herinnering anders.

Ik mis gewoon het sprankelend hoog.

Nu ben ik eerlijk gezegd bang dat ik een suboptimaal paar bezorgd heb gekregen ofzo. Voordat ik hem terugstuur, is er iemand (liefst in de buurt van A'dam) met een 701 waar ik even kan langkomen om ze naast elkaar te proberen? (hoeft niet langer dan 10 minuten te duren).

Ik woon zelf in Alkmaar dus dat is denk ik wat te ver voor je. Maar de 701 dof? Dan klopt er haast iets niet.....heb hem zelf juist altijd wat aan de schelle kant gevonden, voordat ik er aan gewend was.

Hopelijk is het gauw opgelost!

AKG 701 Dof?:?
Nee, klopt echt niet hoor, juist heerlijk hoog....inderdaad in het begin een beetje té hoog zelfs.....

Heel tevreden hiermee.....:okdan:

rob

echt klote dit, op alle systemen thuis geluisterd. Het probleem is dat het ook weer afhankelijk van de gear is, en de ultrasones wel een beetje te agressief in het mid/hoog zijn.

Ik denk dat ik morgen even naar de mediamarkt ga en het daar even ga proberen. Mocht dat niet lukken dan zie ik wel even verder.. mensen in amsterdam kunnen zich nog aanmelden ;)

Misschien een stomme vraag, maar heb je hem wel goed geamped? Deze cans komen echt alleen goed tot hun recht als ze flink wat prik krijgen. Als dat niet gebeurt zijn het meestal de hele hoge en lage frequenties die het moeten ontgelden. Daarnaast is er nog het hele burn-in verhaal. Misschien is een aantal dagen inspelen met pink noise een idee. Anders gewoon heel veel muziek luisteren.

Ik denk trouwens niet dat zo'n koptelefoon bij de Mediamarkt erg bruikbaar is als referentiepunt. Waarschijnlijk hangt hij er al heel lang en is ie niet goed geamped. Uit ervaring weet ik ook dat er redelijk rauw omgegaan wordt met die testmodellen. De laatste keer dat ik een K701 bij de Mediamarkt heb gecheckt was de hoofdband bijna kapot en had er iemand aan de velours kussentjes lopen plukken.

Either way, good luck. :)

Laatst gewijzigd:
Even een update, misschien ook handig voor toekomstige kopers.

Ik heb mijn 701 nu gecheckt met de alle andere AKG's en hij klinkt toch stukken beter dan de andere modellen. Zo naast elkaar mis ik geen hoog/mid.

Nog steeds mis ik wel enige 'snappiness' op claps en snares. Volgens frequentiecharts zou mijn oude Ultrasone trackmaster daar neutraal op moeten kleuren, maar overduidelijk dus niet.

Het enige wat uiteindelijk telt zijn de mixes, rauw klinken die wel wat meer in balans.

Conclusie is dus eigenlijk dat er niets mis was met mijn 701's, maar dat je oren toch tijd nodig hebben om zich aan te passen (volgens sommige artikelen die ik las kan dat wel een jaar duren soms). Ander voordeel is dat ik langer muziek kan maken met phones, door het intensieve karakter van mijn oude phones werden mijn oren toch wat sneller moe dan nu.

Conclusie is dus eigenlijk dat er niets mis was met mijn 701's, maar dat je oren toch tijd nodig hebben om zich aan te passen (volgens sommige artikelen die ik las kan dat wel een jaar duren soms). .

beetje vreemd dat je je moet gaan aanpassen aan de koptelefoon. kan me voorstellen dat je een uurtje of dag eraan moet wennen, maar eigenlijk moet het gewoon goed zijn of koop een ander . kan erg goed beoordelen of een monitor of koptelefoon mij past, vaak binnen 1 minuut. wennen is een kwestie van een paar cd's . inspelen brengt de details nog wat beter naar voren.
anders wordt het zoiets als: " de schoenen knellen en doen pijn, ja u moet ze inlopen, na een jaar voelen ze heel comfortabel " . niet dus...

Back