Sounddesign van commerciele pop producers

Producer

Ingeburgerd
Ik ben een beginner en ik vraag me af hoe sommige pop producers aan ongelofelijk goed klinkende geluiden komen. De muziek van dit soort producers eindigt vrijwel altijd in de top 5. Ik heb het over producers als Denniz Pop, Dr. Luke en Scott Storch. De muziek valt niet bij iedereen in de smaak, maar iedereen is het er wel over eens dat de geluidskwaliteit uitstekend is.

Je hoort vaak dat ze de geluiden 'onder een microscoop' zetten' om het zo fijn mogelijk te laten klinken. Wat moet ik hier onder verstaan? Kunnen thuisproducers met goedkopere middelen ook soortgelijke geluiden maken? En moet het in je zitten of valt het allemaal te leren?

De geluidjes in Lady Gaga's Just Dance zijn niet zo moeilijk qua opbouw (en bovendien grotendeels gejat van Europese trance, maar dan 6-7 jaar terug of zo). Maarrr; dan heb je alleen nog maar dat geluid. Op zichzelf klinkt 't niet zo spectaculair. Check http://www.gearslutz.com/board/elec...usic-production/458620-pop-sound-sources.html maar eens.

Je moet even een aantal dingetjes meetellen:

Alledrie hebben ze hun sporen al verdiend als muzikanten in gewone bands (in het geval van Denniz Pop als DJ, maar die huurde na een jaartje Max Martin al in, en die heeft wel in een band gespeeld). Die ervaring telt heel erg mee bij het componeren. In een "huisband" zoals die van SNL (in het geval van Dr. Luke) kom je alleen als je ontzettend goed bent (conservatorium helpt); dus het betekent al dat je vroeg bent begonnen met je muzikale opleiding en je sporen hebt verdiend. Ze staat bij de albums als (co-)producer en (co-)writer. Afmixen (engineer) en mastering - dat niet!

Dat maakt een hele hoop verschil - immers, als thuisproducer mag je alles zelf doen. Je moet je tijd om goed te worden in alles verdelen over verschillende disciplines, en je doet 't niet voor je beroep, dus die uren waarin je werkt hebben hoogstwaarschijnlijk niks met muziek te maken.

"In je zitten" is onzin; het is gewoon ontzettend snoeihard werken, zelfs als je talent hebt. Echter; kun je het horen wanneer iets vals is? Wanneer een baslijn niet klopt, of zang er net een paar cent naast zit? Kun je gewoon met je vingers tikken en dan tempo aanhouden zonder metronoom? Zoniet, dan gaat het gewoon nog een trapje moeilijker worden.

Onder een microscoop zetten is een redelijk goede vergelijking; als je de acapella van Hot 'N Cold eens onder de loep legt hoor je allerhande meewerkende melodielijntjes en dat valt in de mix niet op (maar draagt wel bij). Dan nog; goed vocaal talent is ook een van de dingen die een thuisproducer niet tot z'n beschikking heeft, en dat laat een liedje al heel snel een heel stuk beter klinken.

Het is een kwestie van het totaalpakket en de 10-20 jaar aan voorbereiding die je niet ziet, maar die wel heel hard meetellen.

Kijk eens nu hoe oud je bent, wat je kunt en geleerd hebt, en hoe je je tijd nu indeelt, dan weet je hoe hoog de berg nog is. En of je het uberhaupt wil, want voor elke Dr. Luke zijn er 9999 die het niet lukt.

Bedankt voor je reactie. Het was erg interessant om het allemaal te lezen. Ik heb er veel aan gehad!

Je hebt gelijk over de producers en hun voorkennis. Eerlijk gezegd heb ik weinig muzikale ervaring. Dat maakt het inderdaad moeilijker. Ik zit nu pas in de beginners fase. En hoe meer ik weet, hoe lastiger het lijkt te worden!

Het componeren zonder ervaring lijkt me idd erg moeilijk. En ik heb al vernomen dat je hier lessen voor moet nemen. Anders is er weinig kans dat er iets van terecht komt. Weet je toevallig of je een zelfstudie over componeren kunt volgen?

Ervaring is de belangrijkste sleutel tot goede producties. Constant blijven optimaliseren.

Als ik jou was, zou ik de tracks die je zelf vet vind, na gaan maken. Dan leer je t beste wat er in jou muziekwereld gebeurd. Stel je hebt zo eens 10 platen nagemaakt, dan heb je heeeeeelll veel geleerd, geloof me. De eerste klinkt helemaal klote, de laatste begint er al op te lijken.

Bovendien: (ik zeg t altijd, maar t is zo) Maak alles helemaal af! Alleen dan leer je een productie van begin tot eind maken.

goede geluidskwaliteit maakt nog geen goede muziek :)

Laatst gewijzigd:
Om echt een spatzuivere sound te generen heb je niet alleen talent maar ook een boel geld en ervaring nodig. De namen die je noemt zijn namen die het beste van het beste tot de beschikking hebben alleen al qua apparatuur. En als het ze niet lukt roepen ze een mannetje erbij die er een opleiding oid voor heeft gehad. Check maar eens hoeveel engineers, writers, mixes etc etc ze voor deze plaat hebben opgetrommeld..

http://www.discogs.com/Taio-Cruz-Dynamite/release/2493453

Als beginner hoef je hier niet naar te streven hoewel je met minder ook ver kunt komen.

Ervaring is de belangrijkste sleutel tot goede producties. Constant blijven optimaliseren.

Als ik jou was, zou ik de tracks die je zelf vet vind, na gaan maken. Dan leer je t beste wat er in jou muziekwereld gebeurd. Stel je hebt zo eens 10 platen nagemaakt, dan heb je heeeeeelll veel geleerd, geloof me. De eerste klinkt helemaal klote, de laatste begint er al op te lijken.

Bovendien: (ik zeg t altijd, maar t is zo) Maak alles helemaal af! Alleen dan leer je een productie van begin tot eind maken.

Bedankt. Dat is een goede tip.

Om echt een spatzuivere sound te generen heb je niet alleen talent maar ook een boel geld en ervaring nodig. De namen die je noemt zijn namen die het beste van het beste tot de beschikking hebben alleen al qua apparatuur. En als het ze niet lukt roepen ze een mannetje erbij die er een opleiding oid voor heeft gehad. Check maar eens hoeveel engineers, writers, mixes etc etc ze voor deze plaat hebben opgetrommeld..

http://www.discogs.com/Taio-Cruz-Dynamite/release/2493453

Als beginner hoef je hier niet naar te streven hoewel je met minder ook ver kunt komen.

Daar was ik al bang voor. Gelukkig kun je met minder idd ook ver komen.

De topic ging eigenlijk over sounddesign, maar het is een meer algemene topic geworden.

Ik wil me stap voor stap zorgvuldig verdiepen in alle aspecten van een producer. En ik begin helemaal onderaan. Ik heb een lijst gemaakt met dingen die ik moet beheersen. Zouden jullie dit kunnen aanvullen?

- Muziektheorie
- Goed keyboard spelen
- Software kiezen en bestuderen
- Hardware kiezen en bestuderen
- ............

Gitaar leren spelen.

- Muziektheorie
- Goed keyboard spelen
- Software kiezen en bestuderen
- Hardware kiezen en bestuderen
- Sounddesign (Of valt dit onder het aspect ''Muziektheorie''?
- Afmixen (Masteren)
- Rijk worden (Dat moet je ook beheersen met commerciele pop muziek :P )

Back