CME z-key voor hammond & rhodes

Stage73

elektromechanisch lid
heb mijn dinosaurier (groot & oud) FATAR Sl880 verkocht omdat ik elke keer mijn vingers erop breek met het stevigere hammondwerk, en echt lekker transporteerbaar is ie niet. Zoektocht: solide controller met 61 toetsen die mijn macbook + skarbee + NI vintage organs in de buurt krijgt van mijn inmiddels ook oeroude (2001!) Nord Electro.

voorzichtig oordelend lijkt het te werken met mijn nieuwe aanwinst, een CME z-key 61. Past in de Nord rugzak (lekker op de fiets naar je gig) en het toetsenbord lijkt erg op de nord: een beetje hammond-houterig in de positieve zin, vreemd genoeg hebben de toetsen randjes als een piano, maar dat stoort niet erg. Ook voor piano&rhodes kom ik er prima mee uit de voeten, expressief, maar ik ben dan ook helemaal gewend op de Nord pianos met semiweighted toetsen te spelen.

Bouwkwali is OK, bij andere controllers had ik het gevoel de toetsen er bij een fijne hammond sweep van onder naar boven uit te maaien. Matig: geen volumepedaaljack. Slecht: de aftertouch is totaal onregelmatig en dus niet te gebruiken, maar die kun je uitschakelen. Het jogwheel is handiger dan ie lijkt, bijvoorbeeld als leslie"switch" te misbruiken.

Heb ook AKAI MPK61 bekeken, fijne controls, solide, onmogelijk toetsenbord (mega veerkracht erin), exit. Novation SL fijne toetsen, fijne controls, duur en te groot voor nord-tas, exit. De andere plasticrommel is het bespreken niet waard

leuk om te lezen... ik zit ook een tijdje te zoeken naar een master keyboard (werk al een tijdje op een 25keys mini keyboardje) en mijn oog was ook gevallen op de z-key serie.

maar wat ik mij afvraag; is het verstandig om deze aan te schaffen als deze voornamelijk wordt gebruikt om synthesizers aan te sturen?

ik heb ook wel een aantal vintage vsti's zoals jij binnen n.i. komplete, maar zal toch voornamelijk gewoon plugins als absynth/massive/hardware synths ermee aansturen. is het dan nog steeds aan te raden om voor een z-key te gaan met die semi-gewogen piano style toetsen of gaat dat irriteren denk je?

overigens zijn de meningen hier stukken anders, zelden zoveel negatiefs gezien over een product, al zegt niemand precies wat er nu mis is...

http://www.gearslutz.com/board/prod...z-key-series-49-61-76-88-master-keyboard.html

If it’s anything like their other products, I’m sure it won’t work and they won’t offer support for it.

I have a CME keyboard that sits at the back of my studio. It looks good but that is all it does. I don't have the heart to sell it, because I am sure whoever buys it off me, would end up hunting me down, with weapons. So I just suffer in silence.

haha... yeah I threw away mine... can't even sell this junk!

Back