op welke volgorde de mastering?

jwhagenbeek

Ouwe rot
ik heb een mastering setje voor live gebruik. een 2x24 bands alesis deq 230 en een aphex model 108 compressor.
http://www.alesis.com/deq230
http://www.aphex.com/108.htm

ik zit te denken om er een extraatje bij te zetten in de vorm van een aural exciter maar daar hoor ik twee verhalen over.

dit setje is dus echt voor live gebruik. we hebben door de jaren heen over veel slechte pa's gespeeld waar vaak het geluid volledig door vernaggeld werd. ik heb hiervoor nu dus het idee om mn deq230 de komende optredens in te stellen voor de zaal en die op te slaan. er kunnen 99 presets in dus na een paar optredens moet er wel wat tussen zitten.
een van de problemen die we vaak hebben is te schel geluid. en een ander probleem is dat we vaak iets meer bass verlangen.

onze liveset bestaat uit ableton, electribes, 303 clones, diverse analoge synths, doepfer modules, ms2000, micro modular, en effecten. Alles mixen we zelf op het podium op eigen mixer.

iemand tips voor een verbetering van het geluid?

mastering voor live optredens

mastering voor live optredens

We hebben vaak wat probleempjes met de (over het algemeen) belabberde PA's waar we over spelen. vaak is het geluid scheller dan we willen of mist er ineens een laag waardoor het lastig is om een vibe vast te houden.

ik zit daarom al een tijdje erover na te denken om een soort masteringsrackje mee te nemen...

ik heb tot mn beschikking een: alesis deq230 equalizer, een aphex model 108 compressor en sinds binnenkort een vintage DBX 3BX 3 bands dynamic range expander.

is dit een bruikbare combi? zoja op welke volgorde? of zou ik beter andere spullen ervoor kunnen gebruiken. ik heb nog 6 analoge 31 bands eq's onder andere zeer fijne sony's met veel headroom, 3 vintage engelse compressors en nog wat DBX overeasy compressors. WAT ZOU DE BESTE COMBI ZIJN??????

Oh ja, we werken voornamelijk met analoge hardware in combi met ableton live en electribes.

Waarom twee topics??? http://synthforum.nl/forums/showthread.php?t=146571

Maar goed, 'live' en 'mastering' gaan volgens mij niet samen. Je kunt met EQ of heel eventueel wat compressie (wel erg lastig in te stellen live) nog wat bijschaven, maar als de PA klote is, dan blijft je geluid klote. Probleem met veel kleine zaaltjes is dat ze een kleine, goedkope PA hebben, die ook nog eens veel te hard staat. Die gaat over z'n nek, en dat ga jij niet oplossen met een EQ.

zoals hierboven:
Mastering heeft NIKS van doen met het "influiten" van een ruimte
laat al die zooi maar staan en koop bijv een BEHRINGER DEQ2496 en zet deze op de insert van je mixer, RTA mic eraan en met een van de autoprofielen selecteren en haal je dan automatisch het beste uit de zaal en PA. Anders gewoon eigen PA meesjouwen, dan ben je altijd zeker van de kwaliteit

Met de gear die je noemt ga je zeer waarschijnlijk de boel nog meer verkloten. Met PA's is het zo 'hou het simpel' Gewoon een kwestie van goed soundchecken en bij voorkeur een eigen FOH engineer meenemen, de lokale zaal hobbyengineer eruit schoppen en zorgen dat er niets in rood gaat. Het is heel vaak zo dat er veel te veel signaal de amps in wordt gestuurd.... 'Duuuh tis niet hard genoeg, dan maar de gains en master opschroeven' Goh klinkt kut maar wel hard is het meest voorkomende mijnsinziens

i.d.d.
EV's op 12.00u zetten qua gain
pre's (of mixer) main uitsturen tot EV's gain/clipping leds iets beginnen op te lichten
dat is dan gewoon het maximale volume wat de installatie aankan
tevens EQ gewoon op neutraal laten, een CUT ergens om een andere freq beter te laten doorkomen, is een betere oplossing dan een boost in het laag om "VET" te klinken (boosten vreet headroom op de installatie)

laat al die zooi maar staan en koop bijv een BEHRINGER DEQ2496 en zet deze op de insert van je mixer, RTA mic eraan en met een van de autoprofielen selecteren en haal je dan automatisch het beste uit de zaal en PA. Anders gewoon eigen PA meesjouwen, dan ben je altijd zeker van de kwaliteit

Dit dus. Die DEQ is echt een top ding en niet duur. Ideaal voor snelle correcties van gekke response curven of crappy PA :) wel oppassen dat je de ruisgenerator niet inschakelt terwijl je staat te spelen :-P

hhm ik ben altijd een beetje bang voor het woord behringer... en dat terwijl ik soms bewust kut apparaten gebruik vanwege hun karakter maar bLeh doet juist alsof het 100% kwaliteit is terwijl het me bij meerdere apparaten echt is tegen gevallen (maar moet dan ook wel eerlijk zijn dat ik natuurlijk een groot deel van hun creaties nooit in handen heb gehad).

een eigen PA meesjouwen??? we vervoeren onzelf opgevouwen samen met de apparatuur in een piepklein autootje.

maar een deq2496 is toch ook gewoon een eq en een compressor samen? ik ben erg tevreden met de kwaliteit van mn Alesis deq230! tja er kan idd geen RTA-mic op :(

Ik vroeg me ook iets af wat hier wel bij past denk ik. Wij zijn hier ook een PA setje bij elkaar aan het kopen en bouwen. Maar nu vraag ik me af of ik de crossover, eq en limiter in software kan doen (de mixer wordt sowieso SW gebruikt). Ik denk dat dit nogal scheelt qua gesjouw en kwaliteit (bij low budget) namelijk. EQ en limiten moet sowieso kunnen maar crossover? Zou dan een geluidskaartje met 4 tot 8 outs moeten kopen zodat ik de juiste frequentie naar de juiste versterker kan gooien. Is er zoiets toevallig?

hhm ik ben altijd een beetje bang voor het woord behringer...

Hier nog een. Maar mijn BCR2000 en Ultra Curve Pro zijn toch twee van mijn beste aankopen ooit geweest. Kost bijna niets en werkt fantastisch. Beide zwaar onderschatte apparaten naar mijn idee.

tja maar door zo'n bcr2000 hoeft dan ook geen geluid :s

heb mn DBX 3BX III aangesloten en hij klinkt echt fantastisch! maar toch vraag ik me af of een 3 bands exciter achter een compressor zin heeft. een exciter lijkt mij toch iets van een anticompressor ofzo... werkt in ieder geval precies in de tegenovergestelde richting.
Erg gave ledbalkjes zitten op die DBX! ziet eruit als een soort matrix: http://youtu.be/_ql96jdC0_g

Laatst gewijzigd:
Gewoon een 1unit hoge speakermanagement system aanschaffen. Valt wel mee wat betreft sjouwen lijkt me. Heb je ook geen gekloot met een computer.
Iets van een DBX driverack ofzo. Zit alles in wat je nodig hebt. Analyzer, zowel para als graph EQ, compressor, Limiter, feedback eliminator.

Ik vroeg me ook iets af wat hier wel bij past denk ik. Wij zijn hier ook een PA setje bij elkaar aan het kopen en bouwen. Maar nu vraag ik me af of ik de crossover, eq en limiter in software kan doen (de mixer wordt sowieso SW gebruikt). Ik denk dat dit nogal scheelt qua gesjouw en kwaliteit (bij low budget) namelijk. EQ en limiten moet sowieso kunnen maar crossover? Zou dan een geluidskaartje met 4 tot 8 outs moeten kopen zodat ik de juiste frequentie naar de juiste versterker kan gooien. Is er zoiets toevallig?

Bedankt voor je tip, het is mooi spul inderdaad, maar niet bepaald goedkoop helaas. Vandaar ook dat ik zat te denken aan een cheapo geluidskaart o.i.d. Compressen en limiten moet wel lukken met de pc, vraag me wel nog steeds af of crossoveren fatsoenlijk gaat lukken.

koop een 2e hands DEQ2496 voor 175,00 of zo, hoeft echt niet veel te kosten.

Back