Hoe kwam Jarre eigenlijk op dat idee?

Hanz

Anonieme Analogist
Mede-forummers: een Prangende Vraag die me onder het doen van de afwas te binnen schoot... (ach ja, je moet toch wat!)

De laatste tijd luister ik namelijk met enige regelmaat weer eens naar mijn synth-cd'tjes; heb laatst zelfs nog voor een prikkie de hele verzameling Kraftwerk gekocht. Nou was ik niet echt bekend met hun werk (behalve dan het standaard-Synthesizer Greatest-repertoire) maar het viel me mee hoe 'recent' het allemaal nog klonk!
(vs. laten we zeggen, een Rick Wakeman... :bekdicht: :bekdicht: :bekdicht: ).

Maar - als ik dan Jarre opzet (met uitzondering van het laatste werk, yada yada :z ) dan vraag ik me toch 1 ding af:

hoe heeft die man in hemelsnaam bedacht dat uitgerekend *HIJ* de (kwoot) "GODFATHER OF HOUSE" is?

Dan zou ik juist zeggen - Kraftwerk!
Geen kwaad woord over de 'vroege' Jarre, maar da's toch niet echt ... hoe noem je dat ... up-tempo?
En dat latere werk (vanaf zeg Chronologie) is vanaf het moment dat hij bovengenoemde uitspraak deed...

Kortom, raadsel raadsel. (Wellicht gewoon bedacht door de platenmaatschappij? JMJ leek er toenertijd wel erg content mee!)

Wellicht is dit meer een verhaal voor de Jarre-fanclub, maar ik bedacht me dat ze daar Jarre ongeveer van het niveau Jezus vinden - daargelaten dat Jezus natuurlijk de House niet heeft uitgevonden (en nog behoorlijk slecht keyboard speelt) :stupid

Kortom: uw aller mening is welkom!

Volgens mij is dit bedacht door lieden van Future Music. Ik meen dat ik het daar voor het eerst in heb gelezen.

Een typisch "donder toch op" statement van FM als je mij vraagt want er klopt geen hout van IMHO.

Origineel geplaatst door sander
Jarre, godfather of house, dacht het niet.

Nee inderdaad. Dat is toch DJ Tiësto. 8o)

Of eh Stevie Wonder of hmmm.... Herbie Hangcock.

Zelfde als met Rock & Roll. Ik bedoel, iedereen weet dat het Marty Mc Fly was. ;)

Origineel geplaatst door omiel
Nee inderdaad. Dat is toch DJ Tiësto. 8o)

Woahahaha!:dubbel: :dubbel: :dubbel:

Nou ja, Jarre heeft wel heel wat betekent voor de electronische muziek in het algemeen, en uiteindelijk ook House. Hij was misschien niet direct van invloed op de House, maar beïnvloedde wel mensen die later weer van invloed waren op de house producenten (met name dan de Britse synth pop mannen en vrouwen). Dus in die zin kun je hem wel als een originator beschouwen. Uiteindelijk is toch wel disco de grootste invloed geweest op house, maar goed, dat is ook erg voor de hand liggend en wie moet je dan weer als Godfather aanwijzen?

Maar als ik nu 'ns zeg dat Kraftwerk beinvloed is door midden-europese volks muziek, en Kraftwerk weer de electro en daarmee de rap muziek beïnvloedde, kunnen we dan veilig stellen dat midden europese volks muziek van invloed was op hedendaagse hip hop?

Nou ja ik denk niet dat je de impact van Jarre moet onderschatten. Hij was een van de eersten die #1 hits scoorde met elektronische muziek terwijl dit nog een ondergrondse stroming was. En die posities heeft Kraftwerk toen nog niet zo gehaald omdat dit meer 'kunstig' was, ze zijn wel veel eerder begonnen. Net zoals veel van die helden toendertijd wel bekend waren in beperkte kringen.
Het was toen veel meer het Rock tijdperk en gingen ze steeds meer experimenteren en kreeg je een grote smeltkroes met jazz, rock, latin, symfonic, soul, pop invloeden. En daar onstonden weer nieuwe vormen zoals disco, metal, elektronica, ambient etc door. En dat evolueerde ook weer door naar nieuwere stijlen.
Je had toen wel incidentele dingen zoals 'War of the worlds' en 'Chariots of fire'
Maar je kunt natuurlijk ook veel verder terug. Naar bijv de Beatles of Beach boys die ook al met elektronica in de weer waren. De Jackson 5 die stiekem toch wel invloed hebben gehad destijds. Kool & the gang en KC and the sunshine band.
ELO die toch wel heel electronische symfonische rock maakte. Soft Cell die New Wave aankondigde.

Even een quote van about.com
Electronic Music
Electronic Music celebrates technology and it's advancements and has been around a lot longer than many people realize, stemming back into the thirties when recording of Clara Rockmore where being made on the Theremin. Throughout the '40s, '50s and '60s, many people were working on creating synthesized sounds. None of them though really had the Popular appeal of the Music industry, rather than just a novelty sound. The first true synthesizer was created in the mid '50s, but it wasn't until the late 60's when bands such as The Beetles and The Beach Boys began to use them that they became truly desirable, however the use of the synthesizer did not change their music very much. In the late '60s though there were people making music with Synthesizers, that were using synths as their primary instrument. Jean-Michael Jarre in France and Walter (later Wendy) Carlos. Both Musicians played Classical pieces with their synthesized sounds. The band who undoubtedly, hands down influenced Synth Pop and New Wave was Kraftwerk. They began playing in 1968 under the name of Organisation, later changing their name in '70 to Kraftwerk. Their music, disharmonious at first, became more rhythmic and understandable, and their breakthrough piece called Autobahn was released in 1974. Other popular musicians of the time were also using synthesizers such as Brian Eno of Roxy Music, Pink Floyd and Tangerine Dream.

Jarre in verband brengen met housemuziek is alles behalve vergezocht of raar, maar om hem "the godfather"
te noemen... dat vind ik een beetje hoog gegrepen.

vele verbanden zijn al evident: elektronische muziek en beinvloeden, en dan de tegenargumenten van het belang
van kraftwerk.

nu, de reden waarom ik een link naar house vrij legitiem vind, is dat er in de jaren 1992-1994 (weet nie meer juist)
een limited edition was uitgekomen van "Serious Beats 10" die redelijk wat club house in die tijd verzamelde
(en trance avant la lettre bijna). in die limited edition zat een derde cd bij met een aantal liedjes:
"push the feeling on" van the nightcrawlers, die pas drie jaar later hier furore zou maken in de hitlijsten,
een paar minder gekende mannen (of die ik althans nie kende) en tenslotte ook... jawel...
Jean Michel Jarre. (ik weet wel nie meer welk liedje, twas nr vier uit zijn... ik vermoed chronologie)

om over godfathers te spreken, wat met die paar belgische studenten die met hun amiga indertijd
wat aanmodderden en plotseling "The Confettis" lieten ontstaan? zij deden ook wel iets origineels op
dat moment met de house vind ik. en toen waren het werkelijk de beginperioden en hoorde je zo
voor het eerst in het nieuws bevreemdende berichten over "house" (het was het jaar des heren 1989
geloof ik)

waaw, een spannende tijd is dat geweest... het ontstaan van een nieuw genre... "dromerige zucht"

:)

Re: Hoe kwam Jarre eigenlijk op dat idee?

Origineel geplaatst door Hanz

Maar - als ik dan Jarre opzet (met uitzondering van het laatste werk, yada yada :z ) dan vraag ik me toch 1 ding af:

hoe heeft die man in hemelsnaam bedacht dat uitgerekend *HIJ* de (kwoot) "GODFATHER OF HOUSE" is?

!

Lul niet !

Jarre heeft NOOIT van zichzelf gezegd dat hij de godfather of house is !!

Dat zal wel een dom beginners-magazine zoals Future Music gezegd hebben oid...:(

Origineel geplaatst door cloudman
Jarre in verband brengen met housemuziek is alles behalve vergezocht of raar, maar om hem "the godfather"
te noemen... dat vind ik een beetje hoog gegrepen.

vele verbanden zijn al evident: elektronische muziek en beinvloeden, en dan de tegenargumenten van het belang
van kraftwerk.

nu, de reden waarom ik een link naar house vrij legitiem vind, is dat er in de jaren 1992-1994 (weet nie meer juist)
een limited edition was uitgekomen van "Serious Beats 10" die redelijk wat club house in die tijd verzamelde
(en trance avant la lettre bijna). in die limited edition zat een derde cd bij met een aantal liedjes:
"push the feeling on" van the nightcrawlers, die pas drie jaar later hier furore zou maken in de hitlijsten,
een paar minder gekende mannen (of die ik althans nie kende) en tenslotte ook... jawel...
Jean Michel Jarre. (ik weet wel nie meer welk liedje, twas nr vier uit zijn... ik vermoed chronologie)

om over godfathers te spreken, wat met die paar belgische studenten die met hun amiga indertijd
wat aanmodderden en plotseling "The Confettis" lieten ontstaan? zij deden ook wel iets origineels op
dat moment met de house vind ik. en toen waren het werkelijk de beginperioden en hoorde je zo
voor het eerst in het nieuws bevreemdende berichten over "house" (het was het jaar des heren 1989
geloof ik)

waaw, een spannende tijd is dat geweest... het ontstaan van een nieuw genre... "dromerige zucht"

Hmmm, Newbeat heette die stroming. Ik weet nou niet zo zeker of je hen nu Godfathers moet noemen. Het verhaal gaat dat deze stroming ontstaan is omdat een Belgische DJ een synthpop/electro (of iets dergelijks) plaat per ongeluk op 33 1/3 toeren draaide in plaats van op 45.

Origineel geplaatst door cloudman
geloof ik)

Sorry hoor, maar 1989 is echt niet de beginperiode van house. En die belgische knakkers zijn echt geen
godfathers. Als het goed is bestaat er al ergens een topic over en daarin staan ook wat goeie links.

Front242 is overigens wel een belgische groep van de oude stempel.

@Camieltoe: hmm, godfathers zou ik de mensen van confetti nu ook weer nie noemen eigenlijk 8o)
Maar ze vielen wel nogal op bij het grote publiek.
en bij mijn weten zijn het ook mooie voorbeelden van iets presteren in muziek met weinig
middelen. (ik kan er naast zitten hier, maar heb ooit eens een reportage gezien over hen.
jammer genoeg wist één van de producers meer te vertellen over zijn sjiekke voiture die hij
liever nie in donkere straatjes zette, dan over het creatieve :stupid )

@Sander: ja, je hebt gelijk. Het was zelfs waarschijnlijk niet meteen mogelijk om exact te zeggen:
"vanaf toen of toen was er house" maar tgaat meer om een periode van waaruit verschillende hoeken
dingen ontstonden die in die richting gingen he. Dat voor zover ik al over de materie gelezen heb.
Die indruk krijg ik dus.
De reden waarom 1989 me bijgebleven is, is waarschijnlijk van de programma's op tv over het thema.
Voor zover ik weet is het pas in dat jaar geweest dat er meer en meer sprake was van die genres
bij de grote massa, en alleszins op TV. (brr, wat klinken die termen "massa" en "grote publiek" raar...)

Ik ben natuurlijk niet de standaard waaraan de wereld zich weerspiegeld 8o) (gelukkig!)

/backontopic:

Jarre de peter van de house? Als je house opdeelt in zijn genres, zou je Jarre kunnen nemen als een
godfather voor één van de genres house? Dat lijkt me al meer haalbaar en genuanceerd...

greetz,

Cloudy

Een naam die zker niet mag ontbreken in de Electronische dance muziek is Giorgio moroder
Het nummer "I feel love" van Donna Summer is hier het ultieme voorbeeld van.

De hierbovende genoemde datum van de Newbeat uit 1989 als beginnende House is ook al wat laat
De Chicago house is eind '85 begin '86 is al wat eerder dus
De muziek bestaat louter uit 303, 808 en 909

Ik vind dat Kraftwerk meer aan de House heeft bijgedragen dan JM Jarre

dit neemt natuurlijk niet weg dat Jarre een van 1e commerciele ariesten was met Synthmuziek.
Zijn deuntjes vielen bij een breed soort publiek in de smaak
En waren met de techniek van toen (zonder de pc of computer) wel degelijk revolutionair.

Jongens, house is niet ontstaan of uitgevonden. House is zo GEGROEID!:D
Dat begon al in de jaren 80 met ecid (dankzij de toen nog goedkope 808's en 909's)
Iedereen heeft zo z'n muzikale bijdrage (en jatwerk) bijgeleverd.

ron hardy
franky knuckels
farley jackmaster funk
steve hurley
adonis
enz,enz,enz,enz,enz,enz,enz,enz,enz,enz,enz,enz,enz,enz,enz,enz,enz,enz,enz,enz,enz,enz,enz,enz,enz,enz

Origineel geplaatst door Shivah
ron hardy
franky knuckels
farley jackmaster funk
steve hurley
adonis
enz,enz,enz,enz,enz,enz,enz,enz,enz,enz,enz,enz,enz,enz,enz,enz,enz,enz,enz,enz,enz,enz,enz,enz,enz,enz

..allemaal homo's...:dubbel:

Volgens mij kun je zeggen dat Kraftwerk alle muziekanten heeft geinspireerd en dat Jarre het publiek heeft geintroduceerd met electronische muziek. (uit de undergroundsfeer heeft gehaald)
Want het heeft zo'n 10 jaar in de underground 'gesudderd' en daar is de geboorte geweest van al die stijlen en dat heeft zich verder verspreid over de hele muziekscene en dat het pas later op de voorgrond en in de charts kwam is iets wat al altijd al zo gegaan is.

En ik bedenk me nu ter plekke dat Kraftwerk en Jarre gewoon een keer samen muziek zouden moeten maken. Dat zou gewoon kolossaal gaaf zijn. Toch?

Back