Bouwverslag Best of CGS 2011/2012

sku_48761_3.jpg

Is besteld en onderweg...... :okdan:
Zit aan die van jou een NLse stekker?

Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik VEEL te laat ben begonnen met bedraden van de BOGs......
Dit is m'n eigen schuld en ook het grootste verwijt aan mezelf :stupid

Dit heeft verschillende redenen:
- in 1e instantie financien voor het bestellen van montagemateriaal
- te dikke wiring kabel bij Banzai gekocht
- de eerder bestelde boutjes waren te kort
- montage fout begaan bij 1 van de 3 BOGs, hierdoor zijn er teveel lange kabels waardoor het panel moeilijker dichtklapt en ben ik aan een 2e BOG begonnen (de 2e is zo goed als klaar)
- verkeken op het maken van de wiringkabels, dit is erg tijdrovend
(bijv. gisteren 3uur hardcore bezig geweest met 75 kabels)
- voor de MARSH heb ik nog geen panel indelingsbestandje mogen ontvangen
- ontbreken van enkele componenten, hiervoor heb ik de kitjes leverancier opnieuw lastiggevallen

Foto's maak ik in de loop van de avond en komen er aan ;)

Hey, het is geen thread voor smoesjes :P
We zien je dinsdag Demian ;)

Back ontopic:
Ik heb een cursus crimp tool nodig om de voedingskabels te voorzien van behuizingen. Op de DUSG na is de BOG klaar. De DUSG heeft bijna alle bedrading eraan hangen. Alleen kom ik niet uit het wiring diagram.

crimp tool (deze lijkt het meest op die ik heb):
604252-1.jpg

De Nederlandse stekker op het soldeerbadje werkt. Alleen ben ik nog niet onder de indruk van het vertinnen van de draden, mogelijk te dikke draad (17.5 AWG :stupid ) met loodgieterssoldeer en geen flux erbij gebruikt. De draad is niet snel op temperatuur waardoor het niet netjes uitvloeit.

Als wiring cable raad ik aan: min. 22 tot 26AWG. Hoe lager het getal des te dikker de kabel en andersom.....
Zo heb ik nu dus 5 verschillende kleuren in 17.5AWG van om en nabij 80mtr onnodig liggen....

Op Muffs poste iemand een oplossing voor 1 pin headers. Deze oplossing kan gebruikt worden voor het Best of CGS project. HIER BEN IK SUPERBLIJ MEE!!! Want ik ben een beetje koekkoek aan het worden van het knippen, strippen en vertinnen van de kabels.

Op Ebay heb ik als goedkoopste 1pin male headers gevonden (deze snij je met een stanleymes p/st af):
http://www.ebay.nl/itm/280969178800?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1438.l2649

Voor het gemak de bijbehorende kabels 30cm:
http://www.ebay.nl/itm/240pcs-Dupon...424?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2c5bc3d3d0

en 400x 40cm (maar deze vind ik best prijzig):
http://www.ebay.nl/itm/170887324123?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1438.l2649

Voor de kabels heb ik een prijsopgaaf aangevraagd voor 40cm, 45cm en 50cm voor 100, 200 en 250 stuks. Aan weerszijde zitten een female housing. Voor het Best of CGS project heb ik verschillende lengtes nodig (15 tot 40cm). Dus met wat knipwerk verdubbeld het aantal kabeltjes. Je hebt tenslotte maar 1x een female header nodig en de andere kant moet je aan de pot of jack solderen. Ik begreep dat bij pots zonder soldeerlus je de female header erover kan schuiven.

Zelf denk ik dat het een stuk professioneler uit gaat zien en Falafelbiels heeft al een paar keer opgemerkt:
Dit is op deze manier bijna geen DIY meer :P

Okay dat waren de huishoudelijke mededelingen en bouwtips.....
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Back ontopic:
1 BOG is gewired (in de budboxes moeten gaten geboord worden voor de voeding, doorlusconnector en eurostekker voordat ik de BOG kan testen)
1 MARSH ben ik aan het bedraden......

Mooie 2600e post...

Mooie 2600e post...

De eerder beloofde foto's......
Ondertussen ben ik al verder.....
Meer foto;s volgen snel *D
8100709581_096273b236_z.jpg

8100710363_e656d1aae4_z.jpg

8100711311_ed090c4d3c_z.jpg

8100722084_10f1d25fd8_z.jpg

Omdat ik bij de BOG diverse keren de pcb's van het l-profiel moest afschroeven pak ik het nu met de MARSH anders aan. Eerst wire ik de pcb's gevolgd door de voedingskabels en dan gaan ze het l-profiel op. Op de modulo magic, wavemultiplier en vca na zijn ze gewired, zie foto.

Zondag moet de MARSH ook gewired zijn! *D :okdan:
8114901816_fd50c9bc83_z.jpg

De volgende MASK wordt het tijd om de budboxes te bewerken:
- binnenste rand aanpassen waardoor de pcb constructie in de budbox past, is nu 1 tot 2mm te krap
- xlr male plug, om de voeding door te lussen naar de MARSH,
- euro stekker aansluiting
- voeding erin

De 2 andere BOGs, waarvan 1 voor de helft gewired is, en MARSHs pak ik het met het bedraden weer helemaal anders aan! Op het pcb waar wiring nodig is plaats ik 1pins 2.54mm male headers en gebruik ik de pas ontdekte magische kabels. VoilĂ¡, netter, makkelijker en hopelijk een stuk sneller dan tot nu toe...........
A2011110602_01.jpg

Het heeft allemaal veellllllllllllllll te langgggggggg geduurd voordat ik dit ontdekte...........
Nu maar hopen dat ik van het solderen geen zooitje heb gemaakt en er weinig getroubleshoot hoeft te worden :P :engel:

Leesvoer voor wie ook bezig is aan dit project.....
Eerder verstuurd via PB......

Voor het best of cgs heb ik kabeltjes besteld. Van het afknippen, strippen en vertinnen werd ik een gek. In deze post heb ik de bestelde kabeltjes vermeld. De kabels knip ik doormidden, zover nodig is, en dat verdubbelt het aantal.

Ik gebruik 22AWG kabel om te bedraden en dit is net te dik om door het verankergaatje op het pcb te kunnen. Hierdoor heb ik met een platte tang alle kabels van het verankergaatje naar het soldeergaatje omgebogen voordat ik het kabeltje vastzette. Als je 26AWG kabel (hoe hoger het getal des te dunner de draad en hoe lager het getal des te dikker de draad) hebt moet dit zonder problemen lukken :okdan:

De kortste kabel die ik heb gebruikt zal iets van 8cm en de langste 35 of 40cm zijn. De meeste kabels heb ik ruimer genomen, dit kan je ook zien op de bouwfoto's. Sommige heb ik zeg maar om de pot of jack heen geslagen en de kabels zo min mogelijk strak gespannen.

Het l-profiel heb ik bij een metaalhandel gekocht. Per panel heb je 2 stukken van 40cm nodig. De afmeting van het l-profiel wat zou kunnen is 1 bij 1.5cm of 1,5 bij 2cm en dan 1.5 of hooguit 2mm dik. Voor het aftekenen van de pcb's op het l-profiel kan je het beste 5.5 tot 6mm uit de kant werken. Vergeet niet om speling tussen de pcb's op het profiel te houden, dit voor kabels die van het pcb naar het frontpanel gaan. Ik heb plastic ringetjes (washers) die tussen de pcb en l-profiel komen en dan bevestig ik het pcb met een 16mm M3 boutje, moertje en M3 kartelringetje aan het l-profiel vast. Voorgeboord schroefdraad in het l-profiel werkt niet lekker vandaar dat ik met kartelringetjes aan de slag ben gegaan.

De 2 ADSR's zijn op elkaar gestackt. Onder de 2 VCA's zit de Modulo Magic verstopt. Doordat op de Modulo Magic geen trimpots zitten kon ik deze makkelijk onder de VCA's plaatsen. Naast het voedingsbord (die met witte kapjes :P) zit de Infinite Melody en daaronder de Diatonic Converter, beide zijn onderling weer verbonden en maken de Infinite Melody compleet als module.

Op het voedingsbus zitten 10 aansluitingen en er zijn meer pcb's dan aansluitingen. Dus ik heb de voeding van beide Slope Detectors doorverbonden met het pcb wat er naast zit. Op de foto zie je een lange rood/wit/zwarte draad. Dit is de draad die naar de voeding gaat en is onderaan het voedingsbord vast gesoldeerd. De kabel heb ik bewust lang gemaakt, zodat het frame met pcb's uit de behuizing kan zonder dat de stroomvoorziening los gesoldeerd hoeft te worden. Bij de BOG heb ik dit ook zo gedaan :okdan:

Mocht het voor de voeding te krap in de BOG bud box worden, dan kan ik deze in de in de MARSH plaatsen. Hiervoor zal ik beide Slope Detectors op elkaar moeten stacken, de Dual Processor 1 plek naar links verplaatsen en dan moet er genoeg ruimte voor de voeding zijn 8)

Meer updates en foto's volgen snel.....................

Laatst gewijzigd:
Kleine update:
Wederom ben ik mn belofte niet nagekomen en loop ik een week achter op mn eerdere uitspraak.....

Tijdens de MASK & DASK ben ik druk bezig geweest met de Slope Detectors, CV Cluster, ADSR, Wavemultiplier en er beginnen steeds minder draadjes doelloos aan de pcb's te hangen.

In ieder geval heb ik tijdens de DASK met trots de BOG gepresenteerd als volledig gewired....
Maar het enthousiasme van de overige Klubleden was maar lauwtjes.... :(

De Slope Detectors, Dual Processor en CV Cluster ga ik zeker stacken. Hierdoor ontstaat er ruimte in de budbox van de MARSH en kan ik de voeding in house bouwen. Dat vind ik een pré :okdan:

Als deze BOG & MARSH werken ga ik, tijdens het verder wachten op de bestelde 1pin kabeltjes, aan de slag met wat makkelijkere knutsels: 2x L-1 Tube VCA en RiDrum 909 om me geestelijk voor te bereiden op de 2 resterende BOG's & MARSH's :okdan:

Laatst gewijzigd:
Back