Welke synths hebben allemaal additieve synthese?

wouter

\B-)
Welke synths hebben allemaal additieve synthese? Op hardware vlak ken ik de Kawai K5000S en software vlak de VirSyn Cube. Zijn er nog meer? Ik probeer in mijn studio zo veel mogelijk verschillende synthese vormen beschikbaar te hebben maar mis nog additief (en wavetable).

Vintage:
Acxel Technos
Kawai K5 / K5m
RMI Harmonic Synthesizer
Oxford Oscar
Fairlight CMI
Seiko DS-250
DK Synergy / Crumar GDS
Kurzweil 150-FS

Modular:
Analogue Systems RS-370 / RS-375 combo

Softsynth:
Camel Audio Cameleon 5000 / Alchemy etc.

Met een beetje fantasie:
Yamaha DX-7, Fs1r etc.
Sommige Casio's, o.a. de FZ serie maar ook een aantal keyboardjes, bijv. de Casiotone 1000P en ook de SK1, heel simpel maar toch...
Ouwe Samplers, vaak met obscure bijbehorende Atari ST / Apple II / Mac software
Hammond tonewheel / drawbar orgels
'programmeeromgevingen' als Csound, Max/MSP, Reaktor etc.

Laatst gewijzigd:
De NED synclavier.
Meer "budget" de Waldorf Q(+): sinus oscillator door comb+ filter ( waarschijnlijk onder het rijtje met een beetje fantasie volgens der Hanz ;-)

Was er ook niet een GEM ofzo met schuifjes waarmee je Fourier synthese kon doen? Die kan je goedkoop kopen, maar je vindt hem niet zo vaak.

Nee, dat was denk ik de Wersi Model EX 20 MIDI Expander. Waren eigenlijk drawars voor orgelgeluiden maar je kon er inderdaad ook andere klanken mee maken op die manier.

Laatst gewijzigd:
Oh ja, en de volgende keer zelf even Googlen he!
http://en.wikipedia.org/wiki/Additive_synthesis

Vintage:
...
Met een beetje fantasie:
Yamaha DX-7, Fs1r etc.
Sommige Casio's, o.a. de FZ serie maar ook een aantal keyboardjes, bijv. de Casiotone 1000P en ook de SK1, heel simpel maar toch...
Ouwe Samplers, vaak met obscure bijbehorende Atari ST / Apple II / Mac software
Hammond tonewheel / drawbar orgels
'programmeeromgevingen' als Csound, Max/MSP, Reaktor etc.

Met een beetje fantasie heb ik dus al additieve synths zoals de FS1R (met algoritme nr. 1) en met mijn G2 is vast ook wel iets additiefs te bouwen :) Nou ik er over nadenk heb ik eigenlijk ook al een wavetable synth:
http://www.cwmodular.org/html/waldorfosc.html

Volgens mij moet jij nodig aan de modular.
En dan bedoel ik 'n echte. Gezien jouw voorkeuren: Eurorack.

Naast de Wersi EX-20 zit die Fourier synthese ook in de Wersi Stage Performers (met keys). De theorie van Fourier houdt inderdaad in dat die schuiven behoorlijk als drawbars werken. Maar dan niet met enkel orgelklanken.

Clavia NordModular Classic en G2.

De NordLead heeft een grappige manier om het effect te bereiken door zo te filteren (blokgolf) dat het resultaat lijkt op de som van twee sinussen (driehoeken eigenlijk), waaraan nog een derde wordt toegevoegd. Dat twee keer (in twee Slots) geeft een zes bar configuratie. Ze noemen het pseudo additive.

Wout

Volgens mij moet jij nodig aan de modular.
En dan bedoel ik 'n echte. Gezien jouw voorkeuren: Eurorack.

Die gaat er zeker komen :) het is wel een meerjaren plan, ik heb nu eindelijk ruimte kunnen maken in de overvolle studio. Nu nog extra inputs op mijn mixer regelen (in mijn geval is dat een extra ad converter omdat ik mix op mijn Scope DSP kaarten).

Korg DSS-1.

Grappig, ik had dezelfde wens om alle te beschikken over alle synthesevormen.
Eigenlijk snap ik alleen substractieve synthese goed genoeg.

Ik heb ze allemaal, maar met vectorsynthese ben ik gestopt. Dat vind ik geen aparte synthesevorm, maar beschouw ik als een dynamische wijziging van de verhouding van vier klankbronnen.

Grappig, ik had dezelfde wens om alle te beschikken over alle synthesevormen.

Hier hetzelfde :)

Qua "echte" (dedicated) additieve bak heb ik nog steeds mijn oude, trouwe K5m. Ik heb ook een tijd een K5000s gehad maar vond die klankmatig toch minder interessant, dus die heb ik toen weer weg gedaan.

Ik had hier vroeger een beetje hetzelfde, maar ik heb uiteindelijk toch weer gewijzigd naar apparaten die mij het beste liggen qua klank en bediening, zonder naar de eigenlijke synthesevorm te kijken.

Back