Welke synths hebben allemaal additieve synthese?

Software:

Idd NI razor
NI Prism
NI Lazor Bass

Als je modale synthese onder additieve synthese rekent (gewoon hetzelfde, maar in plaats van oscillatoren gebruikt men goedkopere zelfoscillerende bandpass filters) kan je hier heel veel kanten mee uit. Soit, als je je wil verdiepen in additieve synthese en een stapje verder wil gaan...ik kan je zeker aanraden om met Reaktor te werken (mits je bereid bent om wat programmeren eigen te maken).

http://www.nireaktor.com/reaktor-tutorials/morphing-sine-banks-in-reaktor/

Laatst gewijzigd:
Probeer je een boodschap naar het verleden te sturen? Alchemy dus.
En er zijn ook nog: Harmor, en (voor mij de leukste) Addictive Synth (iOS)

Hehe, nee ik dacht dat Alchemy een sampler was maar heb het begrepen nu, het is veel meer als een sampler.
Anyway, ik had dit topic opnieuw opgehoest omdat ik ondertussen van een vriendelijk SF lid Welsh's Syntheziser Cookbook gekocht heb en in de eerste pagina's beschrijft hij hoe je met verschillende sines, die een veelvoud zijn van 440Hz een SAWTooth kan bouwen. Hij probeert frequency Analyse uit te leggen.
Ik wou dit nadoen en had een willekeurige softsynth genomen en die 16 keer in mijn DAW geladen en in elke instantie een sinewave geladen telkens op een hogere noot met een veelvoud van 440Hz (of ongeveer) nu kwam het resultaat wel in de buurt op mijn oscilloscoop maar ik was toch niet echt tevreden. En omdat ik merkte dat de frequency van die noten nooit exact de juiste veelvoudfrequency van 440hZ was dacht ik eraan om het mss. eens met additieve synthese te proberen waar ik dan de exacte frequencie van de sinewave kon ingeven.
Maar om een heel verhaal kort te maken, dit heb ik niet lang volgehouden omdat het mijn eerste ervaring was met additieve synthese en het was veel ingewikkelder als ik dacht.

Als er iemand bovenstaande experiment al eens gedaan heeft met subtractive synthese en me hier tips kan geven, graag.

Kawai K5000s hier.

Interessant en leuk die additive synthese.

De dedicated knobs op de K5000s versie voor HI en LO Harmonics + de knob voor Odd en Even harmonics leiden snel tot leuke sounds.

Klinkt altijd uitgesproken digitaal met een leuk karakter.

Ik heb hem ook maar omdat ik iets additiefs wilde in de studio. Bevalt me goed en al veel plezier aan beleeft.

De k5000R en K5000w hebben het bedieningsgemak van de K5000s versie niet =(, er was in de tijd wel een controller voor te koop.

Dus als het additief en hardware moet zijn gaat mijn stem naar de kawai k5000s

Voor zo'n experiment kan je beter beginnen vanaf een lagere frequentie, 50 of 100 Hz i.p.v. 440 Hz. Maar voordat je die zaagtand terug hoort zul je flink wat meer dan 16 sinussen nodig hebben hoor.
Bij subtractive synthese neem je toch gewoon een zaagtand zelf ???

Het aantal benodigde sinussen voor de additieve synthese van een toon is gelijk aan 0,5 * Fs / F0; daarin stelt Fs de samplingfrequentie in Hz voor en F0 de frequentie van de grondtoon.
Is de grondtoon 440 Hz en Fs 44100 Hz dan heb je 0,5*44100/440 = 50 sinussen nodig.
Is de grondtoon 50 Hz dan heb je 0,5*44100/50 = 440 sinussen nodig.
Dus hoe hoger de grondtoon des te minder sinussen je nodig hebt.

(...)
Maar om een heel verhaal kort te maken, dit heb ik niet lang volgehouden omdat het mijn eerste ervaring was met additieve synthese en het was veel ingewikkelder als ik dacht.

In principe is het niet ingewikkeld, maar het hangt af van je synth of software-omgeving. Bijv. in Matlab, SuperCollider, C-Sound of WaveWizard maak je additieve synthese met slechts enkele regels code; het aantal sinussen geef je op als een enkel getal (of, nog beter, door bovenstaande formule 0,5*Fs/F0; je hoeft dan alleen maar de frequentie van de grondtoon, F0, in te voeren.)

Het aantal benodigde sinussen voor de additieve synthese van een toon is gelijk aan 0,5 * Fs / F0; daarin stelt Fs de samplingfrequentie in Hz voor en F0 de frequentie van de grondtoon.
Is de grondtoon 440 Hz en Fs 44100 Hz dan heb je 0,5*44100/440 = 50 sinussen nodig.
Is de grondtoon 50 Hz dan heb je 0,5*44100/50 = 440 sinussen nodig.
Dus hoe hoger de grondtoon des te minder sinussen je nodig hebt.
Dus als die toon... een sinus is, dan moet de grondtoon 22050 Hz zijn, want 0,5*44100/22050 = 1 (sinus)?
(ik weet eigenlijk niet wat een grondtoon is :mexico: )

Dus als die toon... een sinus is, dan moet de grondtoon 22050 Hz zijn, want 0,5*44100/22050 = 1 (sinus)?
(ik weet eigenlijk niet wat een grondtoon is :mexico: )
Ik heb het even opgezocht: http://nl.wikipedia.org/wiki/Grondtoon_(muziekleer)
En ik begrijp het nog steeds niet... volgens bovenstaand artikel heeft 1 enkel geluid toch geen grondtoon?
edit: ok, dit lijkt duidelijker:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Timbre

Maar als een geluid uit heel veel frequenties bestaat, hoe kan de laagste dan bepalen hoeveel sinussen er nodig zijn om dat geluid weer te geven...?

(ik weet eigenlijk niet wat een grondtoon is )

Ik heb het even opgezocht: http://nl.wikipedia.org/wiki/Grondtoon_(muziekleer)
En ik begrijp het nog steeds niet... volgens bovenstaand artikel heeft 1 enkel geluid toch geen grondtoon?
edit: ok, dit lijkt duidelijker:
Timbre Timbre
Maar als een geluid uit heel veel frequenties bestaat, hoe kan de laagste dan bepalen hoeveel sinussen er nodig zijn om dat geluid weer te geven...?

Elke (periodieke) toon die geen sinustoon is (bijv. een zaagtand- of een blokgolf), is opgebouwd uit een aantal frequentiecomponenten: dat zijn sinustonen met verschillende frequenties (die je ook als afzonderlijke tonen kunt horen, als je goed luistert). Daarvan noemen we de sinus met de laagste frequentie de grondtoon. Alle hogere heten boventonen. De frequenties van de boventonen zijn veelvouden van die van de grondtoon, tenminste als de toon periodiek is (d.w.z. een absoluut regelmatige golfvorm heeft). In dat laatste geval noemen we de boventonen ook wel harmonischen.

Elke (periodieke) toon die geen sinustoon is (bijv. een zaagtand- of een blokgolf), is opgebouwd uit een aantal frequentiecomponenten: dat zijn sinustonen met verschillende frequenties (die je ook als afzonderlijke tonen kunt horen, als je goed luistert). Daarvan noemen we de sinus met de laagste frequentie de grondtoon. Alle hogere heten boventonen. De frequenties van de boventonen zijn veelvouden van die van de grondtoon, tenminste als de toon periodiek is (d.w.z. een absoluut regelmatige golfvorm heeft). In dat laatste geval noemen we de boventonen ook wel harmonischen.

Prachtig geformuleerd!

Om dit nu te testen heb ik geprobeerd om in FM8 een zaagtand te maken uit 6 sinussen.
Over de veelvouden moet je in FM8 niet teveel nadenken omdat er een ratioknop is voor elke sinus.
F is hier dus de grondtoon.
Wel is de amplitude van de sinus belangrijk.

FM8SAWfromsines_zpsf1631811.png

Laatst gewijzigd:
Prachtig geformuleerd!

Om dit nu te testen heb ik geprobeerd om in FM8 een zaagtand te maken uit 6 sinussen.
Over de veelvouden moet je in FM8 niet teveel nadenken omdat er een ratioknop is voor elke sinus.
F is hier dus de grondtoon.
Wel is de amplitude van de sinus belangrijk.

FM8SAWfromsines_zpsf1631811.png

Heb ik het goed begrepen dat die getallen (onder A, B, C, ... ) 20, 26, 33, 43, 58, 80 de amplitudes voorstellen?
Als je een zaagtand wilt maken dan dienen de amplitudes omgekeerd evenredig te zijn met het nummer van de harmonische. Dus 1 1/2 1/3 1/4...
Of, in jouw geval, van F tot A : 80, 80/2, 80/3, 80/4... = 80 40 26,7 20 16 13,3.

Heb ik het goed begrepen dat die getallen (onder A, B, C, ... ) 20, 26, 33, 43, 58, 80 de amplitudes voorstellen?
Als je een zaagtand wilt maken dan dienen de amplitudes omgekeerd evenredig te zijn met het nummer van de harmonische. Dus 1 1/2 1/3 1/4...
Of, in jouw geval, van F tot A : 80, 80/2, 80/3, 80/4... = 80 40 26,7 20 16 13,3.

Ja dat zijn de amplitudes.
Nogmaals bedankt voor de hulp.
Die formule kende ik niet, dus ik zat maar te prutsen met de amplitudes tot het geheel op een zaagtand leek. Hehe, met een beetje wiskunde is alles plots veel gemakkelijker.

FM8SAWfromsines3_zpsc2e06d07.png

Ik had wat hulp gekregen op KVR :)
Maar in de laatste foto zie je de spectrum view van FM8 en hierin zie je elke kleine amplitude verandering die je doorvoert op de aparte sinussen, het is een beetje tekenen met getallen.

Maar als je die 2 zaagtanden nu op hun sound gaat beoordelen dan zou ik zeggen dat de eerste beter/voller (meer body) klinkt. Nu zag ik de laatste weken wel dat synthezisers geen perfecte wavevormen hebben en dat hun wavevormen een eigen karakter geven aan de synth.

Ik had wat hulp gekregen op KVR :)
Maar in de laatste foto zie je de spectrum view van FM8 en hierin zie je elke kleine amplitude verandering die je doorvoert op de aparte sinussen, het is een beetje tekenen met getallen.

Maar als je die 2 zaagtanden nu op hun sound gaat beoordelen dan zou ik zeggen dat de eerste beter/voller (meer body) klinkt. Nu zag ik de laatste weken wel dat synthezisers geen perfecte wavevormen hebben en dat hun wavevormen een eigen karakter geven aan de synth.

Je kunt je resultaten ook objectief beoordelen met een spectrum analyzer: de lengten van de spectraallijnen moeten weer die reeks 1 1/2 1/3 1/4.... opleveren. De golfvorm zelf vertelt niet alles. Of beter: vertelt teveel, immers wij mensen zijn zo goed als fasedoof. Tengevolge van faseveranderingen kan een gegeven klankkleur oneindig veel verschillende golfvormen aannemen. Zie "Synth from Hell" post #61 in de WaveWizard-draad: Zie ook daaronder posts #62 en #63.

Back