Probeer je een boodschap naar het verleden te sturen?Cameleon5000
Alchemy dus. 
En er zijn ook nog: Harmor, en (voor mij de leukste) Addictive Synth (iOS)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Probeer je een boodschap naar het verleden te sturen?Cameleon5000
Alchemy dus. 
Probeer je een boodschap naar het verleden te sturen? Alchemy dus.
En er zijn ook nog: Harmor, en (voor mij de leukste) Addictive Synth (iOS)
, er was in de tijd wel een controller voor te koop.Voor zo'n experiment kan je beter beginnen vanaf een lagere frequentie, 50 of 100 Hz i.p.v. 440 Hz. Maar voordat je die zaagtand terug hoort zul je flink wat meer dan 16 sinussen nodig hebben hoor.
Bij subtractive synthese neem je toch gewoon een zaagtand zelf ???
(...)
Maar om een heel verhaal kort te maken, dit heb ik niet lang volgehouden omdat het mijn eerste ervaring was met additieve synthese en het was veel ingewikkelder als ik dacht.
Dus als die toon... een sinus is, dan moet de grondtoon 22050 Hz zijn, want 0,5*44100/22050 = 1 (sinus)?Het aantal benodigde sinussen voor de additieve synthese van een toon is gelijk aan 0,5 * Fs / F0; daarin stelt Fs de samplingfrequentie in Hz voor en F0 de frequentie van de grondtoon.
Is de grondtoon 440 Hz en Fs 44100 Hz dan heb je 0,5*44100/440 = 50 sinussen nodig.
Is de grondtoon 50 Hz dan heb je 0,5*44100/50 = 440 sinussen nodig.
Dus hoe hoger de grondtoon des te minder sinussen je nodig hebt.
)Ik heb het even opgezocht: http://nl.wikipedia.org/wiki/Grondtoon_(muziekleer)Dus als die toon... een sinus is, dan moet de grondtoon 22050 Hz zijn, want 0,5*44100/22050 = 1 (sinus)?
(ik weet eigenlijk niet wat een grondtoon is)
Dus als die toon... een sinus is, dan moet de grondtoon 22050 Hz zijn, want 0,5*44100/22050 = 1 (sinus)?
(ik weet eigenlijk niet wat een grondtoon is )
Ik heb het even opgezocht: http://nl.wikipedia.org/wiki/Grondtoon_(muziekleer)
En ik begrijp het nog steeds niet... volgens bovenstaand artikel heeft 1 enkel geluid toch geen grondtoon?
edit: ok, dit lijkt duidelijker:
Timbre Timbre
Maar als een geluid uit heel veel frequenties bestaat, hoe kan de laagste dan bepalen hoeveel sinussen er nodig zijn om dat geluid weer te geven...?
Elke (periodieke) toon die geen sinustoon is (bijv. een zaagtand- of een blokgolf), is opgebouwd uit een aantal frequentiecomponenten: dat zijn sinustonen met verschillende frequenties (die je ook als afzonderlijke tonen kunt horen, als je goed luistert). Daarvan noemen we de sinus met de laagste frequentie de grondtoon. Alle hogere heten boventonen. De frequenties van de boventonen zijn veelvouden van die van de grondtoon, tenminste als de toon periodiek is (d.w.z. een absoluut regelmatige golfvorm heeft). In dat laatste geval noemen we de boventonen ook wel harmonischen.
Prachtig geformuleerd!
Om dit nu te testen heb ik geprobeerd om in FM8 een zaagtand te maken uit 6 sinussen.
Over de veelvouden moet je in FM8 niet teveel nadenken omdat er een ratioknop is voor elke sinus.
F is hier dus de grondtoon.
Wel is de amplitude van de sinus belangrijk.
![]()
Heb ik het goed begrepen dat die getallen (onder A, B, C, ... ) 20, 26, 33, 43, 58, 80 de amplitudes voorstellen?
Als je een zaagtand wilt maken dan dienen de amplitudes omgekeerd evenredig te zijn met het nummer van de harmonische. Dus 1 1/2 1/3 1/4...
Of, in jouw geval, van F tot A : 80, 80/2, 80/3, 80/4... = 80 40 26,7 20 16 13,3.
Wooww, toch knap 'prutswerk' dan om zonder die waarden zo'n resultaat te krijgen...
Die formule kende ik niet, dus ik zat maar te prutsen met de amplitudes tot het geheel op een zaagtand leek. Hehe, met een beetje wiskunde is alles plots veel gemakkelijker.

Ik had wat hulp gekregen op KVR
Maar in de laatste foto zie je de spectrum view van FM8 en hierin zie je elke kleine amplitude verandering die je doorvoert op de aparte sinussen, het is een beetje tekenen met getallen.
Maar als je die 2 zaagtanden nu op hun sound gaat beoordelen dan zou ik zeggen dat de eerste beter/voller (meer body) klinkt. Nu zag ik de laatste weken wel dat synthezisers geen perfecte wavevormen hebben en dat hun wavevormen een eigen karakter geven aan de synth.