Hoe krijg je de geluiden meer op de voorgrond

Producer

Ingeburgerd
Ik ben een beginner en vraag me af hoe je verschillende tracks als drums en strings meer op de voorgrond of achtergrond kunt krijgen. Met ''chorus'' lijkt het er wel een beetje op, maar de vorm van het geluid verandert ook en dat is niet de bedoeling.

Ik vergelijk mijn nummer bij het afmixen met proffesionele nummers kwa volume en effecten en merk dat al hun tracks een apart plekje in de ruimte hebben. Dat wil ik dus ook.

Door te mixen.
Volumes af te stellen is voor achter.
Door te pannen is links rechts.

dat heet " mixen " , een onderwerp apart.
begint met volumes verhoudingen
daarbij equalizing / filteren van stukken klank dan wel sommige klankdelen wat harder zetten
en dan de stereoplaatsing/ effecten -galm-echo - compressie etc.
er is veel hierover geschreven gewoon eens even " zoekfunctie" gebruiken en je inlezen.

dit is een beetje de volgorde die ik altijd aan houd:

- juiste sounds pakken (die al redelijk een eigen plekje hebben in het spectrum)
- geef geluiden ruimte door niet te veel op hetzelfde moment te laten klinken
- volume/panning
- EQ
- wees spaarzaam met effecten

en pas als het totaal ende compleet nog niet lukt (wat mij ten zeerste zal verbazen);

- limiting/compressie

Niet ieder geluid dik maken maar juist zorgen dat ze andere geluiden respecteren.

Speel ook met veel reverb (iets klinkt als achter uit de zaal) versus weinig reverb (iets klinkt als dichtbij).

Alle tips hier boven zijn goed, maar goed mixen is een kunst en is niet te leren met een paar trucks. Ik zou gewoon een opleiding volgen of wat privé lessen.

- minder tot geen reverb / early reflections. Directe geluiden klinkten meer in your face dan indirecte geluiden (galm)
- een mono spoor klinkt vaak meer in your face dan een stereo spoor met kleine fase verschillen
- overige geluiden EQen zodat ze ruimte laten voor het geluid dat je op de voorgrond wilt plaatsen
- volume verhogen ten opzichte van de overige geluiden

Zoek eens naar de geweldige (doch gedateerde uitziende) DVD "The Art of Mixing" van David Gibons. Daarin wordt het zogenaamde boxmodel perfect uitgelegd en komen ook dit soort zaken uitgebreid aan de orde.

Allemaal goede tips. :okdan:

Belangrijk is dus: de juiste geluiden (die elkaar niet in de weg zitten), volume/panning en zuinig met effecten.

En ja, ik denk wel dat mixen een kunst is en dus niet zo makkelijk als het lijkt. Ik zal die DVD "The Art of Mixing" eens opzoeken.

Bedankt iedereen.

Back