Goed bezig!

fuse

Gepokt en gemazeld
Eigenlijk zijn we heel goed bezig met die nummers de laatste tijd. Want ik vind wel dat het nivo best wel goed is. En dat met name de mixkwaliteiten die toch wel beter zijn geworden IMO.

Vraag ik me toch wel af of al die tips van de anderen jouw geholpen hebben. Want zelf heb ik wel goede tips gehad waar ik wat mee kon. Ik neem aan dat dit voor anderen ook het geval is of wellicht ook niet. Ben je het daar mee eens of niet?

absoluut ! En af en toe wakker geschud worden is ook fijn. Wanneer je iets laat horen (waarover je erg tevreden bent) en dat even regelrecht de grond in wordt gestampt? Nou, dat kan soms best lekker zijn.

edit: mits onderbouwd natuurlijk...

goede tips heb ik nog niet persoonlijk ervaren op SF.

coole links wel

wat ik vooral heb geleerd is om zeker niet al te eerlijk je mening te geven op trax & mede "muziekanten" & dat sommige collegas zich véél te serieus nemen.

...maar het blijft wel lachen op SF

grz jzz

Origineel geplaatst door JazzMann

wat ik vooral heb geleerd is om zeker niet al te eerlijk je mening te geven op trax & mede "muziekanten"

Hoezo? Last van stalkers?

Origineel geplaatst door AOR
Hoezo? Last van stalkers?

wel als ik eerlijk zeg wat ik van iets vind, durft dit bij sommige wel eens in het verkeerde keelgat te schieten, terwijl ik het niet slecht bedoel.

tja, als je alles al weet.....dan heb je niets aan SF idd.
ja da's een feit

ja ik merk bij mezelf toch wel een verbetering de laatste tijd.
kheb toch wel al veel gehad aan dit forum. als ik mijn tracks eens
beluister nu en een jaar geleden merk ik toch wel een verschil.
ik geloof dat het Olafmol was die zei dat je eerst 2 jaar moet aanmodderen
eer je eens wat behoorlijk kan maken. en hij heeft gelijk. na 2 jaar
begint het toch een beetje te lukken. (vind ik ) :D
en ik vind ook dat Jazzman wel gelijk heeft dat zijn commentaar te serieus
genomen word. kvind het best wel grappig, ook al geeft hij commentaar
op mijn tracks of reply's. elk forum heeft zo iemand als Jazzman nodig.
kwestie van het leuk te houden.

greets isnieZot

Zowiezo, de aanwezigheid van forums zorgt er wel voor dat ik meer produceer. Er is altijd iemand die feedback wil geven, dus dat motiveert.
Vaak kom ik goede tips tegen, dat is zonder meer een feit.
Zowiezo voor niet direct produce-gerelateerde vragen kun je hier ook wel terecht. Ik probeer altijd antwoord te geven op een vraag als ik het antwoord zeker weet, zo draag ik mijn steentje bij. (in ruil voor reviews :))
Ook de zoekfunctie is HEERLIJK, het archief is best flink compleet hier dus ik vind veel antwoorden terwijl ik de vraag vaak niet te stellen hoef.

Wat ik graag toegevoegd zou zien aan dit forum is een FAQ. Hoe deze er uit moet zien weet ik effe niet, maar sommige dingen zou ik denk ik eerder in tha FAQ vinden dan via een zoekfunctie, dus dat zou fijn zijn als die er kwam.
Voor de rest, zeer zinvol om hier af en toe rond te hangen! Ik heb ook al dingen gekocht dankzij tips via dit forum. Dus dat is ook al fijn.. nou.. een hoop is fijn iig.

wel als ik eerlijk zeg wat ik van iets vind, durft dit bij sommige wel eens in het verkeerde keelgat te schieten, terwijl ik het niet slecht bedoel.

Dat is dan een probleem voor die desbetreffende persoon. Je post geen track om alleen maar postive te ontvangen lijkt me. Een toptrack post je niet, die breng je uit ;)
Je post een track in de hoop op opbouwende kritiek lijkt me...

Volgens mij heb je vast wel goede tips gelezen, alleen realiseer je dat nog niet. ;)
(hoezo naar The Matrix reloaded gekeken)

En dat van die FAQ's. Volgens mij valt dat nog wel tegen omdat het veel werk kost die te schrijven.
Dan is zelf zoeken in het forum nog net zo handig. En misschien geen slecht idee als je zelf een FAQ bij elkaar hebt om die op te sturen. ;)

En dat over die kritiek weten we zo langzamerhand. Dat is al uitgebreid besproken en lijkt me een beetje zinloos om dit nog een keer over te doen. Dan hoor ik liever verhalen over dat het je geholpen heeft dat anderen je nou net dat zetje in de goede richting hebben geduwd.

En veel van de dingen die ik hoor gaat bijv over het stereobeeld. Veel mensen lijken wel mono te denken en alles in het midden te pannen. Schuif die zooi eens door elkaar.
Compressie staat heel vak te hard en strak en verdrukt dan de rest van de mix wat ook weer zonde is. En digitale compressie is erg strak te krijgen maar een beetje dynamiek overhouden is net zo lekker.
Soms wordt er knoepersveel exciting gebruikt en soms is het ook weer heel dof. Daar tussenin is een kwestie van smaak maar qua horen denk ik dat best nog wel wat mensen wat kunnen bijleren waar die grenzen zitten.

goede tips heb ik nog niet persoonlijk ervaren op SF.

coole links wel

wat ik vooral heb geleerd is om zeker niet al te eerlijk je mening te geven op trax & mede "muziekanten" & dat sommige collegas zich véél te serieus nemen.

...maar het blijft wel lachen op SF

grz jzz

:gaap: :Z :erm:

Origineel geplaatst door fuse
Volgens mij heb je vast wel goede tips gelezen, alleen realiseer je dat nog niet. ;)
(hoezo naar The Matrix reloaded gekeken)

En dat van die FAQ's. Volgens mij valt dat nog wel tegen omdat het veel werk kost die te schrijven.
Dan is zelf zoeken in het forum nog net zo handig. En misschien geen slecht idee als je zelf een FAQ bij elkaar hebt om die op te sturen. ;)

En dat over die kritiek weten we zo langzamerhand. Dat is al uitgebreid besproken en lijkt me een beetje zinloos om dit nog een keer over te doen. Dan hoor ik liever verhalen over dat het je geholpen heeft dat anderen je nou net dat zetje in de goede richting hebben geduwd.

En veel van de dingen die ik hoor gaat bijv over het stereobeeld. Veel mensen lijken wel mono te denken en alles in het midden te pannen. Schuif die zooi eens door elkaar.
Compressie staat heel vak te hard en strak en verdrukt dan de rest van de mix wat ook weer zonde is. En digitale compressie is erg strak te krijgen maar een beetje dynamiek overhouden is net zo lekker.
Soms wordt er knoepersveel exciting gebruikt en soms is het ook weer heel dof. Daar tussenin is een kwestie van smaak maar qua horen denk ik dat best nog wel wat mensen wat kunnen bijleren waar die grenzen zitten.

Klopt,bij mij staat het ook vaak in het midden. Laatst had ik een nummertje geplaatst,kort stukje daarna zou ik gaan afmixen. Probleem,hij staat nog steeds op een cdje. Heb hem al een paar keer proberen te masteren. Maar kom steeds weer bij het punt uit.,Klinkt het wel goed en zo blijf je maar bezig.......het schiet niet op.

Weet je wat het probleem is bij mij. Bij mij moet het direct perfect zijn. Maar probleem daarvan is dat je niks leert.

Ik wil het blijkbaar direct te mooi. Had ook een keer een nummertje gebouwd met een mooie structuur,maar bagger geluiden,maar simpel en als je vaak te moeilijk begint,heb je ook moeite om dingen toe te voegen,wanneer je het simpel houd.

Mischien is het ook wel doordat je zoveel dingen leest,hoord en ziet dat je door de bomen het bos niet meer ziet, het lijkt alsof je verdwaald in informatie en indrukken,en niet meer weet hoe je terug komt op de weg die je volgde.
Je bent van de weg afgelopen en bent verdwaald in een bos,waarvan je niet weet welke richting je op moet lopen,om
terug te komen op de weg die je wilde volgen. Denk ook dat me nieuwe aankoop daar wat mee te maken heeft.Het maakte me moeilijker. Of zo hoorde het te gaan.

tja.... mischien neem ik me muziek wel te serieus.

Jaja, "bescheidenheid" komt in Jazzman's vocabulaire niet voor. Ik geloof best dat Jazzman één van de meer muzikaal ervaren leden op SF is, maar volgens mij kun je er met zo'n houding ook op wachten dat mensen vervelend gaan reageren, maar goed laten we er geen flamewar van maken :)

Ik kan me zelf zo even geen specifieke tips voor de geest halen die mij geholpen hebben maar dat verhaal van 2 jaar aanmodderen klopt zeker ook in mijn geval. :)
Nu ben ik meestal wel tevreden over het eindresultaat van een track, maar voordat ik echt weer een stap verder kan komen met de kwaliteit van de mix zal ik toch eerst een keer monitors moeten kopen.

't is altijd een kwestie van je eigen weg volgen. Ik post om te kijken of wat ik maak enigszins begrijpelijk is, d.w.z. dat het ook voor iemand anders duidelijk is wat ik in m'n hoofd heb. Dus elke post levert tipS op!
Dat wat je wil zeggen overkomt bij iemand anders is belangrijk. De rest is minder, hangt er bij zogezegd.
Ik hou nu eenmaal van individuele uniciteit!

wel enkele goeie tips gehad, maar ik kan niet zeggen dat de muziek daar echt beter van is geworden, dat zal je toch zelf moeten doen
forum motiveert iig wel om muziek te maken

ja da's een feit

Oke goede tip!

Cubase.

: Zet je drums op midi kanaal 1 en ze worden een stuk strakker,dan wanneer je ze bijvoorbeeld op 10 zet.Omdat in cubase alles vanaf boven naar beneden getriggerd word.;)

Hehe.. laat ik nou een typische FAQ-lezer zijn en geen FAQ-schrijver. Maar een FAQ wordt steeds minder nodig naarmate ik meer leer... Hoewel ik in het begin steeds meer vragen kreeg naarmate dat ik meer leer.
Mijn grootste probleem, en daar kunnen FAQ's niet zo veel bij helpen, is netjes afwerken van een arrangement (omdat ik daar te lui voor ben) en goed afmixen omdat ik daar niet zoveel ervaring mee heb nog. Over het algemeen gaat mijn mix niet beter klinken naarmate ik meer pogingen onderneem om een goede eindmix te maken en te masteren. Mijn eerste of tweede master poging is meestal de beste.

Ik heb het mezelf wat makkelijker gemaakt door (ook dankzij dit forum) beetje nette monitor speakers te kopen.
Heb ze nu een uurtje, net bij feedback gehaald (wat een macho's lopen daar trouwens ->personeel, maar dat wist ik al)
Ben zeer gelukkig met mijn Tannoy's Reveal (passief -> goedkoper) goeie versterker komt ook nog wel.
Nu hoop ik betere eindmixen te kunnen maken... en dat allemaal dankzij zo'n forum als dit (clubcharts vind ik ook fijn en gezellig ook wel, maar weinig hardware te bekennen meestal.)

Maareh als de vraagsteller wil weten of dit forum nuttig is, kan ik alleen maar 'JA' zeggen.
Lekker up-to-date qua info ook.. beter dan een magazine. oke.. kan nog door gaan.. maar waarom..:)

Re: Goed bezig!

Vraag ik me toch wel af of al die tips van de anderen jouw geholpen hebben. Want zelf heb ik wel goede tips gehad waar ik wat mee kon. Ik neem aan dat dit voor anderen ook het geval is of wellicht ook niet. Ben je het daar mee eens of niet?

helemaal mee eens, voor een paar jaar terug knalde ik mijn tracks regelrecht uit de groovebox/sampler/synth op een cd tje, zonder verder aandacht te besteden aan compressie, masatering en afmixen. (ik wist eigenlijk nieteens van het bestaan af...)

De laatste tijd ben ik daar wel bewust mee bezig, en ik moet zeggen dat het stukje bij beetje beter gaat. Nog niet helemaal zoals sommigen het hier beheersen, maar dat is inderdaad die kwestie van tijd.

Lekker blijven rommelen; dat is wat ik vooral geleerd heb hier!!

Origineel geplaatst door justin
Oke goede tip!

Cubase.

: Zet je drums op midi kanaal 1 en ze worden een stuk strakker,dan wanneer je ze bijvoorbeeld op 10 zet.Omdat in cubase alles vanaf boven naar beneden getriggerd word.;)

bijna goed...

midi kanaal 1 is heus niet sneller dan kanaal 10, het zijn slechts DE TRACKS (dus ongeacht kanaal) die bovenaan in de lijst staan die dan strakker worden afgehandeld...

Origineel geplaatst door 6 trak
bijna goed...

midi kanaal 1 is heus niet sneller dan kanaal 10, het zijn slechts DE TRACKS (dus ongeacht kanaal) die bovenaan in de lijst staan die dan strakker worden afgehandeld...

Trek je conclusies zelf maar,maar ik bedoelde het zelfde,ze worden van boven naar beneden getriggerd.

Back