TR505 met TR707 eprom (o.i.d.)

Kneelz

Reuzebonk
De vraag is gemakkelijk, de uitvoering misschien niet (of helemaal niet). Is het mogelijk om de eprom van een 505 te vervangen voor één van een 707?

Ehm, wat zou het doel hiervan zijn?

Ik vermoed dat er fysiek andere chips gebruikt zijn en weet haast wel zeker dat de TR-505 en TR-707 intern zo anders zijn dat de software van de ene niet op de andere werkt.

Maar ik ben dus wel erg benieuw naar het mogelijke doel. 8~

Ik meen (hier op SF maar waar weet ik niet meer) ergens iets gelezen te hebben dat je wel een 707 van andere geluiden kan voorzien.

Ik dacht dat de 505 en 707 qua circuit nogal wat overeenkomsten hebben. Als het mogelijk zou zijn om de voicechip over te zetten en dat ik daarmee 707 sounds (bijvoorbeeld) op mijn 505 zou hebben... lijkt me wel chill. Zal allemaal wel wat anders klinken als het mogelijk zou zijn inderdaad, maar ach... Hoeven ook geen 707 sounds te zijn, vraag me alleen af of het kan. Misschien een 8 bit eprom erin als dat kan lekker oldskool, leuk toch als een 505 totaal iets anders (misschien wel beter naar mijn oren) kan uitspuwen. Hoef ik hem niet alleen als sequencer te gebruiken (al gebruik ik de sounds toch wel stiekum).

@KLS ja ik heb ook het één en ander gevonden over de 707. 707's met switchable eproms (of hoe dat ook heet) zijn er sowieso. Er is idd ook een topic waar een aantal SF lederen iets gaan proberen te branden maar dat stamt ergens uit 2010 en er zijn nog geen resultaten geboekt (althans niet beschreven in dat topic).

Die 505's zie je weleens gemod voorbij komen.

@KLS ja ik heb ook het één en ander gevonden over de 707. 707's met switchable eproms (of hoe dat ook heet) zijn er sowieso. Er is idd ook een topic waar een aantal SF lederen iets gaan proberen te branden maar dat stamt ergens uit 2010 en er zijn nog geen resultaten geboekt (althans niet beschreven in dat topic).

Wat ik hoorde is dat die specific chips eigenlijk niet te branden valt omdat daar geen branders voor zijn /ofbijna niet zijn. Wat ik denk dat het ook met omzetten van data voor deze specifice chip temaken heeft.

http://www.burnkit2600.com/tr-505/
NASA505_0755.jpg

Circuitbenden inderdaad, dat heb ik al al gedaan. Best leuk geworden vind ik. Noise, distortion en pitch pots erop. Daarnaast voor elke voice een schakelaar waarbij het geluid echt DRASTIC veranderd. De hihats zijn dan echt goor/vies en smerig, supergoed!

Hier is wel wat gedachte uitgewisseld erover:

The address lines on the ROM chip are not in order for some reason, as mentioned in this comment:“For those thinking of hacking the sound rom – an important note! – the data and address lines are scrambled by design. That is, Data D0 in the 505 is not D0 in the rom chip. I think this is done to make the pcb track routing easier. It doesn’t matter what order you use the address and data pins so long as you address & read the data in the same order it was written in. So if you wanted to read the rom and burn a modified one, you would need to make an adapter for the rom burners chip socket that re-routes the pins the same as the 505. You can work it out by comparing the 505 service sheet pinouts with the chip manufacturers pinout.”

A couple people used modified sockets in an EPROM reader/burner to solve this, but i think GordonJCP did it in software.

As far as what chip to use, I’m not sure, it would depend on how much data is there. Maybe a 27C256. (The HR-16 uses 27C040s)

http://www.burnkit2600.com/tr-505/#comment-6627

En deze heeft het zelfs ook daadwerkelijk voor elkaar;

http://www.circuitbenders.co.uk/forum/index.php?topic=1978.0

Maar dat zegt me eigenlijk nog niet of het nou te doen is met alleen het vervangen met een 27C301. Ik heb sowieso de ballen verstand van deze specifieke dingen dus dat is mooi meegenomen.

Wat ik hoorde is dat die specific chips eigenlijk niet te branden valt omdat daar geen branders voor zijn /ofbijna niet zijn.

Dat houdt in dat het een kwestie is van zoeken naar een gelijkwaardige (niet noodzakelijk pin-compatible) chip die wel te branden is, maar ik kan me voorstellen dat dat voor de gemiddelde circuit bender een stap te ver is (wat is belangrijk in de datasheets?).

Als ik eens een keer een goedkope TR505 op de kop kan tikken wil ik me er wel aan wagen. Ik heb de spullen (brander, eraser) en genoeg kennis om rom-images te converteren mocht dat nodig zijn.

Dat houdt in dat het een kwestie is van zoeken naar een gelijkwaardige (niet noodzakelijk pin-compatible) chip die wel te branden is,

In ieder geval is iemand het dus wel gelukt met een 27C301 chip.

(niet noodzakelijk pin-compatible)

Om de volgende reden neem ik dan aan:

So if you wanted to read the rom and burn a modified one, you would need to make an adapter for the rom burners chip socket that re-routes the pins the same as the 505.

Als ik eens een keer een goedkope TR505 op de kop kan tikken wil ik me er wel aan wagen.

Cool! Ik heb al even gekeken voor je met mijn ongeduldige hoofd, niets te vinden momenteel... Je zou eventueel ook met de mijne mogen experimenteren, maar goed... ik zou hem wel nog een keer terug willen... (heb je er zelf nog geen)

--------------------------------------------------
een bent apparaat dat nog steeds goed muzikaal inzetbaar is

Die dikke 505 hierboven heeft inderdaad wat meer functionele aanpassingen als glitches en andere artefact geluiden. Schiet inderdaad meer op.

Laatst gewijzigd:
Het is natuurlijk ook wel meer dan het zuivere benden in het geval van die LED 505: hij heeft een reeks oscillatoren en filters toegevoegd. Dus het is meer modificeren en uitbreiden, samen met wat bends. In ieder geval een puik eindresultaat!

Om de volgende reden neem ik dan aan

Nee, wat ik zie is dat ze veelal op zoek zijn naar een ROM die pin-compatible is zodat hij 1-op-1 in de drumdoos kan, maar ook aan die kant kun je natuurlijk een adapterprint gebruiken.

Een adapterprint voor de brander is een beetje suf, da's veel makkelijker in software op te lossen.

Oke, klinkt logisch. Ik heb echter geen idee hoe één en ander werkt. Ik begrijp dat het in ieder geval niet eenvoudig is om als leek even in deze materie te duiken (voor alleen dit doel). Zo'n brander zal daarnaast ook wel wat kosten.

Back