tr505 mods

jwhagenbeek

Ouwe rot
ik ben bezig met mods voor mn 505. heb nu trigger outs voor mn modular en volume pots per geluid. wil ook sequence glitches maken maar wil er maar 4 toetsen voor gebruiken. dus ik ben op zoek naar de 4 beste bends! zijn er meer hier met ervaring met het benden van een 505? en welke 4 sequence glitch bends bevallen het best?

ha ja die twee pagina's heb ik regelmatig open staan. maar omdat ik maar een beperkt aantal (4) switches op mn frontpaneel wilde zoek ik dus de meest geschikte sequencer glitches... en ja smaken verschillen idd. toch maar alle combi's maar eens zelf uitproberen

De volume knoppen werken! echter was het geschetste schema dat op internet rondcircelt verwarrend, zodra je precies soldeert zoals geschetst dan is de volumeknop omgedraaid en je kunt het best 100K log pots gebruiken. bij lineaire pots is het aan of uit en oversturing, subtiel is er dan niet bij.

http://www.burnkit2600.com/graphics/505volume.jpg
ik heb t over dit schema

De volume knoppen werken! echter was het geschetste schema dat op internet rondcircelt verwarrend, zodra je precies soldeert zoals geschetst dan is de volumeknop omgedraaid en je kunt het best 100K log pots gebruiken. bij lineaire pots is het aan of uit en oversturing, subtiel is er dan niet bij.

http://www.burnkit2600.com/graphics/505volume.jpg
ik heb t over dit schema

Even voor de duidelijkheid, de volumes oversturen dus op een bepaald moment? Anders vind ik het een rare aansluiting voor een volume pot.

groet,
Maarten

P.S. Ik wil ook een 505!

ja ze oversturen heel natuurlijk, geen digitale ruis maar gewoon een fijne oversturing alsof je m door een overstuurde analoge tafel haalt. Erg bruikbaar iig!
ik vond mn 505 altijd al erg fijn voor die typische jaren 90 dingetjes maar hiermee wordt ie ook echt goed inzetbaar (ook live).

ja ze oversturen heel natuurlijk, geen digitale ruis maar gewoon een fijne oversturing alsof je m door een overstuurde analoge tafel haalt. Erg bruikbaar iig!
ik vond mn 505 altijd al erg fijn voor die typische jaren 90 dingetjes maar hiermee wordt ie ook echt goed inzetbaar (ook live).

Duidelijk. Bedankt voor de uitleg. Nu wil ik echt een 505!..

heb mn 626 de deur uit gedaan omdat ik meer potentie zag in de 505. drie redenen om een 626 te willen boven een 505 zijn; 1: meer geluiden 2: individuele outputs en 3: clock uit. meer geluiden is misschien een pre, individuele outputs zijn erg makkelijk zelf op de 505 te zetten en naast clock out ook trigger outputs per geluid zijn zeer eenvoudig op de 505 te maken en de 505 is een heel stuk kleiner dan de 626! Daarbij hoeft een rompler (want dat zijn t tenslotte) wat mij betreft niet vol gepropt te zitten met geluiden, als het maar karakter heeft.

Tof! Heb zelf ook een TR 505 en hem al eens opengeschoeft en een beetje lopen kutten door de circuits aan te raken met schroevendraaiers enzo, maar ik durf niks te solderen erin.

Aangezien ik een lompe klonten soldeerder ben, lijkt me dat ook niet zo verstandig8o)

Toch lijkt het me wel vet

ondanks dat je een lompe klonten soldeerder bent... DOEN! als je aan de onderkant van de print soldeert is het erg makkelijk en er is ruimte zat. voor die volume pots kan er eigenlijk niks mis gaan. ik heb bewust aan de component zijde gesoldeerd maar ik raad dat eigenlijk af omdat t priegelwerk is en grotere kans op loszitten.

Ik zou het wel fijn vinden als jullie het bij de TR-505 houden, aangezien de TR-626 af fabriek gewoon al een enorm fijne drumbak en sequencer is ;)

bikkel wees gerust :P mn 626 heb ik de deur uit gedaan juist omdat ik m niet wilde modden
mn opmerking hierboven over de 626 was om te overtuigen dat je juist een 505 moet modden en niet de 626! maar iedereen moet natuurlijk doen wat ie niet laten kan, maar doe t wel met stijl!

Haha jaa ik vind in stijl modden ook wel belangrijk, maar niet zo extreem als een purist.
Puristische verzamelaars, gaan er geen muziek mee maken.

Zie mezelf meer als muzikant die er muzikaal gewoon meer uit wilt halen dan dat ie nu kan (en stiekem kan ie bar weinig nu).

Ik ben een beetje op zoek naar iemand die het voor me kan doen.
Op internet zie ik hier en daar wel wat mensen die het doen, maar die doen het voor de prijs van 3 TR505's... :stupid
Ik weet wat er gebeurt bij het benden heb er veel over gelezen en geprobeerd.
135 pond voor een mod vind ik daarom een beetje overdreven..

Echter ben ik alleen niet zo handig/geduldig om te doen.:gaap::?

ben het met je eens Maarten, al is het voor mij wel de sport om mods onopvallend, liefst omkeerbaar uit te voeren, omdat ik me besef dat ik ook maar een tussenstation ben op het levenspad van een stuk gear :P

maar een 505 zou ik zeker hacken.. mn 626 met alle respect is nu wel een stuk minder suf dan voorheen

@Morpher: gewoon zelf proberen joh, is echt niet moeilijk, genoeg info te vinden op t web.
desnoods eerst even oefenen op een ouwe print..
enkele SF leden in Rotjeknor hebben een soldeerclubje, mischien kunnen die je evt helpen

@topicstarter; ben trouwens wel benieuwd wat je bedoeld met sequence glitchbends..
je veranderd dan alleen het ritme en niet de sounds ?

Back