hoe hou je het overzicht??

Hazes

Vind ik leuk
Beste allemaal,

Ik ben erg beniewd naar jullie organisatorische kwaliteiten in de studio en op je pc/mac. Als ik in mijn eigen studiootje kijk, word ik soms gek van alle kabels (audio, midi, digi, computer, ....) en als ik op mijn pc kijk en op zoek ga na samples vraag ik me ook wel eens af of dat nou niet handiger kan. Daarom: kom maar op met al die gouden tips, en geweldige ideeën! Als het maar te maken heeft met organisatie in je studio (en dat mag je zo breed uitleggen als je zelf wilt).

Op mijn pc maak ik altijd folders aan waar ik mijn spullen in stop, werkt perfect! :)

Origineel geplaatst door dextron
Op mijn pc maak ik altijd folders aan waar ik mijn spullen in stop, werkt perfect! :)

ja, dat doet iedereen wel lijkt me...maar hoe zorg jij ervoor dat je ook nog iets terug kunt vinden?

HD partitioneren, mn pc als een 2de huishouden bekijken & per nummer een aparte map maken met een duidelijke titel..
Dikwijls filteren tussen losse loops & seq die ik gemaakt heb & de mindere wegflikkeren, omdat ik die toch nooit zal afwerken..

Vooral géén internet draaien op de muziek pc !!

Ik maak meestal allees eens in de 2 weeken schoon (kamerinstudiop) en neem me altijd weer voor om het netjes te hoeden, duurt meestal niet langer dan een dag en het is weer gaos.
Kabels heb ik wel allemaal mooi weggewerkt maar dan wil ik weer m`n synth door m`n HERMAN halen en dan begint het weer van vooren af aan:P

Ik ben ook al tijden van plan om al mijn muziek-gerelateerde files op de pc eens netjes te ordenen. Het handigste lijkt me idd één map per track waarin dan alle files voor die track staan (samples, sequencer projecten etc).
Verder is er trouwens helemaal niets mis met internetten op je muziek pc. Ik zou echt niet weten waarom dit niet zou kunnen. Je moet natuurlijk niet allemaal shit gaan downloaden maar in principe maakt het geen bal uit of je er nou internet op hebt of niet. Ik heb er nog nooit nadelige gevolgen van gemerkt, ook niet als ik Internet Explorer tegelijk draai naast Cubase ofzo. Zorg gewoon dat je weet wat er op je computer staat en dat 'ie goed geconfigureerd en getweaked is.

Volgens mij werkt het oude en vertrouwde schrijfblok/ringband ook nog wel. Daar werken volgens mij sommigen mee.
Vooral als je met analoog spul werkt zonder memories moet je wel lijkt me.

Qua nummer is denk ik toch wel het handigst om alles bij elkaar in een map te zetten. En als het even kan die te backuppen. (DVD schrijvers kun je voor 150€ al kopen en 2€ per schijf, daar past heel wat op)

Qua patches enzo kun je de gebruikte multis/patches wel de naam van het nummer geven (evt een kopie of zo). En die ook als file bij die folder stoppen.

Ik maak regelmatig goede CD-R backups, op 2 speed, die ik in hoge kwaliteit mappen bewaar.:D
Ik organiseer mijn HD zeer secuur. (Partities, folders, nummering.)Afschuwelijk gewoon.
Ik hou alles aardig schoon.
Ik hou mijn OS schoon. Ik defragmenteer regelmatig. (Maar toch staan er wat spellen op m'n audio PC.:D)
Ik maak altijd folders aan in Cubase SL. (Jammer dat CEP dat niet kan trouwens!).
k heb een stapel notitieblokjes.
Ik heb trouwens 1 computers en een laptop genetwerkt staan, dus ik kan van de ene naar de andere schrijven en lezen. Dat is zeer handig!!!!

Niet dat ik zo'n netheidmonster ben, integendeel. BAH! Maar om alles zo soepel mogelijk te houden doe ik dat. Het werkt alleen maar creAtiViTeits bevorderend.:dubbel:

En als uitzondering liggen alle kabels MIDI, stroom, audio, etc. werkelijk dwars door elkaar. ..

Laatst gewijzigd:
mijn pc ziet er echt niet uit althans de hdds dan overal staat wel wat mijn desktop is een soort van tijdelijke map. die staat dus wel helemaal vol. maar eens in de zoveel maanden dan ruim ik alles weer eens op en dan kan het weer een paarmanden mee.

backupen doe ik wel. gewoon disk to disk over ghosten. die schijf gaat dan mee naar mijn ouders. ik doe dat eens in de maand of zo. is ook handig wanneer mijn pc gejat wordt of als er er brand uit breekt of zo of als ie gewoon kapot gaat. dan heb ik alles op een hdd staan. best handig vindt ik zelf

dus

gewoon preventief onderhoud, dan hoef je je nergens zorgen om te maken. Een aparte map op de audio hd voor cubase projecten en een aparte map voor al je samples en alle samples keurig netjes categoriseren. Verder alles zoveel mogelijk in midi houden tot het eind. En waar nodig maak ik aparte mappen aan voor nummers waar audio inzit zoals bijvoorbeeld een remix, voor de rest gooi ik eigenlijk al m'n audio/samples meteen in de softsampler, zodat ik als ik een nummer oproep alles meteen klaar staat. Eens in de zoveel tijd loop ik ook al m'n cubase sequences na, die verdeel ik dan onder in projecten die af of bijna af zijn, iets waar ik nog wat mee kan en iets wat eigenlijk nergens op lijkt maar misschien toch nog te gebruiken is. Een aparte partitie/hd voor je samples en cubase sequences dus en verder er niets opzetten

Eén partitie voor mijn muziek. Per project een folder en hierin per track een folder.
Regelmatig (als ik er aan denk) backuppen op CD-RW.

Studio layout doe ik eerst in VISIO:
1 werkblad voor audio, 1 voor MIDI en 1 voor stroom.
Dit geeft je een goed idee over de kabels die je nodig zal hebben en
laat je toe met je gear te puzzelen tot je de "ideale setup" :W hebt.
Je kan eventueel zelfs gifjes of jpegjes van je instrumenten importeren.

:geslaagd: : Audio en MIDI patchbays kunnen het leven soms toch zóóó makkelijk maken.
Zeker als je een kleine mixer en gear met veel I/O's hebt.

Origineel geplaatst door metatron
Ik maak meestal allees eens in de 2 weeken schoon (kamerinstudiop) en neem me altijd weer voor om het netjes te hoeden, duurt meestal niet langer dan een dag en het is weer gaos.
Kabels heb ik wel allemaal mooi weggewerkt maar dan wil ik weer m`n synth door m`n HERMAN halen en dan begint het weer van vooren af aan:P

Wordt het dan niet eens tijd voor een patchbay? Dan hoef je nooit meer kabels los te halen ;)

Ik ben een week of wat geleden nog aan het reorganiseren geweest... alle belangrijke outputs van m'n synths lopen naar m'n patchbay en alles is met elkaar te routen... ook effecten enzo, ik kan alleen niet m'n distortion pedal en m'n Sherman gebruiken met een effect als insert (op het moment), maar wel met send effects dus dat werkt prima... Achter m'n rack is het verder wel een grote kabel-bende, maar binnenkort ga ik denk ik een paar van die ombind dingetjes kopen, dan kan je alle belangrijke dingen bij elkaar houden... verder zijn m'n audio-kanalen vanuit de pc verbonden met blauwe kabels en alle effecten met rode kabels, scheelt ook weer wat.

Qua pc... alle belangrijke audio-programma's zitten aan het start-menu van WinXP vast gemaakt... Ik heb in de map "Mijn Documenten" drie belangrijke mappen zitten voor muziek... eentje voor gewone muziek om te luisteren, eentje voor mijn eigen producties (alles gesorteerd op projectnaam en song-titel) en een map met samples, verdeeld in enkele submappen, de meeste daarvan over verschillende percussiesoorten, en een paar mappen met alleen maar 909, 808, 606 en 727 samples... in die samples-map zitten ook m'n refills enzo... K'heb trouwens in "Mijn Documenten" ook nog een map zitten met documentatie over vanalles en nogwat, audio-referenties enzo, en gedownloade handleidingen en tips.

Laatst heb ik ook nog een schematje gemaakt in Excel waarop duidelijk staat wat er allemaal aan m'n patchbay vast zit, en hoe die kanalen staan (parallel, open, normal, half-normal).. wat er precies aan elk kanaal van m'n mixer zit (zou ik ook met stickers op het ding zelf kunnen doen, maar dat doe ik dus liever niet), en wat er aan m'n Midex8 vastzit... werkt allemaal perfect zo :)

Origineel geplaatst door Nemco
binnenkort ga ik denk ik een paar van die ombind dingetjes kopen, dan kan je alle belangrijke dingen bij elkaar houden...
Velcro rules! :geslaagd: Knip stripjes van 5 à 10 cm. Dit is snel los & vast te maken!

Laatst heb ik ook nog een schematje gemaakt in Excel waarop duidelijk staat wat er allemaal aan m'n patchbay vast zit, en hoe die kanalen staan (parallel, open, normal, half-normal).. wat er precies aan elk kanaal van m'n mixer zit[/B]

Kan je een template posten?

Ik gebruik om mijn snoerenbende uit de knoop en overzichtelijk t houden waar het kan van die flexibele slangen van Ikea (je kan ze ook elders krijgen). Ik heb ook al zo vaak gehad dat goedkopere kabels (die nu de deur uit zijn) het snel begeven of gaan storen doordat ze continue in de knoop raken enzo.
Om alles nog netter te laten ogen, heb ik een kabelgoot gemaakt van een dakgoot die iets onder mn blad zweeft, ideaal!(vroeger lag er een zwembad aan kabels op de grond) Daar waar de goot niet past loopt alles over in de gootjes van alweer: Ikea.
Het is hier onvermijdelijk dat audio en voedingskabels dicht bij elkaar liggen, verder vormt dit geen probleem want 99% is gebalanceerd en goed afgeschermd.
De setup en de routing van alle apparatuur: Ik weet niet hoe jullie dat verder bij houden, maar ik heb alles zo vaak veranderd dat het in mn hoofd gebakken zit.
Op de PC heb ik 2 HD's, de eerste is verdeeld in 3 partities waarvan er 2 voor 2x Win XP en 1 voor games.
De eerste Win XP heet games & office, welke ik dus alleen hiervoor gebruik, en voor internetten enzo.
De 2e Win XP heet multimedia optimised en gebruik ik dus alleen maar voor muziek maken en videobewerking e.d.
Deze Windhoos is natuurlijk aangepast, dus ACPI uitgeschakeld voor een prive irq voor mn geluidskaart, alle poespas uitgeschakeld, en wat registeraanpassingen, omdat ik hier aardig wat programma's gebruik, heb ik per categorie een "toolbar" ofterwel een alternatieve start gemaakt in de taakbalk, dus direct toegang tot alles. Dan heb ik nog een 2e HD die alleen maar gebruikt wordt voor de zware data van de audio en de video projecten.
Projecten probeer ik ook altijd een zinnige naam te geven in een map, alles wat met dat project te maken heeft komt in die map, samples, mixdown enz. welke ook weer in sub-mappen verdeeld zijn.
Ook handig is om een eigen geluidenbibliotheek aan te maken op je PC. Voor geluiden die je regelmatig gebruikt of die je wel vaker nodig zult hebben, zoals drumkits, fx geluiden enz. Dit scheelt sample en edit werk in de toekomst.
Als je nou zo'n gigantische geluidencollectie hebt dat je hierbij ook geen overzicht meer hebt, dan kan je de boel indexeren waarvoor genoeg programma's beschikbaar zijn.
Verder heb ik nog een moeder die me dagelijks zit aan te sporen ( :smeris: ) om mn kamer op te ruimen of het soms zelfs zelf doet wat ook erg bevordelijk voor het overzicht is :D

LAurens, vergeet niet je stroom en audio kabels gescheiden te houden..en twist ze beide..dit verhelpt straling (cancelation effect)

Mijn pc is een rotzooi op dit moment.. moet ook een andere gaan maken denk ik.. maar heb ik nog maar ff geen geld voor

Origineel geplaatst door Gitaarwerk
LAurens, vergeet niet je stroom en audio kabels gescheiden te houden..en twist ze beide..dit verhelpt straling (cancelation effect)

Mijn pc is een rotzooi op dit moment.. moet ook een andere gaan maken denk ik.. maar heb ik nog maar ff geen geld voor

Kan je dat ff toelichten? wat voor een straling hebben we het dan over? Toch niet gezondheidsbelemmerend hoop ik!?
En wat een cancelation effect is weet ik eigenlijk ook niet :confused:

Opschrijven wat je met wat verbindt, zowel midi als audio. Dit gaat redelijk lang goed. Storing van kabels valt verder meestal wel mee.

Fo;ders

Fo;ders

Origineel geplaatst door dextron

Doe ik ook. Ik heb per apparaat een aparte folder.
Daarin staan alle bijbehorende patches, samples, editors, handleidingen etc.
Daarnaast ook handig om bepaalde programma's(sequencers editors) in bepaalde standaard folders te laten openen.
Hoe vaak moet ik niet bij openen van de ene folder naar de andere klikken. Kost me teveel tijd en RSI.
In sequencer programma's maak ik een standaard sjabloon aan.
Zodat als ik kies voor een nieuw project alle tracks per apparaat al voorgedefinieerd staan met juisten midi poorten en kanalen, patchlibrary keuzes etc.
Meest gebruikte programma's op het bureau blad.
En een patch bay is ook een leuke uitvinding.
Ik laat alles via de pacth bay lopen van modules mengtafel effect apparatuur.

Bestaat er trouwens een midi aangestuurde patch bay? Zodat je op je scherm de kabeltjes kan trekken?
Zou het nog leuker maken.

Last edited by a moderator:
Back