hoe hou je het overzicht??

Re: Fo;ders

Re: Fo;ders

Origineel geplaatst door Exzit
Bestaat er trouwens een midi aangestuurde patch bay? Zodat je op je scherm de kabeltjes kan trekken?
Zou het nog leuker maken.

Dat weet ik niet zeker, wel een digitale, zoals mijn Delta-1010 en DA-2496. Dus met 1 klik kan je alle kanten op!

Origineel geplaatst door r.5
Kan je een template posten?

Simpel gedaan, maar voor m'n patchbay is het iig wel duidelijk wat waar zit en waar het naartoe gaat. Alles waar niks in zit zet ik n/a bij en alles waar wat in kan om te patchen ofzo daar zet ik een kruisje neer... Als je er ff een beetje aan gewend bent weet je alles toch uit je hoofd. Ik ga op m'n patchbay ook zeker nog labeltjes maken.
routings.xls

Origineel geplaatst door Gitaarwerk
LAurens, vergeet niet je stroom en audio kabels gescheiden te houden..en twist ze beide..dit verhelpt straling (cancelation effect)

Kan je a.u.b. uitleggen wat een cancelation effect is? Je bedoelt hiermee de negatieve werking op het audio signaal of iets anders?

Re: Re: Fo;ders

Re: Re: Fo;ders

Origineel geplaatst door Laurens O
Dat weet ik niet zeker, wel een digitale, zoals mijn Delta-1010 en DA-2496. Dus met 1 klik kan je alle kanten op!

Thnks ga gelijk eens kijken.
gekeken had j everkeerd begrepen dat zijn natuurlijk audio interfaces.
Ik heb daarvoor teveel rotzooi. Zijn te weinig ingangen.

Ik ben nog niet zeer lang bezig, maar zal binnenkort, na het afwerken van mijn eindwerk, toch eens moeten
grote opruiming houden, want het is hier op de pc, laptop en cd's een zootje aan het worden van allerhande
track-pogingen en een nest proggies. anyway, leuke ideetjes hier om dat ordentelijk te doen.

wat dat cancelation effect betreft, ik ben geen kenner,
maar zoals jullie weten, als elektriciteit door een geleider gaat, zorgt dat altijd voor Electro-Magnetische
straling. als die straling op zijn beurt terug een geleider passeert kan dat opnieuw zorgen voor stroom variaties
in die geleider. Ik weet niet wat voor behuizing of isolatie je moet hebben om die straling helemaal uit te schakelen
of te containen. ik vermoed dat lood helpt :D
Anderzijds: goeie kabels hebben uiteraard goeie behuizing/isolatie. Dat zal dus dit effect wel verminderen.
Daarbij weet ik ook niet hoeveel straling geproduceerd wordt langs een voedingskabel... maar ik heb zo'n lauw
vermoeden dat dat niet angstaanjagend veel is. Dus al bij al kan het wel eens zeer goed zijn dat al deze effecten
minimaal zijn.
daar ook vermoed ik dat cancelation mee te maken heeft...

en nu maar hopen dat ik geen open deur intrapte en hier vervolgens geflamed wordt om dingen te posten
die iedereen al weet :stupid ;)

greetz, cloudy

Origineel geplaatst door Laurens O
Kan je a.u.b. uitleggen wat een cancelation effect is? Je bedoelt hiermee de negatieve werking op het audio signaal of iets anders?

om een lang verhaal kort te houden...stroomkabels geven interferentie naar je audiokabels als die in de buurt liggen (je zal een lage brom horen)...vandaar dat pro-spullen gebalanceerde kabels/aansluitingen gebruiken. Hier wordt deze storing door faze-omkering gewoon uitgesloten (special kabel).
(deze brom onstaat ook door transformatoren/dimmers/ijskasten/....op hetzelfde stroomnet als je apparatuur)

leg dus je audio kabels zo ver mogelijk van je stroomsnoeren, en als ze elkaar ergens moeten kruisen, leg ze dan dwars over elkaar.

Ok dan! Hartelijk dank, dat wist ik dus al, alleen die term "cancelation effect" niet. Ik heb bijna alles gebalanceerd en goed afgeschermd, ik zit gebakken. :)

Origineel geplaatst door svenn
om een lang verhaal kort te houden...stroomkabels geven interferentie naar je audiokabels als die in de buurt liggen (je zal een lage brom horen)...vandaar dat pro-spullen gebalanceerde kabels/aansluitingen gebruiken. Hier wordt deze storing door faze-omkering gewoon uitgesloten (special kabel).
(deze brom onstaat ook door transformatoren/dimmers/ijskasten/....op hetzelfde stroomnet als je apparatuur)

leg dus je audio kabels zo ver mogelijk van je stroomsnoeren, en als ze elkaar ergens moeten kruisen, leg ze dan dwars over elkaar.

Uhm...je haalt 2 dingen doorelkaar. Die brom is waarschijnlijk een ground loop. Die interferentie is electromagnetische storing. Dat wordt ondervangen door gebalanceerde kabels idd om dat de interferentie in tegenfase weer wordt toegevoegd aan het signaal. Netto resultaat = 0 interferentie.

De ground loop ondervang je door zaken te aarden en andere zaken juist electronisch te laten 'zweven'. Dit hoor je ook echt als een lage brom. interferentie hoor je eigenlijk niet. Het tast alleen de resolutie en kwaliteit van je signaal aan.

Precies zoals Nolet zegt :)

mijn hardeschijf is ook een rotzooi, alles staat wel een beetje gescheiden, samples bij samples, presets bij presets, maar binnen die mappen is het grote gaos. het enigste wat wel echt netjes is zijn mijn nummers, aparte map voor ieder nummer, aparte map met patches en sysex dumps en elk nummer dat af is burn ik op cd.

het schijnt trouwens dat in logic een functie zit die voor een song zo'n soort map kan maken waarin logic alle gebruikte dingen kopieert, alleen weet ik niet hoe dat moet, kheb t me ooit laten vertellen.

Ik werk alleen maar met "Hardware"! Dus naar mijn gevoel sta ik veel meer in contact met mijn apparatuur!
Heb daarom ook wat minder last van kabels etc. Ik weet gewoon direct waar alles zit!;)

peace...

Origineel geplaatst door Cisco
Ik werk alleen maar met "Hardware"! ... Heb daarom ook wat minder last van kabels...
Ja, het is nogal iets met al die kabels van die softsynths. Gelukkig werk jij al wireless.

Je hebt nochthans wel de naam om een bekabelingsbedrijfje te beginnen.:W

jep r.5 lol , ..vergeet niet het logo nog in je naam te zetten :D lol
netacademy.cisco.com ;) (ik neem die testen nu trouwend ook :P )

Gisteren ook nog zwaar aan't reorganiseren geweest. En ik kwam er niet uit hoor. Je wilt alles een beetje flexibel houden en je kunt ook geen bakken vol met patchkabels kopen (patchbay is relatief goedkoop want 48 patchkabels is 4 a 5x zo duur als een patchbay van 50€) zodat je alles kunt patchen wat er maar te patchen valt. Om van de nadelen van patchen maar te zwijgen. (slechte kontakten, ruis etc)

In het geval van digitale mixers die aan computers hangen kun je dan ook nog patchen en hoef je niet analoog te patchen. (gelukkig kun je dat weer dan opslaan). En dan met een RME DSP kaart kun je alles ook nog direct doorlussen wat dan erg handig is.

Patchbays met midi aansturing zijn eenvouding niet te betalen (2000€!!!)

Trouwens mocht je Reaktor hebben kun je een dummy project maken met daarin al je hardware als black box en zo alle IO's met elkaar verbinden. (op zich wel een idee om zo je patch settings op te slaan ;) )
Dat ga ik dan ook maar eens doen want ik wordt helemaal wauws om uit te knutselen hoe ik alles aan elkaar kan knopen op een slimme manier. Want om er gewoon 2 Ultrapatches bij te kopen plus de nodige patchkabels zie ik niet zitten. Daar heb je al een deftige 2e hands synth voor.
Eigenlijk allemaal luxeproblemen maar je moet toch wat he.

En voor backuppen is een oude computer met een netwerkkaart een grote HD die ergens in een hoekje staat (en bijv proxy/webserver is voor thuis) ook erg handig hoor.

Origineel geplaatst door fuse
Om van de nadelen van patchen maar te zwijgen. (slechte kontakten, ruis etc)
Ik heb een Behringer Ultrapatch Pro, maar ruis enzo heb ik geen last van, gelukkig dan maar... Patchbays zijn idd best goedkoop... alleen de kabels die je erbij moet kopen.....

bij mij is een "rommelniveau" onvermijdelijk, en af en toe moet ik grote kuis houden.
desondanks probeer ik toch orde te "houden" en af en toe te creeeren. tis een wisselwerking
bij mij. ik ben wel akkoord met diegenen die vinden dat orde je creatieproces bevorderd.
anderzijds kan rommeligheid net de creativiteit bevorderen... (zo schijnt)

wat kabels betreft, ik slaag er zelfs in een nest kabels te hebben met mijn pc en boxen, of zelfs
met mijn laptop en boxen... dus ja...
van de regen in de drop ;)

hmm tis bij mij niet zo moeilijk eigenlijk. Werknog beetje aan het overzicht houden. Wilde de kabels van het weekend behandelen...

Iig, voor de patchbay heb ik heel protocol als het ware opgesteld. PSR mag alleen in de 3, JX1 altijd in de 2 etc. al dat soort dingen. Betrekkelijkl simpel. Maja al die kabels zien er zowat het zelfde uit... Geen nood :) Wilde er kleuren ringen op maken dat ik ze kan onderscheiden van elkaar.

Over de pc. Heb dual boot systeem (2k en XP. gebruik voornamenlijk 2k. xp is enkel voor hulp op afstand eigenlijk). heb 4 partities gemaakt. C en D voor 2k en Xp, E voor programmas en zomaar wat bestanden, audio etc. op F muziek. Dus composities, midi's maar ook mijn samplelibary. En soundfont libary. Die worden overigens binnenkort op een aparte HD geplaatst.

Nah kan alles zo terug vinden. Heb paar hoofd mappen:
Synths, Drummasjiens, Fx, Percussie, Overig, cartoon, Loops.

Die verdeel ik dan ook weer onder dus. Iedere synth krijgt eigen map met daarin samples. Geld voor alles dus. Voor loops heb ik alles ook weer verdeeld. Bass loops aparte map, drums aparte map (en alles ook weer verdeeld per tempo/genre). Bestanden hebben duidelijke namen. Dat ik zie welke toonhoogte, preset naam, soort geluid etc.

Voor iedere song maak ik aparte map aan. En dan brouw ik daar ook wat mappen in. Map vocalen voor de vocals meestal, map SF voor soundfonts (die ik vaak gebruik.) en map samples voor gewone samples die erin komen etc. Midi voor midi sequences die er in thuis horen en ga zo maar door.

Tis allemaal duidelijk hier voor mij :)

Als ik de studio fotos bekijk in die andere thread dan valt het mij altijd zo op dat echt veel mensen (niet iedereen) hier een MEGA nette studio hebben. Overal een kastje voor, draadjes netjes weggewerkt, alles kaarsrecht, geen troepjes eromheen etc. etc. Als ik nu hier lees dat ook nog de PC een gehele huishouding vergt dan wordt het bijna griezelig!

Misschien is het wel zo: De een vind alles perfect terug op een ongelooflijk rotzooierig bureau. De andere stop alles in bakjes. Allebei blij. Ik weet wel bij welke stroming ik hoor.....die van de volle asbakken, losse kabels, onverklaarbare ruis en onvindbare samples!

Kom op! Life is messy, why can't music be!

;)

Back