Welke van de 2 ?

Kult

Ingeburgerd
Beste mensen,

ik ga morgen hoogstwaarschijnlijk naar een winkel te Antwerpen en ga een keuze moeten maken tussen deze 2 Midi Keyboards:

de M-Audio Keyrig 49

keyrig_49_v2008.jpg

of

de CME M-Key 49

mkeymain%20copy.jpg

Beiden lijken me na wat research wel waar voor hun geld... En de prijzen verschillen niet heel veel.

Wat is volgens jullie de beste koop ?

Ik ken er zo goed als niets van, ik weet alleen dat M-Audio iets bekender is, maar ik vind uiterlijk de CME mooier, en het oog wil ook wat.

Bedankt!
Mvg
Kult

p s als dit topic verkeerd geplaatst is, forgive me en verplaats het even aub ! ik wist niet juist waar zulke topics mogen staan :)

De modulatie wielen zijn natuurlijk bijna onmisbaar, dus ik zou voor de M-audio gaan!!!!

misschie nuttig om te weten wat je ermee wil doen...enkel op basis daarvan kan er raad gegeven worden.
Als het bvb énkel is om zwarte toetsen in huis te hebben, zijn ze allebei even goed ;-)
Hopelijk wil je er geen softsynths mee aansturen, want zo zonder knoppen vind ik ze daarvoor allebei even onbruikbaar.
Hoe meer info je geeft,hoe meer goede raad je hier gaat krijgen...

Kheb een midi keyboard MET knoppen voor aansturing van softsynths, en guess what, kgebruik ze bijna niet!
De meeste softsynths zitten boordevol met knopjes, en zoals je bij de meeste controllertjes er maar 8 krijgt, kan je er nog altijd niet véél mee doen. Voor het basisch cut-off filtertje, ja ok dan...

FF serieus, beide zijn eigenlijk evenwaardig. Ga rustig naar de shop, betast en besnuffel ze beide, en ga dan vol trots naar huis met de juiste. Prentjes geven dikwijls een vertekend beeld of camoufleren details die je in het echt wel ziet... Ook de stevigheid kan je op foto niet beoordelen, dat moet je voelen.

Kheb zelf een m-audio oxygen, en dat is prima spul, maar ik ken ook mensen met een cme en die zijn even content.

Ik heb wel zo'n CME waar ik niets mee doe.. Mocht je daarop uitkomen mag je me altijd pm-en...

Geen van beiden, doorsparen voor een Novation Impulse, Axiom, of anders een E-mu Xboard/Longboard.

Gelijkwaardig zou ik ze ook niet noemen - CME's driver-ondersteuning staat over 't algemeen als wat minder goed bekend.

Dat je de knoppen niet gebruikt is 1, maar zonder wielen kan je niet hoor!

Als je piano kan spelen wel ja :)

Een piano heeft ook geen wielen
Onder de mijne staan er zelfs 4 ;)

Maar even serieus nu: waarom kies je modellen zonder knoppen? NRJay zegt wel dat je met 8 knoppen niet veel kan doen, maar daar ben ik het helemaal niet mee eens. Je kan via software alle knoppen toewijzen aan wat je wil. Ok, je kan niet alle parameters tegelijk besturen, tenzij je een super uitgebreid 88-toetsen keyboard koopt, en dan nog. Maar je kan al wel bv. de cut-off frequentie van de filter toewijzen en nog enkele andere dingen zoals LFO rate en amount en wat je nog wil. Met die 8 knoppen kan je echt wel redelijk veel variatie in je performance brengen. Je kan de cut-off frequentie ook tekenen op de PC, maar dan gaat er veel muzikaal potentieel verloren. Het is trouwens gewoon leuk om "noten" in te spelen door aan de cut-off te draaien, in plaats van het keyboard als enige variatie te gebruiken. Zeker als beginnende keyboard- of pianospeler voegen die extra knoppen direct heel wat waarde toe. En een controller zonder pitchbend (en modwheel in minder mate) zou ik zelfs niet overwegen, zeker als er genoeg goedkope controllers zijn mét.

Pitch wheel zou ik niet kunnen missen. Draaiknoppen heb je ook nodig. Ook al edit je alles met je muis, je gaat op een gegeven moment toch met de hand bepaalde automation willen invoeren.

Novation heeft mooie keyboards, die automap functie werkt behoorlijk goed.

Kheb een midi keyboard MET knoppen voor aansturing van softsynths, en guess what, kgebruik ze bijna niet!
De meeste softsynths zitten boordevol met knopjes, en zoals je bij de meeste controllertjes er maar 8 krijgt, kan je er nog altijd niet véél mee doen. Voor het basisch cut-off filtertje, ja ok dan...
.

Dat is dan een zeer persoonlijke ervaring die ik niet deel
als je al 8 knoppen kan toewijzen, da' s eigenlijk al te veel om met twee handen tegelijk te bedienen...en je kan dan overdubben met dezelfde knoppen maar andere parameters.
De meeste hardware synths zitten ook boordevol knoppen, vind je dat dan ook maar niks ?
Ik ben niet echt mee met je redenering...

Beste mensen,

ik ga morgen hoogstwaarschijnlijk naar een winkel te Antwerpen

niet doen joh, vandaag is alles dicht, t is een feestdag ;-)

niet doen joh, vandaag is alles dicht, t is een feestdag ;-)

Het was op afspraak dat ik kon gaan kijken dus was geen probleem dat het een feestdag was :)

misschie nuttig om te weten wat je ermee wil doen...enkel op basis daarvan kan er raad gegeven worden.
Als het bvb énkel is om zwarte toetsen in huis te hebben, zijn ze allebei even goed ;-)
Hopelijk wil je er geen softsynths mee aansturen, want zo zonder knoppen vind ik ze daarvoor allebei even onbruikbaar.
Hoe meer info je geeft,hoe meer goede raad je hier gaat krijgen...

Klopt, was het vergeten vermelden wat ik er juist mee ga doen. Het is dus vooral om in Reason en fl studio (vooral Reason) wat soft synths aan te sturen en mijn melodietjes etc in te spelen.

Geen van beiden, doorsparen voor een Novation Impulse, Axiom, of anders een E-mu Xboard/Longboard.

Gelijkwaardig zou ik ze ook niet noemen - CME's driver-ondersteuning staat over 't algemeen als wat minder goed bekend.

Het is misschien wel te overwegen van nog wat meer uit te geven aan een van de keyboards dat jij zegt... Maar moet ik nog eens over denken :)

De modulatie wielen zijn natuurlijk bijna onmisbaar, dus ik zou voor de M-audio gaan!!!!

Linksboven op het keyboard zie je een joystickje, dat dienst doet als mod wheels. iets minder handig lijkt me dan een echt wieltje, maar het is dus wel aanwezig !

Dat je de knoppen niet gebruikt is 1, maar zonder wielen kan je niet hoor!

Zie uitleg hierboven ^

Onder de mijne staan er zelfs 4 ;)

Maar even serieus nu: waarom kies je modellen zonder knoppen? NRJay zegt wel dat je met 8 knoppen niet veel kan doen, maar daar ben ik het helemaal niet mee eens. Je kan via software alle knoppen toewijzen aan wat je wil. Ok, je kan niet alle parameters tegelijk besturen, tenzij je een super uitgebreid 88-toetsen keyboard koopt, en dan nog. Maar je kan al wel bv. de cut-off frequentie van de filter toewijzen en nog enkele andere dingen zoals LFO rate en amount en wat je nog wil. Met die 8 knoppen kan je echt wel redelijk veel variatie in je performance brengen. Je kan de cut-off frequentie ook tekenen op de PC, maar dan gaat er veel muzikaal potentieel verloren. Het is trouwens gewoon leuk om "noten" in te spelen door aan de cut-off te draaien, in plaats van het keyboard als enige variatie te gebruiken. Zeker als beginnende keyboard- of pianospeler voegen die extra knoppen direct heel wat waarde toe. En een controller zonder pitchbend (en modwheel in minder mate) zou ik zelfs niet overwegen, zeker als er genoeg goedkope controllers zijn mét.

Het is vooral omdat mijn budget erg beperkt is, dat ik voor een keyboard ga zonder knoppen. Dat is eigelijk de enige reden ook, want als ik 200 euro om te spenderen had zou ik gerust eentje met knoppen willen... maar de goedkope modellen hebben dat simpelweg niet.

Die M-Audio heeft niet eens een midi out!
Als je 100% zeker weet dat je hem altijd met een computer gaat gebruiken dan kan het maar ik vind dat het niet eens een midi keyboard genoemd mag worden.

Musical Instrument Digital Interface. Digital Interface, ja, Musical Instrument, niet echt ;)

Ik snap dat sentiment wel - maar MIDI bestaat al een hele tijd en zal ook nog een hele tijd wel blijven bestaan, of hetzelfde gebeurt met USB moeten we nog maar afwachten. Zonder computer (of prijzige Kenton USB-Host doos) heb je er namelijk niet veel aan.

Het is toch wel een prettig idee als ze tenminste zouden pretenderen dat die dingen over 10 jaar nog blijven werken, en MIDI toevoegen moet toch niet zo ontzettend duur zijn.

Ja zo denk ik er dus ook over. Ik vind dat je een midi keyboard op iedere synth module of wat dan ook moet kunnen aansluiten zonder dat je er een computer bij nodig hebt.

Back