afstandssensor

Dit is een censor:

alex3.jpg

Dit is een sensor:

504596_BB_00_FB.EPS.jpg

;)

Wat die laatste betreft zal je goed moeten opletten: er zijn er misschien die intern al drempellogica hebben?

Een naderingssensor waarvan ik weet dat hij ongeveer lineair met de afstand afneemt, is degene in mijn oldtimer die adhv de tanden van de starterkrans het toerental detecteert. De langskomende tanden zorgen daar voor een zaagtandspanning. Maar dan zal je voor jouw toepassing wel ijzeren handschoenen moeten aandoen (magnetische sensor).

ik heb de D-beam in een ander huisje, de Interactive Light Dimension Beam D-Beam MIDI Controller. leuk ding omdat ie midi uitspuugt. en ja hij is soort van lineair, althans ik denk het. als je er toonhoogten mee speelt klinkt ie lineair maar daar zal vast een beetje electronica voor ingebakken zitten.

http://www.soundonsound.com/sos/1997_articles/jun97/dimensionbeam.html

http://makeprojects.com/Project/Laser-Harp/690/1

Anyone who has played with a touchless D-Beam control on a Roland synthesizer will recognize these sensors immediately. The GP2D12/GP2D120 range sensors fire a pulse of IR light and measure distance by triangulating on the reflection.

For musical applications, I’ve found that the output from these sensors can be noisy, due to the constantly flashing IR drawing a lot of current every 40ms. You can smooth the output by connecting a capacitor between voltage (pin 3) and ground (pin 2); I used some 300μF tantalum caps.

You can also filter the signal with a dedicated filter circuit (see schematic online), or in the software, by averaging consecutive readings and using the average value.

Before connecting the range sensors, I removed them from their plastic housings. They connect in parallel to +5V power, ground, and the Arduino’s analog input pins 0–5.

The output from the range sensors is nonlinear, so the software converts output voltage into centimeters of distance using a simple equation, courtesy of Acroname Robotics (acroname.com).

For the GP2D12 sensor: Range [cm] = (6787 / (Voltage – 3)) – 4

And for the GP2D120: R = (2914 / (V + 5)) – 1

ik heb de D-beam in een ander huisje, de Interactive Light Dimension Beam D-Beam MIDI Controller. leuk ding omdat ie midi uitspuugt. en ja hij is soort van lineair, althans ik denk het. als je er toonhoogten mee speelt klinkt ie lineair maar daar zal vast een beetje electronica voor ingebakken zitten.

http://www.soundonsound.com/sos/1997_articles/jun97/dimensionbeam.html

HO!!! WACHT!!! STOP!!!
ga je me nu vertellen dat er gewoon een D-beam controller is?!?! waarom heb ik dan in hemelsnaam geprobeerd er zelf een te fabriceren!??! (niet dat het lukte en hij ligt nu ook al 2 jaar stof te vangen bij een maat van me die m wel even zou maken in ruil voor een zooi apparatuur....die die al heeft liggen en ik heb niets ....grrrr)

zijn zeeer zeldzaam. je kunt beter op zoek naar een roland d-beam en kijken of die doorlusbaar is. ik ben naast die van mij nog nooit een in nederland tegen gekomen en heb m een paar jaar geleden willen verkopen maar gezien het aantal reacties heb ik m nog lekker zelf! er zijn er maar een paar 100 van gemaakt en toen heeft roland de licentie overgekocht en in oa de sp555 en andere bakjes gelijmt. waarschijnlijk is de software aangepast omdat de oorspronkelijke d-beam volledig te programmeren was, dus sensetive, cc's, scale en midi kanaal en in de sp555 slechts presets.

ps... ze zijn goed te gebruiken hoor... ik kreeg er 1 aan de gang, "helaas" had ik er nog 5 aan te sluiten en zodra ik dat gedaan had gingen ze elkaar beinvloeden (intern in het circuit dat ik gebouwd had, niet door het licht van de sensoren)
Ik had ze aangesloten op de miduino en daarin kon ik dan door middel van een functie de shape aanpassen van log naar lineair.

zijn zeeer zeldzaam. je kunt beter op zoek naar een roland d-beam en kijken of die doorlusbaar is. ik ben naast die van mij nog nooit een in nederland tegen gekomen en heb m een paar jaar geleden willen verkopen maar gezien het aantal reacties heb ik m nog lekker zelf! er zijn er maar een paar 100 van gemaakt en toen heeft roland de licentie overgekocht en in oa de sp555 en andere bakjes gelijmt. waarschijnlijk is de software aangepast omdat de oorspronkelijke d-beam volledig te programmeren was, dus sensetive, cc's, scale en midi kanaal en in de sp555 slechts presets.

ja, de etters! vind het schandalig dat 1 bedrijf zo'n ongelofelijk vette controller-mogelijkheid voor zichzelf houdt! Had er graag eentje prefabbed in mijn midicontroller willen hebben...

wat betreft het programmeren...
ik heb hier ergens als het goed is het kabeltje liggen waarmee de miduino is te programmeren en het programma dat ervoor geschreven is zou ik ook nog ergens moeten hebben... Dus is zo aan te passen en te uploaden als het goed is (in de miduino dan he, welke een aangepaste versie van de arduino is..)

Back