[C64] 8580 dood?

bikkel

Everything is on the One
Ik heb gisteren een C64C gekocht, voor de koop getest, gisteren nog even gebruikt en deed het steeds prima. Vandaag weer aangesloten, heel zacht geluid, hangende noten, beetje vals zelfs misschien. Kaputt? Nog te fixen? Zou de voeding nog in orde zijn?

Jawel, daarom moet je een paar van die dingen achter de hand hebben.
Zit ie wel goed in de socket?

Ik heb hem open gemaakt en ik heb de chip aangedrukt. Lijkt muurvast te zitten. Ik heb een Datasette aangesloten, die ging gewoon draaien. Dat, gecombineerd met het feit dat ik wel iets hoorde doet mijn vermoeden wegsturen van een kapotte voeding.

Gaan ze echt zo snel stuk? Terwijl hij eergisteren gewoon nog prima werkte? :(

Zo snel is het niet hoor. hij is waarschijnlijk begin jaren 80 gemaakt :))
Misschien is hij om een reden verkocht... De C64 op marktplaats zijn goedkoper dan alleen een SID chip overigens. Ik zou zeggen... koop er een paar C64's

Nee hij werkte dus gewoon toen ik hem testte! Klonk echt prima, die avond ook nog.

Geen mensen ook die wisten wat ze verkochten. Ik vroeg of er nog dingen bij zaten zoals cartridges etcetera. "Nee helemaal niks", zaten er gewoon alle versies van The Final Cartridge bij.... oh well....

Ben al weer wat mensen aan het mailen op marktplaats die in de buurt wonen. Eentje heeft er een met EPROMmer er bij, dat ziet er wel interessant uit. Zelf cartridges maken 8D

ff offtopic...
new_commodore.jpg

Als ik me niet vergis werkt de c64 op meerdere spanningen. Wellicht dat de datasette op een andere spanning dan de SID werkt?

Ik heb ook ooit ergens gelezen over een zekering vervangen (zelfs als hij niet stuk is). Kan zo snel niet meer terug vinden waar het gelezen te hebben, maar scheen een euvel van de slimline c64's te zijn. Kan of een broodje aap verhaal zijn of een chip die te weinig stroom krijgt en het daardoor maar half doet.

Ik heb zelf ook een slimline en ook gezever met het geluid. Dat moet ik altijd nog eens nakijken.

Als ik me niet vergis werkt de c64 op meerdere spanningen. Wellicht dat de datasette op een andere spanning dan de SID werkt?

Klopt, Datasette is (als ik alles goed herinner) de 5V lijn terwijl het mobo de 10V lijn zal gebruiken. Waarbij de ene dan nog AC is en de andere DC, maar ik weet niet meer uit het hoofd welke. :)

Ik zou de voedingsblok toch maar eens goed monitoren. Met wat geluk is het enkel een verlopen spanning en nog geen helemaal doorgeslagen voeding, want dan is je commodore toast (dan zet hij de ene lijn op de andere, woops....).

Dat zekeringsverhaal ken ik niet. Eens googlen daarop?

Ik hoop dat je het in orde krijgt, want de 8580 SID klinkt lekker heavy!

Ik heb ook wel eens de oudere SID gewoon stuk gehad, kan ook gebeuren. Toen had ik niks van geluid.

Ik heb begrepen dat als de lijn van de geluidschip niet meer werkt je datasette ook niet meer zou moeten draaien. Overigens hoorde ik eerst nog zwak geluid, nu hoor ik alleen nog maar getik. Het wordt dus slechter.....

Ik ga eerst de voeding nameten voordat ik verder ga. Iemand nog een fool-proof aanwijzing hoe dat te doen? Heb geen zin om mijn multimetertje op te blazen ;)

heb je misschien per ongeluk met statische vingertjes aan de joystick poort gezeten of een randapparaat aangesloten terwijl de C64 al aan stond? Voedingsplug al gecontroleerd op eventuele breuken? Volgens mij geeft die namelijk 5 en 12 volt ofzo

Ik heb de TV heraangesloten terwijl de C64 draaide omdat de kleurtjes van de stekkers niet matchten met die van de TV. Verder niks.

Het geluid komt uit diezelfde tv stekker; is gemoduleerd op het videosignaal (om er een "antenne"signaal voor de tv van te maken). De andere mogelijkheid is uit de DIN monitor stekker. Daar komt composiet signaal plus geluid uit op twee verschillende aansluitingen. Doen allebei je audio uitgangen niets meer? Als een van de twee uitgangen het wel nog doet zit het probleem na je SID. Anders er in of er voor.

Back