drums panning en four-to-the-floor muziek

Snelkookbami

Sidechain everything!
Naar aanleiding van dit topic waar alleen maar ja-knikkend wordt gereageerd:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=148276

Dit is volledig nieuw voor mij, met name dit plaatje

mixa3.gif

Waarom zou ik mijn hoge toms of hatjes links doen en lage rechts, zit hier een theorie achter? Normaal pan ik mijn drumhits niet extreem, alleen de synths.

Mijn vraag is of ik mij hierin moet verdiepen omdat mijn stijl redelijk simpele beats heeft maar ik wel graag een mooi totaal plaatje wil hebben.

Probeer het maar.
In veel gevallen hoor je bv een tom niet als deze in het midden staat, maar ga je deze pannen dan hoor je deze wel zonder dat je het volume moet verhogen. Stereker nog soms moet je zelfs het volume verminderen.

Ik gebruik pannen juist heel veel voor al percussie achtige dingen, tomt e.d.
Alleen basedrum, hihat en snare staan meestal in het midden.

Paul

Waarom zou ik mijn hoge toms of hatjes links doen en lage rechts, zit hier een theorie achter? Normaal pan ik mijn drumhits niet extreem, alleen de synths.

Mijn vraag is of ik mij hierin moet verdiepen omdat mijn stijl redelijk simpele beats heeft maar ik wel graag een mooi totaal plaatje wil hebben.

De panning waar jij het over hebt wordt vaak gebruikt als standaard panning vanuit het perspectief van de drummer. Als je met een of meerdere stereo mic paren een drummer opneemt dan is dat ongeveer de panning waarmee de close mics het natuurlijkst klinken binnen het spectrum van je stereo mics. Heeft verder niets te maken met ingewikkeldheid van beats, maar met het creeren van een natuurgetrouwe akoustische drum sound.

Als tip zou ik je mee willen geven dat er geen regels zijn, probeer gewoon het een en ander uit en als het goed klinkt klinkt het goed.
Mono drums is ook niets mis mee overigens... pannen is iets dat je kan doen, het hoeft niet.

Mono drums is ook niets mis mee overigens... pannen is iets dat je kan doen, het hoeft niet.

Haast alle drumdozen hebben een mono output voor de losse drums, stereo drums heeft niets met panning te maken.
Als je op je/een mixer kijkt heeft een los monokanaal onderin een pan pot, waarmee je het mono geluid in het stereo panorama kan plaatsen, want je mixer output is wel stereo.

Je hebt wel een punt dat in muziek maken niets hoeft en alles mag......

die plaatjes en vuistregels zijn gewoon allemaal onzin!
je hoort toch zelf of je een geluid nog wil pannen. ik pan maar vrij weinig. wel soms de dichte hihat links en open iets naar rechts. of als een geluid wat beroerd is opgenomen naar een kant trek ik hem iets recht naar't midden.

het pannen van drums is hier dus meestal 10en. ook raad ik aan er mee te wachten als je bijna tevreden bent over je mix.
want door delay en reverb gaan geluiden ook wel eens meer naar rechts of links

Onzin is denk ik niet het juiste woord. Wat DennisBastian zegt is namelijk wel juist. Vanuit het perspectief van de drummer 'klinkt' het wel zo. Maar zoals met alles geldt ook hier, als het goed klinkt hoef je niets te veranderen. Dit plaatje is gewoon handig om bepaalde handelingen die jij wellicht intuïtief doet, beter inzichtelijk te maken. Ja, muziek maken doe je met je oren, maar om iets te visualiseren is altijd handig om te begrijpen waarom je iets nou precies doet.

Back