Peepshow-the whore of babylon (WIP en dringend feedback nodig a.u.b)

Ik moet echt van dat bier afblijven... Ik las dat de drugs iets van delay hebben...

EDIT: Ik ben uiteraard benieuwd naar het eindresultaat van je track!

Heheh, de delay ja... ik was in Amsterdam vanmiddag, we gingen naar het theater "De La Mar" en ben pas terug hihiih...

De tips hierboven zijn super en ik zal deze puntje per puntje doornemen, ik denk dat er een leuk nummer zal worden...

We gingen naar de "Zonnekoningen", een dansvoorstelling met afrikaanse dans-muziek en barok. Best een leuke combi, maar de voorstelling viel enigszins tegen (de dansroutines waren net even te cliché voor de pauze, en het verhaal kwam me niet binnen). Zo zie het maar, smaken verschillen... Van 1 tot 10 geef ik een 5,5...

Chaka Khan was zeker leuker geweest en het was in mijn buurt, maar we hadden de kaarten al voor de andere.

Tevens, hoe kan ik de "quantize" "humanize" in Ableton? In logic weet ik wel hoe, het werkt erg goed, maar nog nooit in Ableton gedaan, waar deze track is gemaakt. Sommige noten teken ik maar ik speel deze bij de hand -de schets, de meeste noten- omdat ik natuurlijk erg lekker vind.

Ik ben de bass aan het prutselen (met de 16de's), het wordt heerlijk! Morgen post ik even de progressie.

wat bijv ook goed werkt is een clap die een snare dubbelt maar dat 'ie steeds net ff weer iets anders op de snare zit qua timing, moet je wel heel subtiel doen zodat je het bijna niet hoort... een overal minieme shuffle op de gehele timing van de track is ook een aanrader om de boel wat extra te laten leven, dus geen extreme groove quantize maar echt super licht waarbij bijv de 1e, 2e, 3e en 4e allemaal anders klinken, zet wat random percentages ergens tussen de 2 en 5...

wat bijv ook goed werkt is een clap die een snare dubbelt maar dat 'ie steeds net ff weer iets anders op de snare zit qua timing, moet je wel heel subtiel doen zodat je het bijna niet hoort... een overal minieme shuffle op de gehele timing van de track is ook een aanrader om de boel wat extra te laten leven, dus geen extreme groove quantize maar echt super licht waarbij bijv de 1e, 2e, 3e en 4e allemaal anders klinken, zet wat random percentages ergens tussen de 2 en 5...

Oké, over de claps moet ik even nadenken (ik wil toch de track underground houden, met claps zal "cheesy" worden). De "quantize" heb ik iets aangepast met random velocity tussen 1 en 6, het werkt vrij goed, maar sowieso als ik met 16des speel verandert dat ook.

Ik zag de setting, ik had dus een subtiele ping-pong effect in de drums/snares en heb deze uitgehaald en nu krijg ik hem vrij strak. Maar nu ben ik aan het focussen om de bass, met octaafjes kan ik veel meer variëren!

We gingen naar de "Zonnekoningen", een dansvoorstelling met afrikaanse dans-muziek en barok. Best een leuke combi, maar de voorstelling viel enigszins tegen (de dansroutines waren net even te cliché voor de pauze, en het verhaal kwam me niet binnen). Zo zie het maar, smaken verschillen... Van 1 tot 10 geef ik een 5,5...

Chaka Khan was zeker leuker geweest en het was in mijn buurt, maar we hadden de kaarten al voor de andere.

Ze moeten het niet gekker gaan maken!

Als ik de keuze gehad zou hebben, zou ik ook veel liever naar Chaka Kahn zijn gegaan.

Oké, over de claps moet ik even nadenken (ik wil toch de track underground houden, met claps zal "cheesy" worden).
het hoeft ook geen duidelijk gedefinieerde clap te zijn maar meer een ruisige staart die je heel subtiel naast de snare legt voor wat extra levendigheid...

Ze moeten het niet gekker gaan maken!

Als ik de keuze gehad zou hebben, zou ik ook veel liever naar Chaka Kahn zijn gegaan.

Zonder twijfel! Het punt is dat we al een half jaar de tickets voor de andere voorstelling hadden besteld, en later kwam de aankondiging van tante Chaka. Ik hoop dat ik ooit haar kan zien...

On-topic: met al die tips (de helft dan, ik moet hard werken) kom ik al ver:

Attachments

• Peepshow-conceptF.mp3
    1,7 MB · Bekeken: 104
stukken beter tot het stukje in 0:49, daar vinnik de noten qua bass wat vreemd klinken... en de (juno) bel is nog steeds wat schel...
persoonlijk vinnik dat het bassgeluid qua klank ook wel iets meer mag leven, het is nu een beetje te clinisch ofzo...

whoreofbabylonlego.jpg

ja het is anders maar of het beter is weet ik niet.

Is heel moeilijk te beoordelen omdat het geluid en de sequence van de bas zo standaard klinkt maar ook te helder en clean.

dit gaat alleen over de bas dan, want het hele nummer klinkt goed, simpel en effectief, het enige is dat de baslijn zo bepalend is daardoor kan deze het nummer minder maken.

mischien een heel klein beetje distortion (bijna onhoorbaar) met subtiele pitch modulatie om het wat analoger te laten klinken.

wees niet bang om deze bas te droppen en een heel ander geluid te proberen.

In "dat" stukje heb ik de noten zo bewust getekend. De andere instrumenten vervang ik even.

De bas: twee sporen. 1) "main bass" in 16des, je hoort dus nu 4 snelle noten. 2) Na de eerste 16 seconden, de tweede spoor met nog een octaaf hoger. Misschien is die niet nodig.

Deze aanpassing vind ik best leuk maar aan de andere kant wordt het nummer enigszins te druk... Misschien moet ik hem kort houden :P

ja het is anders maar of het beter is weet ik niet.

Is heel moeilijk te beoordelen omdat het geluid en de sequence van de bas zo standaard klinkt maar ook te helder en clean.

dit gaat alleen over de bas dan, want het hele nummer klinkt goed, simpel en effectief, het enige is dat de baslijn zo bepalend is daardoor kan deze het nummer minder maken.

mischien een heel klein beetje distortion (bijna onhoorbaar) met subtiele pitch modulatie om het wat analoger te laten klinken.

wees niet bang om deze bas te droppen en een heel ander geluid te proberen.

Bedankt voor deze tip, ik dacht ook zoiets maar dan zal vandaag niet meer worden, hoewel ik druk bezig met her nummer ben. Ik vraag me ook af of het nummer zo beter is, het wordt wel anders...

Ik heb al de groove quantize iets aangepast en ook een random velocity ingegooid, ook de ADSR van de synth aangepast, als die te strak blijft dan wordt het moeilijk, ik kan het nummer opnieuw spelen en later een beetje quantizeren maar niet te strak dus.

De beats zijn ook aangepast, minder delays dan en geen ping-pong effect meer... De bassline integendeel heeft wel iets van reverb, delay en iets van de ping-pong, de EQ heb ik ook geregeld dat die niet te brommerig klinkt, etc.

Maar het wordt aan gewerkt, dit nummer heb ik al in 2010 geschreven maar pas nu weer gepakt :okdan:

Even inpikken. Ik ben ook wel benieuwd wat het zal worden eenmaal de vocals er bij zijn. Hou wel van het sfeertje. Zou zeker geen 16e nemen voor je bass. Is wel ok zo. Ik denk dat het beetje te druk zal worden anders. Goed bezig.

het beste is misschien om eerst ff een schets neer te zetten van het arrangement en dan nog ff verder in de details te duiken...

Oké dan... Het is zo dat de hele compositie uit alleen de bassline en drums is ontstaan. De rest van de instrumenten zal ik meer als clipjes toevoegen, maar het wordt aan gewerkt. Dus de schets is er al.

Ik ben de bassline aan het herarrangeren, d.w.z., meer variatie in de akkoorden zodra deze vanaf het begin interessanter wordt, en misschien een spoor met de bas en 16de's is al genoeg.

Ik denk dat het nummer veel meer gaat leven als er een zangpartij bijkomt. Dan ligt de nadruk minder op de baseline. Ik vond die bassline met 8-en weliswaar een beetje cheesy, maar wel OK om een goede melodie te kunnen dragen. Wanneer je de track instrumentaal houdt zul je iets meer moeten gaan variëren, vrees ik. Een spannend themaatje en of melodielijn maakt het pas af. Het staat nu nog wat te nadrukkelijk in de steigers.

Back