Peepshow-the whore of babylon (WIP en dringend feedback nodig a.u.b)

PabloDeMode

Spank!
Damas y caballeros,

Ik ben een tijdje bezig met "dit" nummer, je hebt niet veel hier en misschien vind je hem saai maar mijn vraag is of de bassline min of meer in balans met de rest klinkt en zo niet wat voor tips geven jullie om dit beter te krijgen. Het is maar een concept dus het kan zijn dat ik de synths helemaal verander, na 1.02 sec hoor je alleen de beats en de bas.

Voor mij is het belangrijk dat een nummer met de bassline en beats al "klaar" is, de mixing van de rest van de onderdelen (vocals, gitaren, synths, fx) gaat daarna vrij makkelijk.

In deze thread volgt daarna de volledige track.

Bedankt alvast voor de moeite!

Attachments

• Peepshow-concept D.mp3
    2,9 MB · Bekeken: 104
een 15 sec bassline intro vinnik net iets te lang (zou wel kunnen als het een maxi single was)...
de string en de bellsound zitten elkaar een een beetje in de weg ofzo...
het hele nummer klinkt op de tel en het snelste nootje is (dacht ik) een 8e...
zo zonder de stem kan het nog aanzienlijk gevarieerder qua invulling...

Oké hier heb ik wat aan, ik zal de variaties zeker uitwerken, de bas is van de TAL-SH-101 kloon (arpeggio) en ik vond net iets te resonant maar misschien hoort het zo te zijn.

Wat bedoel je met "het hele nummer klinkt op de tel"? Te veel gequantized, misschien? Daar heb ik oplossingen voor het komt wat goed.

De rest van de instrumenten zal ik anders aanpakken, de zang komt nog want voor deze is er een andere type zang bedacht (moet een hoer spreken lol)

Ik vind de eerste string sound die erin komt een beetje te veel hoog hebben, draai msischien de cut off wat naar beneden. De bassline is OK, maar ik zou hem als 16ths proberen in plaats van 8ths dan krijgt de song meer tempo.

Ik vind de eerste string sound die erin komt een beetje te veel hoog hebben, draai msischien de cut off wat naar beneden. De bassline is OK, maar ik zou hem als 16ths proberen in plaats van 8ths dan krijgt de song meer tempo.

Oké, dat zal ik proberen, hier heb ik wat aan!!! (met 16ths zal meer als een Giorgio Moroder track klinken maar zeker de moeite waard om te proberen)

Vind het wel een leuk idee, maar de hoge lijntjes zijn erg scherp qua geluid.

Vind het wel een leuk idee, maar de hoge lijntjes zijn erg scherp qua geluid.

Oké, bedankt Raphie. De synth-melodie zal ik zeker anders doen, maar ik was een beetje in de waar over de bas, het wordt een 7 minuten nummer (er is voldoende tekst hiervoor)...

7 minuten? ...dan mag er zeker wel wat meer bij komen, transponaties, extra sequences en/of variaties daarop etc...

Nutuulk!

Als de bas volledig stevig is en de beats swingen mee, is de rest een kwestie van creatief werken en hard werken, ik maak geen 7 minute loopje (anders zal ik zelf ook vervelend vinden; er worden genoeg aanpassingen en dit preview is maar een 10% begin :)). Maar de tips hierboven zijn zeker waardevol!

k'ben benieuwd :okdan: er mag idd wel iets meer drive in zitten (meer werken met 16en dus idd of anders een quasi moroder pan delay ), en niet alle sounds hoeven even prominent aanwezig te zijn, sommige sounds mogen ook gewoon minimale opvulling die wat meer klinken als de voorgrond sounds wat minder aanwezig zijn...

Leuke track! Ben er mee eens met wat 6 trak en Storm schrijven. Misschien kan je de kick vanaf het begin laten meelopen met je bassline of juist na 8 sec?
Een ander iets is wanneer je bassline er weer alleen staat met de rhythm (1:10), kan je hem eventueel verdubbelen en hem een octaaf hoger laten meedraaien met je origineel. En dat is natuurlijk ook een trucje alla Giorgio Moroder, maar het is van de groten dat je het moet leren (en op arrangementen staan dus ook geen copyrights:P). Tip luister eens naar:

Oké, kijk eens aan, het is zo Giorgio Moroder is absoluut een van mijn invloeden, zeker een meester.

Met deze tips ga ik z.s.m aan de slag.

Wel, ik heb er natuurlijk geen verstand van, maar ik hoor wel een paar dingen die je eventueel kunt aanpakken. Die bass kun je inderdaad op 16-en gaan spelen, maar alleen al het weglaten van heel af en toe de onderste noot en het toevoegen v an een paar van die syncoopjes, doet volgens mij voldoende om de spanning er een beetje in te houden zonder het aantal BPM's omhoog te schroeven (want die neiging kkreeg ik wel even tijdens het afluisteren).

Ik vind de snare eerlijk gezegd wat te schel. En zo'n tapestring komt bij mij door alsof ik water in mijn oren heb. Mag ook wel wat minder in de phase. Tot slot lijkt het alsof ik een klikje in de bass hoor (zit hier een reverb op misschien?). Goed te horen vanaf 1:07. Of is het eits van een delay op de snare...?

Wat mij opvalt aan het geheel is dat wanneer de drums erin komen, ik het sublaag wat storend ga vinden. Maar dat is mijn persoonlijke smaak ook natuurlijk. Het vergt wat teveel van mijn luisterconcentratie om me op de melodielijn te focussen als er zo'n laag onder zit die de melodie niet ondersteunt. Zelf zou ik dus vanaf uiterlijk waar de melodie begint, het sublaag van de baslijn eruit halen tot zo 80Hz denk ik.

Verder vind ik het wel lekker klinken en verwacht ik toch wel een beetje dat dit weer een prachtige track van je gaat worden! Veel succes ermee. :okdan:

Vind het wel lekker mystic met die string en die melodie :) ben benieuwd naar hoe ie gaat worden.

Ik vind het ook een beetje leeg in het begin.. stel me dan natuurlijk wel een zanglijn voor maar volgens mij mag er toch wel meer gebeuren.. contra arp-partijtje, of misschien zelfs een octaaf op de bas.. Oftewel in geval van 101 de baslijn 12 tonen up pitchen en een sub-octaaf eronder :{

Wat Afromusicman aangeeft van dat sublaag in de kick stoorde mij ook een beetje.. net of er een beetje een rommelig geluid in het sub zit.. zit dat misschien in de sample??

Ben wel erg benieuwd hoe de hele track gaat worden.. de titel klinkt iig al geval veelbelovend :mega:

Oké mensen, het zal best goed komen met deze tips, ik zal alle geluiden checken evenals de settings. De drums hebben iets van delay maar misschien is het niet echt nodig, het is een sample. De bassline integendeel heb ik zelf gespeeld (nouja, erg bijzonder is het niet hahha) net als de andere instrumenten. Ik heb andere tracks in het genre gehoord waar ik inderdaad de variatie in de arpeggio zeer sterk varieert.

De melodielijn blijft zo, want de zanglijn is al geschreven, sterker nog de tekst/zang was eerst geschreven en daarna de track eromheen... Wat jullie horen wordt het eerste couplet plus deels van het refrain :P

heel eerlijk vind ik de baslijn te simpel en saai om het nummer te kunnen dragen.

de beat is dan ook nog eens te zacht en klinkt dun.

deze twee elementen zullen in balans met elkaar moeten zijn.

ook alles maar dan ook alles is in 16e verdeeld wat al het gevoel weg haalt. Heb bij jouw wel vaker het idee dat je quantise te veel gebruikt. of teken je alles in???

als je dezelfde baslijn met de hand speelt en dat een beetje quantized behaal je een veel beter resultaat en krijgt het nummer meer leven. mischien ook een idee om velocity naar filter te moduleren.

Back