Gratis VST plugins van SirSickSik

Gratis vage Bitcrusher vst van SirSickSik

Gratis vage Bitcrusher vst van SirSickSik

Hier een ietswat uitgebreidere Bitcrusher dan normaal:

Inkomende audio wordt gecodeerd in 9 bits, waarbij voor elke bit is in te stellen:
- : inverse v/d bitwaarde (dus in plaats van 2.5V te genereren wanneer audio-input boven 2.5 komt, genereert die -2.5V)
0 = bitwaarde is 0
+ = normale bitwaarde
S = -/0/+random gesequenced waarbij midi-note-input als clock fungeert

Achter elke Bit staat een moog-LP-filter met een overall-resonantie knop en per bit een independent cutoff en na gesummed te zijn, gaat het geheel nog eens door een 8x cascaded LP-filter met knoppen voor cutoff, spread en resonantie.

Inkomende audio kan nog geboost worden (zorgt voor clip effect vanwege de maximaal opgetelde waarden van alle bits bij elkaar) en er is nog een overall samplerate divider.

CPU gebruik op oude AMD3000+ is ongeveer 4% a 5%

Attachments

• Bitrness.zip
    2,1 MB · Bekeken: 143
stereo 64-FIR-convolution+deconvolution+sine/triangle folder,bitcr,filter ertussen

stereo 64-FIR-convolution+deconvolution+sine/triangle folder,bitcr,filter ertussen

hey dudes, na een en ander te hebben gelezen over convolution/deconvolution en FIR-engines, ben ik daar maar eens mee aan de slag gegaan.
Uitkomst is een vsttje die niet veel HOEFT te trekken maar wel ongelofelijk veel KAN trekken van je CPU..

(PS de uitleg hieronder is gebaseerd op een paar pagina's tekst, mocht ik verkeerde aannames maken.... wijs me er even vriendelijk op in een persoonlijk berichtje voordat deze thread weer vol is van een discussie die eigenlijk alleen maar naar mij is bedoeld en niets met de rest van de thread te maken heeft)

Stereo audio input gaat eerst door 2 64-stage FIR-engine, waarvan je de waarden met de hand in kunt tekenen, je hoeft niet op te passen met volume's, gezien ik alle waarden bij elkaar optel, de hoogst mogelijke uitwijking bereken en het geheel terugschaal met de volume knop (waarde v/d volume knop zou de precieze waarde van het uitgangssignaal moeten zijn, normaal is rond de 5v)

Hij zet het inkomst signaal dus om naar een ander signaal met de FIR-filter en hierna gooit'ie het door een sine/triangle wave-folder ('boost' is volume-in, 'limit' limiteert het signaal voordat het de folder in gaat, hierna door een bitcrusher (DS=downsample=samplerate/x, Bit=bitrate) en tot slot door een filter (cutoff, cutoff mod (-/+) en resonantie), waarna een inverse van de 1e FIR-filters erop wordt toegepast. Hoewel de convolutie hiermee dus wordt gecanceled, is de convolutie wel goed voor blijvende response-verandering van distortion, bitcrusher en filter (allemaal stereo, dus je gehele geluid gaat de ruimte in! Alle frequenties een ander plekje en een andere beweging!).

Hiernaast heb je nog de optie om de stereo-engine niet stereo (dubbel mono) te gebruiken, maar het signaal eerst om te zetten in side/mid en na de effecten reeks weer terug te zetten naar stereo. Zo gebruik je 1 FIR-engine om het mid-signaal te bewerken en de andere om het left-right verschil te bewerken (zorg wel dat er stereo-verschil is, anders doet de onderste FIR-display niets, beetje zonde van je CPU en mogelijkheden ;) ).

Op zich allemaal leuk..je hebt dus een bak waarbij je via een display de FIR-waarden in kunt tekenen en zo het geheel een analoog gevoel mee kunt geven, extra distortion kunt bouwen of een zelf getekende filter inbouwen die aan het eind automatisch geinverteerd wordt, daarnaast zorgen de onafhankelijke displays voor links en rechts voor een vet stereo beeld die alle kanten op kan.. best al vet zou ik zeggen..

Dit allemaal op zichzelf kost zo'n 5% CPU max op mijn PC, behalve als ik van preset wissel, maar daar komt dan ook iets leuks mee XD

De multi-slider-display die ik daarvoor heb gebruikt heeft een 'morph' glide en daarbij heb ik een sequencer erbij gegooit waarmee je door de geselecteerde presets kunt stappen (gebruik de switch om min/max range gelijk te stellen en een enkele preset te selecteren. Daardoor stapt die ook niet door presets en dit scheelt een hoop!)
De sequencer heeft 2 sliders die het host tempo multipliceren en delen. Zo kun je van 32/1e maat naar 1/32e maat(!!!!) waartussen de presets morphen van de een naar de ander en zo het gehele convolutie karakter binnen no-time even omgooien XD hahaha De speed-knop geeft de glide-snelheid aan (is uit te zetten maar geeft clicks als je van preset verandert. Als je snel wilt veranderen zonder clicks, zet m dan aan en gooi tempo naar x32 /1. Voor 'op de maat' preset wisselen stel je het tempo in op de gewenste maatindeling 5/7e ofzo XD).

FF als extra info, weet niet of de lezert al veel meer weet over convolutie dan die paar pagina's die ik tot nu toe heb gelezen haha
convolutie kun je zien als (zoals ik het gewoon doe) een hele batterij delays van 1 sample elk die de binnenkomende waarde multipliceren met een eigen amplitude waarde, opgeslagen in een array (de multislider display) (en trouwens...shit.. daar was die ensoniq DP-4 schijnbaar erg goed in...waarom heb ik die weg gedaan?!?!)
Elke sample krijgt zo een impulse-response. Dat is de manier hoe je een impulse terug krijgt nadat die door een tussen-stage is gegaan die een bewerking heeft uitgevoerd. Op deze manier zijn er reverbs, filters, distortions en andere analoge circuits en circuit-onderdelen (bijvoorbeeld transistor/buizen response) na te bouwen.
Welnu, ieder van deze apparaten heeft dus zijn eigen impulse-response, die je kunt uittekenen. Normaal gesproken, als je tussen, let's say, HP en BP wil switchen, moet je dat doen met, letterlijk... een switch. Met de FIR-filter en het gebruik van de preset-morph, is er dus traploos te morphen van HP naar BP, met mogelijk nog een dozijn andere impulse-resonse toepassingen ertussen... Normaal gesproken is dit nogal gevaarlijk, omdat te hoge getallen de engine kunnen 'opblazen'/crashen, maar dankzij het automatische schalings-systeem (waardoor dit morphen even wel weer wat meer CPU vraagt) komt het totaal nooit boven de door jouw gekozen maximale volume-waarde (welke opgevat kan worden als de hoogst mogelijke totale 'kracht' van het geluid.)

Je zal merken dat als je de mix volledig wet draait, het effect op je inkomende audio dramatisch zal zijn (hangt er vanaf wat je wilt), maar als je m tussen dry en 50% zet wordt je signaal een hoop dikker, soms ook veel cleaner (neem een impulse response voor een exciter, octaver, etc etc..?). Zeker synthesizers waar je een vette stereo distortion over wilt hebben met zeer selectieve frequentie-response, is dit een erg leuke plugin!
Veel plezier! :)

Last edited by a moderator:
het hoeft idd geen pakkende oog kandij te zijn maar een beetje overzichtelijkheid ende duidelijkheid is wel een vereiste...
ik snap best dat jij als onder de motorkap designer pcies weet waar alle nuts and bolts voor dienen en dat je daarom maar ff van de motorkap zelf een picasso maakt maar voor het gemiddelde personage waarmee je het graag wilt delen is het over het algemeen vaak een redelijk doolhof van minos :D

een screenshotje zou ook wel handig zijn trouwens wanneer je een VSTi in desch aanbieding gooit :okdan:

FIR-fx update!! PAS OP met projecten opslaan! LOL

FIR-fx update!! PAS OP met projecten opslaan! LOL

ok, 1 probleempje... er zijn zoveel parameters dat het saven van een project tergend traag gaat. dus pas op met saven! (desnoods eerst plugin uit je project gooien als je project je dierbaar is)
test eerst even in een nieuw project dus!

heb voor de zekerheid bij deze versie zoveel mogelijk un-active laten zetten zodra je op stop drukt. Daarnaast zijn alle parameters van de FIR-display nu private.. dus hopelijk scheelt dit.. (bij mij niet in ieder geval...grrr)

Moet nu naar werk, dus kijk vanavond/morgen hoe ik dit probleem verder kan oplossen..

Last edited by a moderator:
oh, alle parameters zijn beschreven in de hint-optie, die opduikt als je de muis erboven houdt.
Bij deze plugin is het overgrote gedeelte van de parameters besloten in de FIR-display. Hoe dat werkt...? gewoon tekenen.... en zie maar wat het effect is (kan ik je namelijk ook niet van te voren zeggen)

ok, screenshotje

Attachments

• FIR FX.jpg
    FIR FX.jpg
    79,8 KB · Bekeken: 129
probleem opgelost

probleem opgelost

ok, DAT scheelt een HOOP... bedacht me ineens dat naast de 128 ingebouwde presets van het display (oftewel 128 x 64 slider-waarden) de vst ZELF ook nog eens 128 patches had.. waarbij die voor elke patch dus weer 128 display-presets opsloeg.. Dus nadat ik de patch-hoeveelheid terug had gebracht naar 1 (je hebt toch 128-display presets..) kostte de vst ineens 20mb minder ruimte en opslaan en openen zorgt ook niet meer voor problemen.. haha

oftewel gebruik deze... :D

Attachments

• Stereo 64 FIR DistortionV1.2.zip
    2,4 MB · Bekeken: 155
gratis vst-synth met soundfont-FM/PM-modulatie

gratis vst-synth met soundfont-FM/PM-modulatie

Hier weer eens een synthcreatie, maar ipv dat ik normale oscilatoren heb gebruikt voor FM/PM en amplitude (peakfollower) modulatie, heb ik een soundfont oscilator gebruikt.

Dus gebruik het display om naar je soundfont-map heen te klikken en selecteer je favoriete soundfont om de oscilator mee te moduleren
Naast de polyphone stereo-filter met cutoff modulatie (tussen de soundfont oscilator en gemoduleerde oscilator) heb ik ook aan het eind alle filters toegevoegd die ik maar in synthedit heb zitten, zodat je tussen een stuk of 30 filters kunt kiezen om je eind geluid nog een beetje te bewerken.. Deze laatste filter is trouwens wel mono, want anders kreeg ik een beetje cpu problemen XD

sik

Attachments

• Soundfont player.zip
    3,5 MB · Bekeken: 169
Hola sirsicksik,
thanks for the latest gear.
I have difficulty with the Soundfont player because of the blue background on the browser with the black type. I keep clicking in the wrong place, lol.
Perhaps you could use a much lighter blue. Just a suggestion.

stepmatter midi-sequencer en white-text-display van soundfont vst

stepmatter midi-sequencer en white-text-display van soundfont vst

ok, here also is the midi-version of my stepmatter-vst. It's a midi-sequencer ONLY, so only people using external hardware synthesizers or people using fruityloops or other vst-hosts that permit midi-vsts sending midi to other vsts, are able to use this one. If anyone wants, I could combine it with one of my synthesizers and save that as vst...

about the soundfont vst, I made the text white in a later version already, don't know if I changed anything inside in the meantime (probably), but anyways, here's a version with white-text for soundfont-selection:

Attachments

• Soundfont player.zip
    3,5 MB · Bekeken: 159
  • Step Matter.zip
    2,8 MB · Bekeken: 156
misschien wel handig om te weten voor stepmatter... was een beetje snel met op 'ok' te drukken..

4x4 matrix sequencer waarbij elke stap zelf een 8-staps sequencer in zich heeft. Deze sequencer schakelt tussen de richtingen die de gate-on heen gestuurd wordt (boven, rechts-boven, rechts,rechts-onder,onder,links-onder,links,links-boven).

Met de knoppen onder de matrix kun je selecteren welke 'view' je hebt:
-normal: je ziet gewoon hoe de gate-on zich over de matrix beweegt en de pijltjes van hoe die zich heeft bewogen (pas zodra de gate op een matrix-punt komt gaat de sequencer weer 1 stap verder, moet ik nog ff veranderen in de final version zodat je enkel toekomstige stappen ziet)
-delay: je kunt kiezen tussen 3 midi-delays (1,2,3) waarvan je de tijd rechts naast de matrix in kunt stellen.
-dir(ection): druk op een matrix-point en daarmee selecteer je de sequencer-parameters van dat punt. Deze worden dan in de sequencer weer gegeven om aan te kunnen passen. De knop met het uitroepteken zorgt dat je m op kloks-gewijs zet (hier ga ik nog presets voor toevoegen later)

De pitch en velocity worden zoals eerdere van mijn sequencer plugins op euclidische wijze over de matrix verdeeld. Je stelt de stapgrootte in (waarde X stapnummer) en het bereik (wrapper die de waarde vanaf het minimum laat beginnen zodra die over het maximum heen gaat).
Hiervan 4 parameters:
base: 'laagste' waarde (indien hoogste, wordt het geheel geinverteerd)
max: 'hoogste' waarde (geldt hetzelfde)
start: waarde voor de 1e stap (welk links onderin begint en naar rechts opteld, daarna 1 naar boven etc)
step: pitch-stap-grootte voor elke stap naar rechts.

Met de key-knop zet je het geheel in de desgewenste toonladder.

ok, en toen drukte ik weer per ongeluk op 'reageren'....zucht..
nog een paar laatste dingetjes over stepmatter:

Hoe het geheel is opgezet zorgt ervoor dat 2 verschillende punten naar hetzelfde punt hun gate-on sturen, indien er meer dan 1 gate-on in de matrix bezig is... In dat geval worden ze bij elkaar opgeteld en blijft er simpelweg 1 gate-on over.. beetje jammer als je het geheel polyfoon wilt houden..

Dus ik heb er een automatische gate-generator in gemaakt waarbij je in kunt stellen hoeveel gates er minstens aan moeten zijn (1,2,3 of 4) Daarnaast kun je een range selecteren waar die in de matrix een nieuwe gate-on mag genereren wanneer er een gate-on gecanceled wordt.

Deze werkt echter wel maar 1 kant op... als je van minimaal 3 gate-on's naar 1 wilt gaan, zul je moeten wachten tot ze elkaar tegen komen en cancelen... zorgt wel weer automatisch voor een mooie, enigzins logische overgang...

Hier een simpele random sound generator op basis van een looped delay met daarin een 5-band biquad filter in parametric-instelling waarvan de cutoff, slope en gain gerandomiseerd zijn op een aangegeven tempo (tempo: tempo*muliplier/divider)
Een auto-gain in de loop zorgt ervoor dat de audio geboost wordt naar een standaard volume waarde zodat er altijd audio gecreeerd wordt, maar nooit over de piek heen gaat.
Er achter zit een reverb engine waarvan de size tot in de seconden kan gaan en je de 'overall feeling' van het geluid kan bepalen.
Zowel met de off/on knop of per trigger met een midi-noot-in maakt de plugin geluid.
Heerlijk voor spooky voices

Attachments

• Random spooky noise.zip
    2 MB · Bekeken: 165
Back