Opnames zonder PC

Kneelz

Reuzebonk
Ik gebruik de PC de laatste tijd eigenlijk voornamelijk om op te nemen. Nu is er een periode waarin weinig wordt opgenomen vanwege tijdgebrek (het zijn allemaal uurtje sessies en blijven alleen in de vorm van midi bewaard) dus staat de PC ook al een hele poos uit. Nu vraag ik me af of er goede alternatieven zijn zodat ik meteen van de opstart ellende, de herrie en de ruimte die het met zich meebrengt af ben.

Tape formaten zie ik niet zo zitten, ik dacht misschien iets als een hdd recorder of zo maar goed ik heb er weinig kaas van gegeten eigenlijk. Moet ik natuurlijk wel even opletten dat ik geen USB powered dingen heb aangesloten of andere pc afhankelijke connecties.

IK heb jaren gewerkt met de Alesisi HD24. Een goed apparaat en werkt eeigenlijk veel envoudiger dan geklooi met een pc. Die dingen zijn ook eneorm in prijs gezakt. Voor rond de 1000,- heb je hem al en tweede hands vast nog wel goedkoper.

Paul

Zo'n meersporen recorder van Zoom neemt op op een sd-cardje... easy dus..
Kost nieuw rond de 300,- voor een 16 sporen model..

Attachments

• 232058.jpg
    232058.jpg
    15,4 KB · Bekeken: 98
Als je niet per se wil multitracken en puur en alleen wil opnemen (en eventueel later het geheel op de pc wil bewerken) kan je ook gewoon zo'n mini-recordertje à la de ZOOM H2 gebruiken.
line out van je mixer naar een stereo mini-Jack en opnemen maar (op SD card) als MP3 of WAV.

:) Doe ik ook wel eens; ideaal, goedkoop, simpel en niet eens zo slecht qua geluid!!

Pas wel een beetje op met de Zooms ze zijn erg aantrekkelijk maar hebben geen MIDI. Mocht je in de toekomst willen time syncen dan gaat dit niet.

Let er ook op dat die multitrack recorders wel "zoveel sporen hebben" maar ze daarom nog niet allemaal tegelijk kunnen opnemen. Je moet beide specs dus bekijken: hoeveel sporen zijn er, en hoeveel kunnen er tegelijk opnemen. Ik heb zelf een 24 sporen recorder (meer zelfs want er zijn nog ghost tracks) die ook werkelijk 24 tegelijk kan opnemen en fatsoenlijke AD/DA heeft zodat ik hem ook voor het serieuze werk kan gebruiken. Een waar feest in combinatie met een goede 24 spoor analoge mixer (en 24 voudige patchbay. Kost je slechts 100 kabels :D). Dat kost uiteraard meer dan eentje die maar 4 of 8 sporen tegelijk kan opnemen en niet super klinkt. Maar die laatste kan voor "ideetjes schetsen" wel zeer geschikt zijn, dus het is maar wat je zoekt en wat je budget is.

Afhankelijk van hun koeling zijn ze daarom nog niet stiller dan een PC hoor, maar wel makkelijk. Druk op ON, wacht 5 seconden en armen die tracks!

Mijn PC staat enkel nog aan om de uiteindelijke stereomix van de master van het mengpaneel naar binnen te trekken en op CD te zetten (eventueel na in audacity wat ruis te verwijderen indien nodig. Roland Chorus, ik kijk in uw richting.)

IK heb jaren gewerkt met de Alesisi HD24. Een goed apparaat en werkt eeigenlijk veel envoudiger dan geklooi met een pc. Die dingen zijn ook eneorm in prijs gezakt. Voor rond de 1000,- heb je hem al en tweede hands vast nog wel goedkoper.

Paul

:okdan:

halverwege de genoemde multitrackers is er de Yamaha AW1600
Minder sporen dan de HD24, maar 8 tegelijk opnemen,
maar als je geen mixer hebt veel makkelijker
(mixen met EQ / Comp / FX terwijl je indien gewenst droge tracks opneemt, fijn voor live of monitoring)
En meer functionaliteit en degelijker dan de Zoom 16 of 24

Neem het aan van iemand die er nog steeds mee werkt en er diversen versleten heeft:

Gebruiksvriendelijk en behoorlijk compleet/goed (beide touchscreens):
-Korg D1600(MKII)
-Korg D16XD

Minder gebruiksvriendelijk, maar meer mogelijkheden:
-Yamaha AW16G/AW1600
-Yamaha AW4416 (beetje outdated misschien; wel 2 schermpjes)
-als je van groot en indrukwekkend houdt: Tascam SX-1

De 'sub-top' (24 sporen of meer, en moving faders), maar niet m'n favo's:
-Korg D32XD
-Roland VS2480/VS-2400
-Yamaha AW2400

meest complete, best klinkende unit (heb ik nu, nadat ik een AW2400 weg gedaan heb):
-Akai DPS24

Absoluut links laten liggen:
-Boss BR600 (niet makkelijk, veel te klein scherm)
-oude Roland VS-series (outdated, compressed opname kwaliteit, etc)

Koop nou gewoon een oude revox ofzo.. you know you want to :)

Poster hierboven heeft al een compleet overzicht gegeven, en de Zoom r8/16 is ook al genoemd.

Het is dus even afhankelijk of je ook bewerkingen en/of mixing standalone wilt doen.

Zonee, dan zou ik ook de Zoom r8/16 aanbevelen. Goede converters, 8in gelijk opnemen, usb voor alles in de PC gooien en daar afmixen (en portable en betaalbaar).

Ik heb deze:

12828-fostex-d2424lv-large.jpg

Fostex D2424LV. Kost wat, maar dan heb je ook wat. Als je hem goed in je setup integreert en het past bij je workflow, dan is het een superding. 24 spoor taperecorder maar dan met perfecte geluidskwaliteit en instant terugspoelen. :)

Maar zoals gezegd: afhankelijk van wat je wil kan deze categorie ook zware overkill zijn.

halverwege de genoemde multitrackers is er de Yamaha AW1600
Minder sporen dan de HD24, maar 8 tegelijk opnemen,
maar als je geen mixer hebt veel makkelijker
(mixen met EQ / Comp / FX terwijl je indien gewenst droge tracks opneemt, fijn voor live of monitoring)
En meer functionaliteit en degelijker dan de Zoom 16 of 24

Heeft de aw1600 /aw16Gwel sporen om midi op te nemen?

meestal is een yamaha erg moeilijk te door gronden, dat doe je niet binnen een weekje, neem daar gemiddeld een maand voor.

Zo, mijn internet (ziggo storing) lag er vandaag uit tot aan nu blijkbaar. Veel respons! Ik zal even wat meer informatie geven dat is misschien wel duidelijker.

Voorheen gebruikte ik software (ableton) voor het sequencen, mixen en opnemen.

-Nu ik een mixer heb aangeschaft gebruik ik de softmixer sowieso niet meer.

-Het sequencen vond ik sowieso al niet echt fijn in ableton of in ieder geval vond ik wat ik daarvoor deed, fijner werken (dus dat doe ik nu ook weer): Dat is dus het gebruik van de interne sequencers van de apparatuur en voor het totaal komt er weer een rm1x terug (dit keer met v1.13).

-Dus wat blijft er over? Slechts opname (en Recycle maar dat kan ook wel op mijn laptop), en om daarvoor nu een hele PC + monitor en blabla uit te stallen...

Een multitrack recorder is misschien niet eens nodig denk ik. Nabewerken gebeurd in mijn geval toch vrij weinig... of niet. Stereo is misschien ook wel een beetje vervelend mocht er iets moois ontstaan dat achteraf toch kut is opgenomen. Wellicht is dan 4 of 6 sporen wel gemakkelijk om zodoende toch wat bewerkbare groeperingen te kunnen maken, maar noodzaak is het niet. Controller functie, interne geluiden/fx en zo dat is allemaal niet nodig, liever niet zelfs.

Zo, mijn internet (ziggo storing) lag er vandaag uit tot aan nu blijkbaar. Veel respons! Ik zal even wat meer informatie geven dat is misschien wel duidelijker.

Voorheen gebruikte ik software (ableton) voor het sequencen, mixen en opnemen.

-Nu ik een mixer heb aangeschaft gebruik ik de softmixer sowieso niet meer.

-Het sequencen vond ik sowieso al niet echt fijn in ableton of in ieder geval vond ik wat ik daarvoor deed, fijner werken (dus dat doe ik nu ook weer): Dat is dus het gebruik van de interne sequencers van de apparatuur en voor het totaal komt er weer een rm1x terug (dit keer met v1.13).

-Dus wat blijft er over? Slechts opname (en Recycle maar dat kan ook wel op mijn laptop), en om daarvoor nu een hele PC + monitor en blabla uit te stallen...

Een multitrack recorder is misschien niet eens nodig denk ik. Nabewerken gebeurd in mijn geval toch vrij weinig... of niet. Stereo is misschien ook wel een beetje vervelend mocht er iets moois ontstaan dat achteraf toch kut is opgenomen. Wellicht is dan 4 of 6 sporen wel gemakkelijk om zodoende toch wat bewerkbare groeperingen te kunnen maken, maar noodzaak is het niet. Controller functie, interne geluiden/fx en zo dat is allemaal niet nodig, liever niet zelfs.

Maar wat wil je nu ;{

Misschien eens naar de Tascam DP-004 kijken. Ik heb zelf de DP-008, uitstekend ding, niet duur. Je kunt maximaal twee sporen tegelijk opnemen op SD-kaart.

Maar wat wil je nu

Inderdaad...

Ik denk dat ik alleen een stereo master track nodig heb eigenlijk.

Hoezo, kan die in dit geval ook zijn werk doen dan?
Ik zat daar namelijk al een beetje over na te denken om zo'n ding aan te schaffen.

Laatst gewijzigd:
Back