Juno 106, 2 soorten squares?

Thijs840

Ingeburgerd
hey mensen
ik zat zojuist weer ff met mijn synths te spelen en deed opzich een leuke ontdekking.
ik heb geen idee of dit klopt ja of nee, dus gelieve niet van die negatieve reacties:$(ik ben ook maar noob:P)
ik zat op een gegeven moment namelijk op 1 van mijn 2 junos te spelen(106)
en ging een kijken hoe de Pulse ocsilator klonk als die op de standaard Square vorm zou staan.
ik weet niet of dit dan een perfecte square is ofzo, maar ik vond hem nogal "dik" klinken.
ik dacht toen ook bij mij zelf........juno 106+dik=onmogelijk?
dus ik ging eens kijken bij de sub oscilator....dat een ECHTE square is.
en die klonk heel anders!
dus ik ging eens proberen om ze op de zelfde noot te vergelijken, en ze klonken bijde Heel anders!:O
weet iemand of de Pulse Oscilator van de Juno 106 wel ECHT tot Square gaat?
en weet iemand waarom roland uberhaupt 2 soorten squares in een juno doet,los van het feit dat er 1 pulse with adjustment heeft?
mischien van wege de prijs toender tijd?
ik ben zelf 20 en heb de 80s niet mee gemaakt(helaas)
dus ik ben erg benieuwt!:D

P.S ik ga ff met Goldwave de 2 sounds opnemen zodat ik het eventueel kan laten zien:)

Thx!

Thijs

ik heb ff mijn goldwave laten opnemen
en gekeken.....................................en ik ben ZEER verast..........het lijk niet eens op een square?O.o
maar toen kwam ik erachter dat goldwave heeft gefaaltXD
keb ze in elk geval op genomen
maar ze klinken beide heel anders?:O

De sub oscillator is geen echte oscillator aangezien deze de hoofdoscillator precies twee of vier keer deelt. Daarom ligt hij altijd zo strak in de mix, omdat de suboscillator precies synchroon is met de echte oscillator. Je kunt het zelfde bereiken met een gewone synth door sync toe te passen als je een oscillator één of twee octaven verstemt, vaak heb je anders toch doordat de meeste oscillatoren nooit helemaal perfect gestemd worden (ook DCO's niet) last van beating.

Aangezien hij op een andere manier opgewekt is, is de vorm ook veel anders. Heb dat wel vaker gedaan, alléén de suboscillator toepassen. Zeker bij een 202 of Alpha Juno (zelfde architectuur in principe) zitten daar echt interessant klinkende waveforms tussen met een heel eigen karakter.

Osc --> Stepcounter In
Stepcounter Out 1 --> AMP +
Stepcounter Out 2 --> AMP -

bij elke opgaande flank van de OSC gaat de Stepcounter 1 hoger (bij 3 springt 'ie terug naar 1)
uitgang 1 zorgt voor het positieve gedeelte en uitgang 2 voor het negatieve gedeelte van de 'sub osc' wave...

de benaming 'sub osc' is nutuulk niet kloppend maar het beestje moet een naampje hebben...

Net ff op mijn scope gekeken naar Juno6, SH101 en SH1000

De 101 heeft de strakste waveforms. Echt bijna perfect.
Die van de Juno6 beginnen een beetje af te buigen en de square heeft saw eigenschappen
de SH1000 is maar vreemd, lijkt helemaal niet op een saw of square ?!?!

Bij de 101 en de 6 was de sub-oscillator een perfecte voetnoot lager.

Bij de 101 en de 6 was de sub-oscillator een perfecte voetnoot lager.
dat is vanzelfsprekend... maar bij de SH1000 niet dan?
Klopt, die waveforms zijn gemodelleerd naar een rode schreeuwkater, aldus een forumlid.
Lynxxx?

alle 8 zal je bedoelen, zonder de noise, want die vind ik ff niet zo

attachment.php

Misschien niet de duidelijkste fotos maar op de eerste kan je zien dat de 32' Saw (1) al heel veel resonance heeft. Bij 16' Pulse (3) zie je dat ook gebeuren. Dat heeft mijn 101 en J6 dus echt niet...

edit: ik heb duidelijk niks te doen vandaag :P

.

Attachments

• SH1000Waves.jpg
    SH1000Waves.jpg
    55,9 KB · Bekeken: 102
Misschien niet de duidelijkste fotos maar op de eerste kan je zien dat de 32' Saw (1) al heel veel resonance heeft.
ach so, die kleine flubberige golfjes idd, misschien moet de reso wat lager afgeregeld worden?
edit: ik heb duidelijk niks te doen vandaag :P
je maakt foto's, da's al heel wat toch? :D

De Andy heeft wel een verschil in geluid tussen de sub en square, maar dat was meer een bug dacht ik.
Even wat beeld en geluid uit beiden

Edit: Andy mislukt met uploaden.. dit is em

Attachments

• Square test-JP8.wav
    160,1 KB · Bekeken: 99
  • Square test (audioclips).jpg
    Square test (audioclips).jpg
    61,5 KB · Bekeken: 98
  • Square test (ingezoomd).jpg
    Square test (ingezoomd).jpg
    24,6 KB · Bekeken: 93
Hier een close-up van de 32 Saw op de SH1000 ( Resonance uiteraard op 0 )

Het is ook alleen bij die 32'saw en die 16' pulse en een klein beetje bij de 8' Pulse
dus ik denk niet dat het in de afregeling zit. Pas nog helemaal nagelopen

attachment.php

Nu is wel duidelijk te zien dat die lijn dus echt niet strak loopt maar resonance heeft.

En die 8' en 4' saw zijn toch echt wel een beetje vreemd.

EDIT: Misschien maar ff een eigen draad hierover openen. :P

Attachments

• CloseUp32Saw.jpg
    CloseUp32Saw.jpg
    19,3 KB · Bekeken: 106
Laatst gewijzigd:
Back