Muziek theorie/leer

saxo

Stamgast
Hallo synthforum leden ;)

ik wil me wat meer gaan verdiepen in muziek leer en theorie hier achter.

nu heb ik al een boek aangeschaft wat mij hierbij erg goed helpt,

nu is mijn vraag aan jullie !

hebben jullie nog goede tips voor documentatie of films die een goede uitleg geven over muziek theorie ! die ik zou kunnen bekijken / kopen
?
mag zowel gratis als betaald zijn :)

het mag zowel eenvoudig als wat meer voor gevorderde zijn.

ik produceer zelf EDM.

Alvast bedankt !

Ga pianoles volgen (als je dat nog niet had gedaan) zodat je de theorie ook daadwerkelijk kan toepassen in plaats van er alleen maar over te lezen. Dan leer je gelijk hoe je je vingers moet houden als je van een akkoord naar een ander gaat, wat spelen een heel stuk prettiger/makkelijker maakt. Het nadeel van (een hoop hedendaagse) popmuziek is dat als je de akkoorden reduceert tot de basis er niet veel interessants overblijft, dus uitwijken naar jazz/klassiek verbreedt de horizon een hoop.

http://ravenspiral.com/rsg2mt/rsg2mt.pdf is wellicht interessant als freebie. Zelf heb ik ook nog Mark Levine's "The Jazz Piano Book". Voordeel is dat omdat het een ringband is je 'm makkelijk opengeklapt kunt houden. Vereiste is wel dat je noten kunt lezen.

Klinkt een beetje flauw, maar niet zo bedoeld: youtube!

Van youtube kan je echt alles leren. Probeer eens zoektermen als: Harmony, chord progression, melodies, scales.

Kom je een heel eind mee. Zie bijvoorbeeld dit kanaal:

http://www.youtube.com/user/Lypur

Succes!

Hoi, vergeef me m'n onwetendheid.. maar wat is EDM ?

Ik denk dat 'kennis/informatie' op je pad komt, op het moment dat je er oren naar hebt.. letterlijk, en figuurlijk. Zoals je centje -bij zo'n spaarpot met verschillende vakjes- precies in het vakje valt waar die hoort, zo denk ik dat (bepaalde) theorie bij iemand blijft hangen zodra die er klaar voor is cq aan toe is.. en je er dus oren naar hebt.

Geinteresseerd en enthousiast ben je zoals ik lees, zou een leraar zoeken die inschat hoe ver je ongeveer bent, en die je enthousiast kan maken met dingen waar je nu (eerst) aan toe bent.. om niet compleet te verdwalen *edit, had je al gedaan, beter*

Veel succes, theorie kan saai zijn, maar als je eenmaal dingen/patronen gaat herkennen in muziek wordt het écht een feest.
Hoop dat je een leuke leraar krijgt

bedankt voor je info/tips sander !

EDM = Electronic dance music :=)

ik produceer al een aantal jaar voor bekende dj's ! ik kan dan ook wel zeggen dat ik redelijk gevorderd ben.

maar qua harmonie doe ik eigenlijk alles op gevoel/gehoor en niet zozeer omdat het zo goed onderbouwd is van uit theorie.

ik wil mezelf er gewoon wat meer in gaan verdiepen dus vandaar dat ik wat meer informatie opzoek :)

Klinkt een beetje flauw, maar niet zo bedoeld: youtube!

Van youtube kan je echt alles leren. Probeer eens zoektermen als: Harmony, chord progression, melodies, scales.

Kom je een heel eind mee. Zie bijvoorbeeld dit kanaal:

http://www.youtube.com/user/Lypur

Succes!

Dat klopt binnen bepaalde marges.
Het is vaak erg oppervlakkig en veel van hetzelfde.
Je moet erg veel zoeken om dingen te vinden en daardoor krijg je de informatie zeer gefragmenteerd binnen.

Ik kan me voorstellen dat je dus iets anders zoekt, maar dit neemt niet weg dat er veel te vinden is.

Paul

bedankt voor je info/tips sander !

EDM = Electronic dance music :=)

ik produceer al een aantal jaar voor bekende dj's ! ik kan dan ook wel zeggen dat ik redelijk gevorderd ben.

maar qua harmonie doe ik eigenlijk alles op gevoel/gehoor en niet zozeer omdat het zo goed onderbouwd is van uit theorie.

ik wil mezelf er gewoon wat meer in gaan verdiepen dus vandaar dat ik wat meer informatie opzoek :)

Ik ben benieuwd, heb je wat linkjes naar track die jij hebt gemaakt?

Ik kan deze boeken allemaal zeer aanbevelen. De auteur is klassiek geschoold maar ook prima op de hoogte van moderne dans muziek en haal regelmatig house klassiekers etc aan om zijn argumenten te onderbouwen. Leest fijn en bevat interessante informatie in een format dat ook voor mensen geschikt is die geen notenschrift maar sequencers gewend zijn: alle voorbeelden staan in een key editor weergegeven :-P

Als je geinteresseerd bent in moderne muziek maar ook de diepte in wil dan is dit echt een geweldige serie boeken. Zocht zelf al een eeuwigheid naar iets dergelijks en nu dus eindelijk gevonden.

Music Theory for Computer Musicians

Harmony for Computer Musicians

Composition for Computer Musicians

en niet te vergeten dit werkelijk fantastische miniboekje/magisch wonderwiel dat bij niemand zou moeten ontbreken waarmee je razendsnel akkoorden kunt vinden en ontrafelen. (ook verkrijgbaar als iphone app!) Echt een GEWELDIG ding en het kost geen drol:

The Chord Wheel

Kijk hier heb ik echt ontzettend veel aan !!

heb meteen de chord wheel iphone app gekocht ! en het boek besteld !

thanks Lynxxx

Begin eens met de toonafstanden voor de verschillende toonladders in maj, min etc uit je hoofd te leren. Is erg handig als je dat weet. Dan kwintencircel. Maar erg belangrijk is... Laat je niet beperken tot de theorie!

Ik kan deze boeken allemaal zeer aanbevelen. De auteur is klassiek geschoold maar ook prima op de hoogte van moderne dans muziek en haal regelmatig house klassiekers etc aan om zijn argumenten te onderbouwen. Leest fijn en bevat interessante informatie in een format dat ook voor mensen geschikt is die geen notenschrift maar sequencers gewend zijn: alle voorbeelden staan in een key editor weergegeven :-P

Als je geinteresseerd bent in moderne muziek maar ook de diepte in wil dan is dit echt een geweldige serie boeken. Zocht zelf al een eeuwigheid naar iets dergelijks en nu dus eindelijk gevonden.

Music Theory for Computer Musicians

Harmony for Computer Musicians

Composition for Computer Musicians

en niet te vergeten dit werkelijk fantastische miniboekje/magisch wonderwiel dat bij niemand zou moeten ontbreken waarmee je razendsnel akkoorden kunt vinden en ontrafelen. (ook verkrijgbaar als iphone app!) Echt een GEWELDIG ding en het kost geen drol:

The Chord Wheel

Ik heb deze boeken ook aangeschaft en ben nu Music Theory for Computer Musicians aan het lezen. Zeer duidelijk boek dat je niet met ouwbollige klassieke notenleer om de oren slaat en alles binnen de context van het werken met een DAW uitlegt.
Aanrader!

ouwbollige klassieke notenleer
Da's het risico aan Youtube overigens: er is geen betere, nieuwere manier om dit soort dingen te leren. Bekijk het zo: met noten en notatie van muziek zijn een stel ontzettend slimme mensen al eeuwen bezig geweest om het te verfijnen en te verbeteren. Het is de taal die overal gebruikt wordt en die iedereen die muziekmaakt voorgeschoteld krijgt.

Elke alternatieve manier moet het net zo goed doen als de bestaande - inclusief compactheid van notatie en expressie - en dat is waar men vaak de mist in gaat.

om de oren slaat en alles binnen de context van het werken met een DAW uitlegt.

Kennis van een DAW is vergankelijk. Theorie houdt het altijd uit. Een hele hoop DAWs zitten qua interface ook nog in het verleden. Als er ooit nieuwe ontwikkelingen plaatsvinden op dat gebied - heel wat waarschijnlijker dan die oubollige notenleer - heb je aan het leren van een DAW niks :)

Begin eens met de toonafstanden voor de verschillende toonladders in maj, min etc uit je hoofd te leren. Is erg handig als je dat weet. Dan kwintencircel. Maar erg belangrijk is... Laat je niet beperken tot de theorie!
Als ik een verhouding zou moeten geven, waar ik denk dat ik 't het meeste van heb geleerd.. zou ik zeggen :

boeken 5%
leraar 5%
muziek luisteren en naspelen 65%
samenspel / bandjes 25%

Waar ik mee wil zeggen, het begint imo bij algehele interesse/verwondering in muziek. Ik kan me niet herinneren dat ik alle toonladders erin heb gestampt aan 1 ruk door.. denk ook niet dat zoiets had gewerkt voor mij. Nee, die ladders kwamen langzaam aan binnen, bij elke nieuwe verwondering over een nieuw stuk muziek, welke ik dan ging uitzoeken; dan leer je ook meer over de context waar die ladder in wordt gebruikt, het hoe én waarom én wanneer.

Verder leer je met uitzoeken tegelijk je oren goed te gebruiken (solfege) en kom je samenklanken /harmonien en cadensen tegen die je niet zo snel (of gewoon helemaal niet!) in de boeken terugvind.. en al zou je ze vinden in de boeken, in welke context gebruik je ze dan?? Dat is vaak 't probleem met de boeken imo, de theorie gaat nog niet leven 'voor je oren'.. goed, ze geven wel voorbeelden erbij maar toch.

Wat ik schreef geldt natuurlijk ook voor ritmiek. Wat ook belangrijk is, is álle muziek verwelkomen.. zelfs als je het nauwelijks aan kan horen, kan er iets in zitten wat bruikbaar is, en je 'brein' opent voor andere invalshoeken etc.

Laatst gewijzigd:
niks oudbollig aan notenleren. Is super handig juist. en idd is youtube een goede leermeester, zeker in praktijk dingen. Ik probeer bijvoorbeeld te leren sweeppicken op gitaar en daar is youtube fantasties voor.

Voor theorie grijp ik echter een liever een boek. Wat trouwens vaak mist in boeken zijn dingen als polyritme en contrapunt. zoek daar is op is erg leuk!

Overigens nog een kanttekening erbij.. ik zei "leraar 5%" (laat 't hem maar niet horen :P ) maar dat is eigenlijk niet helemaal terecht.

Want ookal weet je wat je (theoretisch) wilt spelen, dan wil het nog niet zeggen dat je het fysiek kán spelen.. (of zouden die 2 gelijk op gaan?) vwb speeltechniek heb ik wel veel aan m'n leraar gehad, en ook met het notenschrift lezen.. al kan ik nu geen blad meer lezen helaas, heb ik compleet laten wegzakken.

Lees dat je ook veel (of alleen maar) op gehoor werkt, da's zeer goed! vooral blijven doen

Laatst gewijzigd:
... Waar ik mee wil zeggen, het begint imo bij algehele interesse/verwondering in muziek. Ik kan me niet herinneren dat ik alle toonladders erin heb gestampt aan 1 ruk door.. denk ook niet dat zoiets had gewerkt voor mij. Nee, die ladders kwamen langzaam aan binnen, bij elke nieuwe verwondering over een nieuw stuk muziek, welke ik dan ging uitzoeken; dan leer je ook meer over de context waar die ladder in wordt gebruikt, het hoe én waarom én wanneer. ...
Twee uitersten...

Ik heb een broer. Hij heeft een zo'n 5000 boeken over muziektheorie in verschillende talen, zelfs in het Japans, want die taal geheerst hij. Hij heeft er geen cent voor betaald, want hij is proofreader/corrector voor de belangrijkste uitgeverijen. Een wandelende theorie encyclopedie. Hij heeft onderzoek gedaan naar alle mogelijke toonladders binnen het 12 toonssysteem en van die vele miljoenen mogelijkheden is hij tot de ontdekking gekomen dat er maar zo'n 2054 (niet exact geciteerd...) in de praktijk gebruikt worden. Leuke bijkomstigheid is dat Marc Levine deze materie ook zeer interessant vindt en er is een levendige informatie wisseling over muziek tussen Den Haag en de USA ontstaan. Levines boeken zijn geen kost voor beginners in de theorie. Maar terug naar broertje: hij heeft een piano, maar speelt nooit behalve om iets uit te zoeken.

Ik heb een collega. Hij speelt in een cover band. Kan geen noten lezen en kan geen akkoord benoemen aan de hand van de noten die hij speelt. Ik geef hem een Mountain Dulcimer in z'n handen en hij begint er op te spelen. De dulcimer is diatonisch gestemd, dus er ontbreken fretten in vergelijking met bijvoorbeeld een gitaar. Het noten materiaal is dus beperkt. Begin je bij de laagste fret, dan is de toonladder mixolydisch. Om eventueel onbegrip te voorkomen, men speelt dan de toonladder van G waarbij de F# veranderd is in een F. (In de praktijk is die laagste fret natuurlijk niet een Do, maar een So, dus zoals bij het begin van het Wilhelmus en de Do is gewoon op de derde fret - let wel, er ontbreken fretten...) Die collega WEET van niets, maar hij luistert wel. Na een tijdje 'pielen' speelt hij Norwegian Wood van The Beatles, inderdaad een song die gebruik maakt van de mixolydische toonladder.

Ga ik nu de vraag stellen wie van de twee muziek maakt?
Wie zijn wij om te oordelen?
Beide hebben veel plezier van de muziek.

Wout

Back