Muziek theorie/leer

Hoi Wout, leuk verhaal, dat zijn idd 2 uitersten :)

Als je 't zo stel.. kan je ze vergelijken met een taalkundige & een goede spreker, de auto-freak & de coureur of de denker & de doener. Al is dat erg zwart-wit, ken de personen slechts van jouw verhaal natuurlijk.

Ga ik nu de vraag stellen wie van de twee muziek maakt? > sec gezien, je collega.
Wie zijn wij om te oordelen? > zou niet weten waar ik over zou moeten oordelen :) de personen in kwestie zijn eerder aanvulling op elkaar, inspirerend, dan dat ze elkaar in de weg zitten. Beide bezigheden zijn nuttig en waardevol, muziek moet bespeeld worden, onderzocht worden, 'schatten' bewaard blijven en worden doorgeven en verteld aan volgende generaties.. enz

Beide hebben veel plezier van de muziek > da's het allerbelangrijkste

Interessante discussie.
Volgens mij is het niet nodig om zich de vraag te stellen wie van de 2 nu muziek maakt of niet. Dat hangt eigenlijk van de beleving af volgens mij.
Ikzelf heb ooit notenleer gevolgd maar vond het toen niet interessant. Nu begin ik er meer en meer het nut van in te zien. Nu zit ik dikwijls vast met mijn melodieën, ik kan er geen variaties op verzinnen die kloppen. Zo heb ik bijvoorbeeld het volgende gemaakt, maar ik blijf eigenlijk gwn dezelfde notencombinaties toepassen. Het klinkt wel, maar het is niet echt kwalitatief volgens mij. Iemand een ideetje wat ik ermee kan doen, qua variaties dan?

Kijk ik zat dus in precies hetzelfde vast. continu dezelfde akkoordjes en variaties. Dat is nou precies waarom ik deze boeken en de chord wheel heb aangeschaft. En ik merk dat ik voortgang begin te boeken.

Overigens zou het daarnaast erg veel schelen als je je compositie niet hard op 4/4 en 16en quantized maar wat variatie in timing, snelheid en velocity aanbrengt. Het klinkt nu erg hakkerig en bijna alsof het uit een pianola rolt.(dont worry been there done that ;-) )

niks oudbollig aan notenleren. Is super handig juist. en idd is youtube een goede leermeester, zeker in praktijk dingen. Ik probeer bijvoorbeeld te leren sweeppicken op gitaar en daar is youtube fantasties voor.

Voor theorie grijp ik echter een liever een boek. Wat trouwens vaak mist in boeken zijn dingen als polyritme en contrapunt. zoek daar is op is erg leuk!

Ik herinner me nog zeer goed dat ik vroeger op school de notenleer er in gestampt kreeg, in combinatie met het spelen van de meest afgrijselijke "nummers" op blokfluit.
Heeft me jarenlang met een afkeer van muziek spelen opgezadeld.
Dus vergeef me dat ik de klassieke notenleer "ouwbollig" noem :engel:

Kennis van een DAW is vergankelijk. Theorie houdt het altijd uit. Een hele hoop DAWs zitten qua interface ook nog in het verleden. Als er ooit nieuwe ontwikkelingen plaatsvinden op dat gebied - heel wat waarschijnlijker dan die oubollige notenleer - heb je aan het leren van een DAW niks :)
Het boek is er niet op gericht je een DAW te leren, het boek is er op gericht je muziektheorie bij te brengen en gebruikt verschillende DAW's om die theorie te illustreren.

Dat je niet met notenleer om de oren wordt geslagen, betekent niet dat er geen notenleer in staat. Zoals je zegt: theorie houdt het altijd uit, dit boek gaat ook over theorie, alleen de manier van leren is aangepast aan computermuzikanten. Ik heb er zelf ontzettend veel aan gehad en kan dit boek alleen maar aanraden :okdan:

Interessante discussie.
Volgens mij is het niet nodig om zich de vraag te stellen wie van de 2 nu muziek maakt of niet. Dat hangt eigenlijk van de beleving af volgens mij.
Ikzelf heb ooit notenleer gevolgd maar vond het toen niet interessant. Nu begin ik er meer en meer het nut van in te zien. Nu zit ik dikwijls vast met mijn melodieën, ik kan er geen variaties op verzinnen die kloppen. Zo heb ik bijvoorbeeld het volgende gemaakt, maar ik blijf eigenlijk gwn dezelfde notencombinaties toepassen. Het klinkt wel, maar het is niet echt kwalitatief volgens mij. Iemand een ideetje wat ik ermee kan doen, qua variaties dan?

http://www.youtube.com/watch?v=viYgUICKsv4
Wat ik in de praktijk geleerd heb, in het geval dat je zelf muziek componeert/schrijft:
1. Probeer alternatieven. Wat ik hiermee bedoel is probeer de melodie die je in je hoofd krijgt te zingen en dan om te zetten in de melodie die je wilt hebben. Vervolgens kun je de accoorden, met allerlei inversie's erbij proberen.
2. Analiseer andermans werk. Op dit forum krijg ik veel inspiratie van hoe iemand een interessant fragment in een stuk muziek heeft verwerkt.
Zo kreeg ik een andere kijk op het produceren van muziek door naar een kerst lied van Annette Moreno te luisteren. Kompleet andere benadering van een cover van een bekend kerstlied.

Schrijven is volgens mijn ervaring een idee krijgen en 99% is hard werken om het idee kloppend te krijgen. De ene keer gaat het makkelijk, andere keer duurt het maanden tot een jaar.

... Iemand een ideetje wat ik ermee kan doen, qua variaties dan?
Het lijkt me een mooie bakingtrack. Loopen, luid afspelen en met een onzin tekst (namaak Itliaans of Spaans kunnen werken) meeblèren wanneer je onder de douche staat. Neem daar een half uur voor. Misschien vind je dan de hoofdmelodie.
En lukt het niet, dan zit wel je haar goed ;)

Wout
Die het best vrolijk vindt klinken.

Ik vraag me af of niet hard op 4/4 werken beter zou klinken, ten slotte is ongeveer ieder stuk in 4/4. Ik gebruik quasi geen 16en, het zijn vooral triolen, gewoon omdat ik dat mooi vind. Dus dat maakt het vloeiender naar mijn idee. Ik heb zowat iedere noot een ander volume meegegeven, ik weet niet echt wat ik nog kan doen om het minder hakkerig te maken.

Over variaties: Ik vraag me juist af wat ik kan doen. Ik had die main melodie vooraf in men hoofd, ik weet niet echt nog iets. Alles staat in B major, ik zie niet direct een modulatie ofzo mogelijk. Of ken ik er gewoon niet genoeg van?

Variatie kan ohet makkelijkst op de volgende drie manieren:
- Verander melodie
- Verander ritme
- Verander geluid(stype)

Modulaties op B majeur:
- Pak een B7 en ga in een E of Emineur toonladder verder
- Pak een F#(7) en ga verder in Bmineur
- Ga verder op een G#m (evt. voorafgegaan door E | F#)
- Maak een proggy chromatisch of halfverminderd loopje (ofzo) en ga verder in een toonsoort naar keuze (zelfs F, als je wilt). Ik vrees echter dat dit niet "dance-achtig" is...
- Na die F# van het introthema een tussen G# iets pakken (maakt niet veeluit: mineur, verminderd: als het maar snel is) en dan op A verder?

Als je wilt beginnen met muziektheorie, raad ik u "Eenvoudige Algemene Muziekleer" van Bernard Nelleke aan. Dit boekje wordt al jaren gebruikt bij les en op muziekstudies. Als je een goede basis wilt, is dit een MUST. Sommige stukken zijn best droog (en je kan zeker een paar stukken overslaan, zoals "beroemde componisten" of "speciaal voor HAFABRA"), maar de basis staat er goed in uitgelegd en wordt van best een hoog niveau uiteindelijk.

Daarna kan je harmonieleer en/of contrapunt gaan bekijken. Dit is soms best moeilijk, maar zeker contrapunt (niet te begrijpen zonder harmonieleer) kan iets toevoegen aan je dance.

Houd je wel aan de vuistregel van de muziektheorie:
Er is eerst muziek, en dan pas theorie.

Ik moet me helemaal aansluiten bij Wout, en later genoemde uitspraak: Eerst de muziek, dan de theorie!

Wel heb ik naast de tip om pianoles te geven nog een andere waardevolle: Als je bijv. toonladders etc gaat leren (maar ook intervallen etc). Meezingen! Helpt gigantisch om de verbinding tussen wat er in je hoofd zit en wat het in werkelijkheid is te maken. Je maakt het als het ware fysiek door het daadwerkelijk te doen. Sla maar eens een C aan en zing een C mineur drieklank uit. Of moeilijker, wat je wil. Heeft mij giga geholpen!

Back