Wat is een nou een toffe digitale synth

Re: Wat is een nou een toffe digitale synth

Origineel geplaatst door dextah
Ja ... het is weer tijd om wat nieuws aan te schaffen .
En het is tijd voor wat anders .

Yamaha FS1r misschien? Volgens mij een vrij unieke synth, ook al is hij grotendeels gebaseerd op techniek van de DX-synths, alleen stuk geavanceerder (heb er zelf helaas geen, heb spijt dat ik hem destijds niet gekocht heb). Alleen bediening schijnt slecht te zijn (of het waar is weet ik niet, maar Evolver schijnt ook geen 'makkelijke' qua bediening te zijn, maar heb ik wederom alleen van horen zeggen), voor de FS1r heb je iig je een softeditor nodig (dacht dat die meegeleverd werd).

Ik had bv nog nooit van Mac Beth gehoord of van Mbf

MacBeth maakt alleen analoge synths (wel MIDI controleerbaar), MFB meeste ook, al bleek de Synth Lite achteraf digitale oscillatoren te hebben (dat hebben ze inmiddels op hun site aangepast). Ze maken beide vrij 'obscure' apparaten denk ik, in de zin dat het met de hand gemaakt is en wat lastiger te krijgen. Maar of dat een hoofdreden moet zijn om een synth te kopen... (moet je natuurlijk zelf weten)?

Maar als je iets aparts wilt, dan kom je volgens mij al snel uit bij Waldorf?

[SUPER OFFTOPIC, dus :smeris: niet meekijken svp] Kan iemand mij eens PB-en met uitleg waarom mijn sterren boven mijn Avatar niet gekleurd zijn =( =( =( ... Tis maar waar je je druk om maakt natuurlijk :D [/SUPER OFFTOPIC]

Origineel geplaatst door glennplumber
Yeps zekers .... een microwave XT = vet !!

Dan neem ik aan dat de Waldorf Wave helemaal een lekker ding is :halleluja

Tsja een Rhodes Chroma is ook gedeeltelijk digitaal en heel erg apart. Een Xpander of matrix 12 ook wel.

Ensonic Fizmo maakt ook geluiden die uniek zijn of anders een Wavestation.

Er is gewoon zat keuze joh.

Kijk maar eens bij http://www.vintagesynth.org/ dan kun je wat meer over alle verschillende modellen komen te weten. :)

Origineel geplaatst door thegreatmuffin
Dan neem ik aan dat de Waldorf Wave helemaal een lekker ding is :halleluja

Ik heb er eens op kunnen spelen en die "grote" Wave klinkt echt zijde-zacht. Geweldig filter! Ongehoord mooie synth om te zien en te horen, maar wel zeeeeer prijzig. De MicroWave XT is echt een goed goedkoper alternatief. Misschien niet zo karakteristiek als z'n grote broertje, maar een hele aparte veelzijdige synth.

Synthiaks heeft mischien nog wel een 2ehands envolver staan,vraag het hem!;) serieus

Origineel geplaatst door fuse
Tsja een Rhodes Chroma is ook gedeeltelijk digitaal en heel erg apart. Een Xpander of matrix 12 ook wel.

Een Oberheim Xpander is anoloog naar mijn weten.
maarja wat maakt het uit... als je er maar lol mee hebt :)

Origineel geplaatst door EDP
inductiekookplaat

En op welke manier zou ik mijn kookplaat dan als instrument kunnen gebruiken :confused:
Of is het een eenmalige "crash" bij inslaan van de glasplaat met een moker? In dat geval moet ik maar zorgen dat ik de sampler bij de hand heb :D

Origineel geplaatst door bounce
Een Oberheim Xpander is analoog naar mijn weten.

Hij is analoog ja, maar ook digitaal. Qua oscillatoren en filters is hij analoog maar qua aansturing is hij digitaal. De routing van de signalen en ook de LFO (geloof ik) zijn digitaal. Maar da's juist het briljante aan die machine.
In de tijd dat die synths ontwikkeld werden gebruikten ze 'moderne' microprocessoren om het ea te regelen. Alleen werd het een beetje prijzig (gezien hoe duur dat spul toendertijd was).
Bijvoorbeeld de Andromeda werkt ongeveer op dezelfde manier. Alleen is die dan 16 stemmig en kan ook nog eens meer.

Het is zo doodzonde dat ze toen zijn opgehouden met dat gebied te ontginnen. Want de Yamaha DX terreur kwam toen echt goed op gang. ;)

Origineel geplaatst door fuse
Hij is analoog ja, maar ook digitaal. Qua oscillatoren en filters is hij analoog maar qua aansturing is hij digitaal. De routing van de signalen en ook de LFO (geloof ik) zijn digitaal.

ik geloof niet dat hij op zoek is naar zo iets
volgens mij zoekt dextah een digitale synth, als in.. digitaal geluid
of zie ik het nu weer verkeerd

fizmo

als je toch perse digitaal wil:

neem reaktor,dan kun je meteen je eigen custommade synth programeren,want dat is waar je eigenlijk naar op zoek bent maak ik uit je post op.

Volgens mij weet je niet wat je wilt en ook niet aan ons duidelijk maken wat je wel wilt.

Gewoon de winkels in en bij mensen langs om synths te proberen. Goed voor je sociale contacten en zo kom je nog eens ergens. ;)

Zelf vind ik dat ik alle synths die er zijn bespeeld moet hebben, gewoon als algemene ontwikkeling. Ook al is het een Alesis ION. :duivels:

Ik denk dat dextah gewoon geld wil uitgeven :)
Heel vreemd, ik heb dat eigenlijk nooit, ik bedoel van, ik heb geld over en nu weet ik niet wat ik kopen moet.
Bij mij is het altijd andersom, ik weet altijd precies wat ik wil kopen alleen heb ik er nooit geld voor .. hehe

Origineel geplaatst door thegreatmuffin
En op welke manier zou ik mijn kookplaat dan als instrument kunnen gebruiken :confused:
Of is het een eenmalige "crash" bij inslaan van de glasplaat met een moker? In dat geval moet ik maar zorgen dat ik de sampler bij de hand heb :D

Leg je hand erop als 'ie aan staat... dan krijg je een sound waar echt veel emotie in zit!

Ik denk dat ik zelf misschien wel een paar van de 'earlier' digitale modellen zou pakken, op sample-playback gebaseerd. Een D-50 is el cheapo. Ik heb zelf een K1m - oorspronkelijk bedoeld als lo-fi concurrent voor de M1 en de D-50. Ongelofelijk gruizige samples (bijna wave-table achtig), geen filters (jammer! De K1II schijnt die wel te hebben, maar met stapjes) - maar okee, daar heb je een Micromodular voor :D - en een bediening die een gevoel voor masochisme vereist :).

Maar wel absurd goedkoop. En je haalt er helemaal het Boards-of-Canada geluid uit.

Origineel geplaatst door Ic3gl0vE
Leg je hand erop als 'ie aan staat... dan krijg je een sound waar echt veel emotie in zit!

Haha! "Formant synthesis in combinatie met pyro-dermo-modelling met olfactorische effecten*" - op z'n rauwst.

* Oftewel het geluid van geschreeuw, een verbrande huid en de geur van verschroeid vlees.

Laatst gewijzigd:
Roland JD-800

nuf said:D

the Hound hebben ze nog steeds te koop bij MH,op internet is wijnig te vinden over dat ding.Zelf ben ik goed te spreken over de waldorf micro Q en jp 8080.

Back