iPhone versus Android

aeroflux

Stamgast
Hallo,

Het valt mij op dat er voor de iPhone en iPad erg veel apps worden ontwikkeld voor muziekproductie , terwijl dat voor Android telefoons niet het geval is.

Weet iemand waarom dat zo is ? is iPhone/iPad geschikter daarvoor ?

Iphone bestaat al langer dan Android toch? Maar ze zijn er wel, maar je moet beter zoeken.

Kweenie.. duurder is niet altijd beter.

Merk de laatste maanden juist een toename van muziekproductie-gerelateerde apps voor Android. Van sequencers tot van je telefoon een wireless midicontroller maken met je touchscreen, het begint er wel te komen..

Programma's als iRig zijn er nog niet voor Android, omdat Android tot aan versie 4.0 geen realtime audioverwerking/processing mogelijkheden had. Nu dat met de nieuwste versie wel het geval is, is de kans groot dat er komend jaar dus steeds mooiere muziek-apps voor Android komen..

En verder is er idd niet 1 beter, het is gewoon weer de eeuwige Win/Mac discussie, alleen nu dan met Android ipv Windows. Komt gewoon op smaak neer.

misschien is het commercieel interessanter om te ontwikkelen voor iOS? Kan me ook voorstellen dat de iphone bezitters al gewend zijn om geld uit te geven en wel een paar eorootjes kunne missen voor een muziek app.

is iPhone/iPad geschikter daarvoor ?

Behalve wat al genoemd is: er is vrijwel geen variatie in iPhone devices; de hardware die er op loopt en de schermresolutie zijn ontzettend voorspelbaar, wat wil zeggen dat je je niet hoeft druk te maken om schaalbare interfaces of je aan moet passen aan de kracht van de hardware die er in zit.

CoreAudio zat al in OS X en is ook op dezelfde manier aan te spreken in iOS wat er voor zorgt dat je niet eerst weer een hele nieuwe library moet aanleren maar je bestaande trucjes kan gebruiken.

Laatst gewijzigd:
Programma's als iRig zijn er nog niet voor Android, omdat Android tot aan versie 4.0 geen realtime audioverwerking/processing mogelijkheden had. Nu dat met de nieuwste versie wel het geval is, is de kans groot dat er komend jaar dus steeds mooiere muziek-apps voor Android komen.

wat is je bron, zover ik weet zit er in
android 4.0 niks nieuws om het latency probleem op te lossen.
er moet een grondige wijziging gedaan worden in het OS m.b.t de verwerking van gui/audio threads zover ik het heb gelezen ergens.

dus mss realtime in android 5.x :-P

ps: flstudio kan dit niet via een truc oplossen, google moet dat doen.

Laatst gewijzigd:
1. latency probleem
2. android market makkelijker om apps te jatten, of iig wordt het veel meer gedaan
3. apple heeft al een goeie naam bij electronische muzikanten vanwege osx / mac
4. verticale integratie iphone / itunes / os

wat is je bron, zover ik weet zit er in
android 4.0 niks nieuws om het latency probleem op te lossen.

ps: flstudio kan dit niet via een truc oplossen, google moet dat doen.

Had ergens gelezen dat dat zo zou zijn, maar uiteindelijk blijkt het van niet idd.
Toch bijzonder dat Image-line dan beweert dat ze wel een audioengine aan het coden zijn, met al enkele eerste veelbelovende tests..

Toch bijzonder dat Image-line dan beweert dat ze wel een audioengine aan het coden zijn, met al enkele eerste veelbelovende tests..

Op KVRaudio hebben ze idd een topic erover, maar dan blijft het punt dat Android OS niet de juiste prioriteit geeft aan audio / Gui threads.. wat IOS wel goed doet.
Dan helpt een aparte engine niet, want het maakt gebruik van hetzelfde brakke OS.

Latency en het feit dat Android java gebaseerd is en daar programmeer je gewoon geen synthesizer mee. Heb een keer een arp emulator geïnstalleerd maar zelfs met een dualcore was het bagger.
Samplebased programmaatjes werken dan wel weer prima.

het feit dat Android java gebaseerd

Android is unix/linux gebaseerd bedoel je, met een Java layer ( dalvik ).

http://nl.wikipedia.org/wiki/Google_Android

Heb een keer een arp emulator geïnstalleerd maar zelfs met een dualcore was het bagger. Samplebased programmaatjes werken dan wel weer prima.

Ligt aan welke API er gebruikt wordt: Audiotrack / Soundpool / MediaPlayer of OpenSL ES.
Simpele samplebased apps zijn wss met soundpool of mediaplayer gemaakt, Synths ( zoals caustic ) met Audiotrack of OpenSL ES.

Maar dan blijft nog het punt dat het niet aan de API's ligt, maar aan de handling van threads door Android OS. De hardware kan het makkelijk aan iig.

Qua muziekproductie zou ik het niet weten, maar ik weet wel dat ik ongelooflijk véél spijt heb dat ik een Android telefoon heb genomen na mijn Iphone 3s!

Android is zo vervelend, erg veel fouten en veel crashes! Volgende keer sowieso weer een Iphone voor mij!

Vraag me af wat voor Android telefoon je genomen hebt dan, in principe is dat een probleem uit een ver verleden..

Back